Do kraja ovog mjeseca španjolska nacionalna željeznica Renfe u promet će pustiti najbržu željezničku liniju na svijetu

Supervlak: Prugom brže nego avionom

Ave S103 ili Siemens Velaro dugačak je 200 metara i prevozi 404 putnika. Šasija je izrađena od aluminija, a za pogon se ne koristi lokomotivom jer se pogonski sklopovi nalaze u podvozjima vagona
import
03.02.2008.
u 16:56

Svjetski prvak u razvoju tračničkog prometa ovog mjeseca postaje Španjolska jer nakon pokusnog razdoblja korištenja Siemensova superbrzog vlaka Velaro dolazi vrijeme komercijalne upotrebe toga transportnog čuda – uspostavlja se linija između Madrida i Barcelone.

Dostupan većini
Premijer Jose Luis Rodriguez Zapatero odlučio je potrošiti čak 108 milijardi eura na modernizaciju željeznice, od čega će 70 posto otići na gradnju infrastrukture upravo za visokobrzinske vlakove poput Ave (Alta Velocidad Espau00F1ola, op.a.) S103, odnosno Velara.

Cilj je sagraditi 10.000 km takve pruge do 2020. godine. Do postaja toga vlaka 90 posto stanovništva putovat će najviše 50 kilometara. Očekivanja su opravdana nakon što su linije između Madrida i Seville, Valladolida te Malage zabilježile nevjerojatan rast popularnosti, broj putnika na tim linijama povećao se 75 posto.

U španjolskom Renfeu, nacionalnoj željeznici, vjeruju da vrijeme vlaka nije prošlo, nego da tek dolazi. Sve brze linije koje su danas u upotrebi  profitabilne su. Vožnja na 450 km dugoj liniji između Madrida i Seville stoji između 28,90 i 72,20 eura, ovisno o klasi u kojoj se putuje, a putuje se dva i pol sata.

No, pravi test opravdanosti investicije tek slijedi, i to na liniji Madrid – Barcelona jer na istoj liniji postoji avionski let tvrtke Iberia, koji je jedan od najpopunjenijih na svijetu, na kojoj se prevozi 8000 putnika na dan u 60 letova. S kupnjom karte i ukrcajem taj let traje oko dva i pol sata. Cilj je španjolskih željeznica postići isto takvo prolazno vrijeme.

Vlakovi fleksibilniji
Prva mjerenja pokazala su da 650 kilometara dugu rutu supervlak prelazi za dva sata i 35 minuta. Kad se linija produži do francuskog Perpignana, Pariz će od katalonskoga glavnog grada biti udaljen samo četiri i pol sata vožnje. U planu je i spajanje Madrida i Lisabona.

– Vrijeme provedeno u vlaku nije izgubljeno, dok u avionu jest. U vlaku možete raditi, čitati, koristiti se internetom... Jedina svrha letenja jest svladavanje udaljenosti – kaže Abelardo Carillo, direktor Renfeovih visokobrzinskih pruga. Tu tvrdnju podupire i podatak da se čak 80 posto putnika odlučuje na vlak prije aviona na postojećoj liniji Madrid – Sevilla. Vlak je bolji i iz ekoloških razloga jer proizvodi najmanje četiri puta manje ugljikova dioksida po kilometru od aviona.

O supervlaku u Hrvatskoj zasada možemo samo sanjati, jer smo još daleko od temeljnih pretpostavki za njegovo funkcioniranje. No, ne budimo pretjerano depresivni jer isto je i s tehnološki razvijenijim europskim zemljama poput, primjerice, Velike Britanije.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije