Nakon nekoliko godina djelovanja lefebreovaca, tj. Svećeničkoga bratstva sv. Pija X. u Hrvatskoj, čije djelovanje u Katoličkoj crkvi mnogi vide kao kontroverzno, ovih su se dana pojavile nove dileme oko krizme, tj. podjele sakramenta svete potvrde, pa je reagirati morao i zagrebački nadbiskup kardinal Josip Bozanić.
Naime, premda je papa Franjo u Godini milosrđa, prije dvije godine, omogućio lefebreovcima sudjelovanje u ispovijedi, oni nisu očito do kraja rehabilitirani i još uvijek ih pritišće hipoteka nepotpunog crkvenog zajedništva. Premda su, primjerice, u Zagrebu i Splitu, dobili na korištenje crkvene prostore za slavljenje tzv. tradicionalne (pretkoncilske) mise, što im je, uz isključivu pričest na usta, najzornija različitost od ostaloga katoličkoga svijeta.
Crkva: Još su pod suspenzijom
– Jedan od najčešćih prigovora kojima se nastoji vjernike udaljiti od Svećeničkog bratstva sv. Pija X. jest taj da svećenici bratstva nemaju potrebnu vlast upravljanja (jurisdikciju) i da im je zabranjeno djelovanje. A budući da Crkva zabranjuje aktivno sudjelovanje u bogoštovlju kod svećenika koji su pod kaznom obustave (suspenzije) i da je ta vlast upravljanja potrebna za valjanost sakramenta pokore i ženidbe, vjernici ne bi smjeli pristupati sakramentima kod FSSPX-a – piše na njihovu portalu Christus Rex o. Marko Tilošanec, hrvatski svećenik tog bratstva.
Objašnjava kako “nakon što je 1970. Svećeničko bratstvo priznato od friburškog biskupa i tako steklo priznanje za područje cijele Crkve, ubrzo je došlo do poteškoća.”
– Kako se u cijeloj Crkvi nametnuo novi obred mise i reforme proizašle iz Drugog vatikanskog sabora, nametnulo se i uvjerenje da oni bezuvjetno obvezuju. Budući da je bratstvo ustrajalo u služenju isključivo tradicionalnog bogoštovlja i držanju tradicionalnog nauka, duhovnosti i stege, ono je ubrzo postalo smetnjom za promicatelje novog usmjerenja te se nadbiskupa Lefebvrea htjelo prisiliti da prihvati novotarije. Nakon što je nadbiskup odbio taj pritisak, u želji da ga se slomi odlučilo se poduzeti oštrije mjere pa mu je izrečena zabrana djelovanja (obustava svećeničkih ovlasti) – tvrdi on.
Bratstvo: Imamo pravo
Bratstvu je, dodaje, opozvano crkveno priznanje.
– Ta situacija, usporedna trajanju opće krize u Crkvi, održala se do dana današnjeg. Prema tome bi imali vrijediti oni prigovori koje iznose provoditelji ili podržavatelji razornog usmjerenja proizašlog iz Drugog vatikanskog sabora. No Crkva, osim redovne, predviđa za iznimne situacije i dopunsku vlast upravljanja, koja svaki čin svećeničkog djelovanja čini valjanim i dopuštenim. Da Crkva upravo tu vlast dodjeljuje tradicionalnim svećenicima (među koje svakako spadaju i svećenici FSSPX-a) u trenutačnom stanju crkvene krize, dokazat ćemo na temelju četiri argumenata – piše Tilošanec.
Kaže da “prema katoličkom nauku i stavu Crkve, svaki katolik ima pravo pristupati sakramentima kod svećenika Bratstva sv. Pija X. i da ti svećenici imaju pravo podjeljivati te sakramente i propovijedati nauk na valjan i dopušten način”.
Lefebreovci za novu misu kažu da je previše protestantska, kao i za pjesme koje se koriste u liturgiji i tvrde da broj vjernika opada upravo zbog uvođenja “protestantizma” u Katoličku crkvu.
“U javnosti se proširila obavijest da će se, navodno, u nedjelju 13. svibnja 2018. u jednome necrkvenom prostoru u Zagrebu održati ‘podjela sakramenta potvrde po tradicionalnom obredu’ te da bi djelitelj bio mons. Bernard Tissier de Mallerais iz Svećeničkoga bratstva sv. Pija X. Budući da ta obavijest uvelike može zbuniti i uznemiriti vjernike, ovime upozoravamo da, prema Zakoniku kanonskog prava, sakrament svete potvrde podjeljuje dijecezanski biskup osobno ili se on ima pobrinuti da ga podijeli drugi biskup ili neki od dijecezanskoga biskupa ovlašteni prezbiter”, objavio je u petak kardinal Bozanić dodavši kako “taj biskup uopće nema ni legitimitet za podjeljivanje sakramenta svete potvrde u Katoličkoj crkvi” te da “taj događaj organiziraju oni koji nisu u potpunom zajedništvu Katoličke crkve, svi koji bi u njemu sudjelovali izlažu se opasnosti da se i sami isključe iz potpunog zajedništva Katoličke crkve”.
Ne mogu se dogovoriti oko recepta za hostije a bog se po običaju ne javlja...