Iako neki smatraju da je pokretanje stečaja prekid agonije za radnike, koji već šest mjeseci nisu dobili plaću, to sigurno nije dugoročno rješenje. Stoga vjerujem da ćemo otkloniti razlog za stečaj Adriadiesela i dobiti strateškog partnera koji bi stao iza Uprave, ma koja ona bila, i tako spasiti tvornicu i 200 radnih mjesta - poručuje direktor Adriadiesela Vladimir Hristov.
Motori za Bjelorusiju na čekanju
Dodaje da Uprava izlaz iz trenutačne krizne situacije vidi u predstečajnoj nagodbi uz sudjelovanje postojećih dioničara ili novih strateških partnera koji bi dokapitalizacijom pomogli da se radnici koji su u štrajku vrate na posao, pokrene posao, ugovore novi poslovi za nuklearke i brodogradnju, te dugoročno financijski stabilizira situacija.
Prijedlog o pokretanju predstečajne nagodbe predan je Fini u Zagrebu i još se čeka odgovor. S druge strane radnici su uz potporu Sindikata metalaca- Industrijskog sindikata podnijeli Trgovačkom sudu prijedlog za pokretanje stečaja. Uprava koja se dosad javno nije željela izjašnjavati o situaciji, nego je bila okrenuta traženju izlaza iz krize, sada pak ima potrebu izvijestiti o trenutačnoj situaciji, kao i kronologiji događanja koji su nekad uspješnog graditelja motora doveli do velikih problema.
- Svjetsku gospodarska kriza koja je započela 2009. godine, a koja je direktno je pogodila i brodogradnju, našeg najvažnijeg kupca, Adriadiesel je osjetio zadnjih nekoliko godina. Tako je 2008. isporučeno 36 dizelskih motora za brodogradnju, 2012. samo četiri, 2013. tri, a za 2014. dogovorena je isporuka njih šest. Kao rezultat toga ostvaren je gubitak u poslovanju u 2012. i 2013. godini, a isto očekujemo i 2014.
Tražeći nova tržišta 2010. je potpisan, a 2011. realiziran tehnički veoma zahtjevan, strateški vrlo važan, a komercijalno vrlo uspješan ugovor za isporuku dizelskih motora za nuklearne centrale, konkretno za nuklearku u Rostow u Rusiji.
To je bio prvi takav ugovor koji nam je otvorio vrata za projekte koji se očekuju u skoroj budućnosti, a prvi od njih je u tijeku. Riječ je o natječaju za isporuku 10 motora za nuklearku u Bjelorusiji otvoren početkom godine, a rokovi isporuke su 2016. i 2017. godìna.
Što zbog internih razloga, kao što su valuta ugovaranja, uvjeti plaćanja, što zbog situacije u Ukrajini i uloge Rusije u tome, natječaj još nije završen, a očekuje se da će biti zatvoren do rujna ove godine. Unatoč tome što Adriadiesel ispunjava sve tehničko-komercijjalne uvjete natječaja, ima dobar proizvod i najbolje reference, naš ruski partner inzistira, s razlogom, da dioničari Adriadiesela i poslovna banka jamče za avansna plaćanja kao i za financijsku stabilnost Adriadiesela jer uvjet za sudjeiovanje na tako važnim međunarodnim natječajima je da sudionici ne budu u stečaju i budu financijski stabilni- objašnjava Hristov.
S druge strane, napominje, brodogradnja se oporavlja i postoje realne šanse da Adriadiesel ugovori preko 20 motora za domaća brodogradilišta Uljanik Grupu i Brodotrogir, pa bi zajedno s isporukama za stranog naručitelja u 2015. godini moglo biti isporučeno ukupno 25 motora. Sličan broj motora mogao bi biti ugovoren i 2016.
- Uz puno razumijevanje za radnike koji više ne mogu živjeti od obećanja i zahvalnosti na dosadašnjuem strpljenju i iskazanom povjerenju, Uprava ipak držii da pokretanje stečaja neće donijeti ništa dobrog radnicima, dioničarima, ali niti našim partnerima i široj zajednici, kao i hrvatskom gospodarstvu uopće, jer se stečajem ipak gasi tvornica izvozno orijentirana, s proizvodnjom i tržištem.
Stečajem se odmah gase sve šanse za ugovaranje novih poslova, prije svega na na međunarodnom tržištu, a brzo će doći i do osipanja kvalitetnih ljudi što je već počelo. Od 250 radnika početkom 2013. sada smo na manje od 200, a i taj se broj svakodnevno smanjuje.
Možda je Uprava jedina koja još vjeruje da se stečaj može izbjeći, ali postoje argumenti za to. Natječaj u Bjelorusiji vrijedan oko 25.000.000 eura još traje, pobjednik ima ogromne šanse na gotovo identičnim natječajima u Madarskoj, Turskoj i Rusiji koji se trebaju reaiizirati u sljedećih 10-ak godina.
Pregovori s bankom i partnerom
Oporavak brodogradnje je očit i postoje velike šanse za ugovaranje preko 20 motora godišnje u sljedećìh nekoliko godina. Sve to, uz sigurne poslove na rezervnim dijelovima, remontima i uslugama, jamči dugorečnu financijsku stabilnost Adriadiesela.
Pregovori s poslovnom bankom i strateškim äkim partnerom o financiranju za premošćivanje vremena do ugovoranja posla u Bjelorusiji još su u tijeku. Traju i pregovori sa strateškim partnerom o dokapitalizaciji Društva. Stečaj trenutačno prekida sve te aktivnosti. Više je procesa u tijeku, ali ono što nam ne ide na ruku je vrijeme, kojeg je sve manje- zaključuje direktor Hristov.