Ljudska greška kojoj su prethodile dotad nezabilježene količine oborina uzrok je nestanka struje u Centru oblasne kontrole (COK) Zagreb 30. srpnja, zbog čega su se taj dan na nešto više od sat vremena zacrnjeli ekrani hrvatskih kontrolora leta – zaključak je to Istražnog povjerenstva Hrvatske kontrole zračne plovidbe (HKZP) o tom incidentu zbog kojeg su 42 zrakoplova u trenutku nestanka struje u COK-u morali preuzeti kontrolori susjednih zemlja – Italije, Mađarske, Slovenije i Srbije. Istraga je tako pokazala da sustav djelovanja u takvim izvanrednim situacijama nije dobro postavljen i ne funkcionira dobro.
Strujni udar
Dragan Bilač, direktor Hrvatske kontrole zračne plovidbe, kaže da su dvojica zaposlenika zrakoplovno-tehničke službe, u panici zbog prodora vode u prostoriju gdje se nalaze neprekidni izvori napajanja, pogasila sve sustave napajanja zbog straha od strujnog udara. No istražno povjerenstva je u njihovu postupanja utvrdilo nekoliko propusta. Bilač objašnjava da su taj dan u 30 minuta pale 50,2 litre kiše po četvornom metru, zbog čega se voda nakupila u dvorištu zgrade COK-a. Brana i odvodnja nisu mogle podnijeti toliku količinu pa je voda prodrla u strojarnicu u podrumu zgrade. Voda je zatim probila oblogu ispod vrata koja vode u hodnik, a zatim je ispod drugih vrata curila u prostoriju sa sustavima za napajanje.
Bilač kaže da je u toj prostoriji bilo dva do tri centimetra vode. Dva djelatnika otvorila su vrata te prostorije kako bi počeli pumpati vodu, ali onda se razina vode podigla na desetak centimetara. U panici su počeli gasiti sve sustave napajanja, kaže Bilač, no za to nije bilo potrebe jer su sustavi izdignuti od poda pa nije u biti bilo opasnosti da voda dopre do njih.
Nisu upozorili kontrolore
Pri tome su djelatnici pogriješili jer nisu kontrolore leta jasno upozorili da će ugasiti sustav napajanja. Da su to učinili, kontrolori bi imali oko pet minuta vremena da se snađu. Ovako su im se odjednom ekrani zacrnjeli pa su morali, kako su znali i umjeli, uglavnom telefonski, zvati kolege iz susjednih zemalja da preuzmu zrakoplove.
Djelatnici su pri tome zaboravili uključiti premosnicu za prebacivanje napajanja iz energane u dvorištu COK-a. Prebacivanje se nije moglo obaviti automatski jer su isključili neprekidni izvor napajanja. Bilač ističe da u incidentu nema eksplicitnih krivaca te da je riječ o nefunkcioniranju sustava. Zbog toga je smijenio direktore tehnike i kontrole, koje je, napominje, ionako namjeravao smijeniti.
>>'Pogledajte kako nam je ciklona Melisa raščistila nebo'
>>Sutra bi se mogle otvoriti sve luke na Jadranu; Pleso i dalje zatvoren
neznam sustav je pao i u austriji i njemackoj ali nije bilo poplave