Još je Jugoslavija planirala napraviti prometnu revoluciju u Mostaru, s
mnoštvom novih cestovnih pravaca i tunela, i to u samom središtu grada.
Najveći broj projektantskih zamisli naslanjao se na plan izgradnje
južne gradske obilaznice, koja je u prostorne planove unesena dalekih
1980-ih, a još uvijek nije ni na polovini ostvarenja.
Izvorno je planirano probijanje tunela podno Bijelih rivina, dakle
ispod usjeka koji spaja brdo Hum i Brkanovo brdo. U njega se trebalo
ulaziti na dnu ili na vrhu Ulice tabornika Ive Zelenike.
Divlja gradnja priječila
Tunel bi prolazio podno postojeće prometnice, zadirao čak i podno
groblja Masline, prošao samim rivinama i izbio u Dragi, poviše Rodoča,
gdje bi se spojio s južnom obilaznicom.
Kako je divlja gradnja tijekom i nakon Domovinskoga rata potpuno
uzurpirala tu trasu, kopanje tunela zahtijevalo bi rušenje desetaka
obiteljskih kuća te je 1998. godine, prema nalogu Gradskoga
poglavarstva Mostara i Vlade HNŽ-a, mostarska tvrtka Integra izradila
projekt nazivlja “Izgradnja cestovnih prometnica Mostar”. Doradila je
prijeratnu trasu obilaznice, a u Mostaru predložila sasma novi smjer
sabirne ceste za pristup industrijskoj gradskoj zoni, a na njezinoj
trasi dva neobična tunela, podno Biskupove glavice i kroza Brkanovo
brdo.
- Ulaz u prvi tunel, dug 200-tinjak metara, bio bi između Biskupova
dvora i boćališta. Prošao bi Biskupovom glavicom, načinjenom od
krečnjačkih stijena, i izišao u Barama kod bivšega kompleksa Parkova.
Otuda bi cesta nastavila otprilike do zatvorskoga kompleksa u Barama,
gdje je planirana velika petlja - kazuje nam direktor Integre Berislav
Crnjac.
Četiri traka
S petljom bi se od Smrčenjaka, u četiri kolnička traka, spojila Ulica
bleiburških žrtava.
No, drugi bi pravac od petlje krenuo preko rijeke Radobolje i naselja
Ilići do Brkanova brda, podno žovničke ceste.
- U toj bismo točki otvarali drugi tunel kojim bismo, u duljini od 1,8
km, probili Brkanovo brdo i izišli u Dragu, kao što je bio slučaj i s
onom prvom verzijom tunela podno Bijelih rivina - pojašnjava Crnjac.
Ipak, i Bare su nakon rata uzurpirane, na trasi zamišljene ceste
niknule su vile.
OŽIVLJIVANJE PROJEKATA Zaboravljena priča o dva tunela i prometnoj petlji usred Bara