Ova godina je doista posebna za ukrajinsko-hrvatsku suradnju u području zrakoplovstva. U srpnju smo potpisali ugovore o remontu u Ukrajini za Oružane snage Hrvatske borbenih lovaca MiG-21 te helikoptera Mi-8. Kontrakti se uspješno realiziraju i prvi modernizirani lovci MiG uskoro stižu u Hrvatsku.
A ovih dana građani Hrvatske imat će jedinstvenu priliku vidjeti pravo čudo ukrajinske i svjetske avijacije: u petak u zračnu luku Zagreba stiže naš zrakoplov An-225 – najveći teretni avion u svijetu koji je dobio zadatak prevesti na Filipine transformator proizveden u Hrvatskoj, težak čak 210 tona.
An-225 bolje je poznat pod imenom „Mrija“ što na ukrajinskom znači „san, mašta“. Zanimljivo je da je u NATO-u dobio kodni naziv „Kozak“. Moram priznati da je to izuzetno uspješan i točan nadimak jer su ratoborni zaporoški kozaci simbol i osnova ukrajinskog nacionalnog duha.
„Mrija“ je izgrađena u Ukrajini u konstruktorskom birou „Antonov“ još 1988. godine, a ni danas se ne može usporediti ni s jednim drugim zrakoplovom i ostaje neosporiv svjetski šampion. I to nije samo metafora: zrakoplov je uspostavio 240 svjetskih rekorda, što je zapisano i u Guinnessovoj knjizi.
Tehničke karakteristike i mogućnosti „Mrije“ doista zaprepašćuju: dugačka je 84 m, visoka 18 m, s rasponom krila 88,4 m, teška otprilike 260 tona, transportira terete dugačke do 70 metara, teške do 250 tona. Može ih prevoziti i na „leđima“.
Zanimljivo je da je „Mrija“ bila konstruirana upravo za prijevoz na „leđima“ sovjetskog svemirskog šatla „Buran“ koji je poletio samo jednom 1988. godine. S raspadom SSSR-a, propao je i projekt „Buran“. Međutim, ima nade da svemirska karijera „Mrije“ time nije završena.
Još prije tridesetak godina ukrajinski znanstvenik Glib Lozino-Lozinski razradio je avijacijsko-kozmički sustav „MAKS“, prema kojem bi „Mrija“ podizala svemirski čunak s rezervoarom goriva na određenu visinu s koje bi on startao na orbitu. Takvo lansiranje moguće je ostvariti s bilo kojeg velikog aerodroma, a stajat će čak 50 puta jeftinije nego sada.
No, to su zasad samo „mrije“, a dok se one ostvare, realna ukrajinska „Mrija“ obavlja po cijelom svijetu poslove koje nije u stanju izvršiti ni jedna druga letjelica – prevozi supergabaritne terete, a također sudjeluje u međunarodnim humanitarnim i mirovnim akcijama.
Uvjeren sam da će se radni, ali i prijateljski posjet ukrajinskog zrakoplovnog diva Hrvatskoj dugo ostati u dobrom pamćenju svih koji budu imali sreću da ga vide.
jer dovezo one olupine od MIG21?