Kad je 1839. godine zagrijavanjem smjese prirodnog kaučuka i sumpora proizveo prvu gumu, Charles Nelson Goodyear nije se sigurno zamarao pitanjem kako će se ta guma zbrinuti kad joj prođe rok. Danas je to jedan od velikih izazova s kojim se ukoštac hvata i bogati Kuvajt u kojem je počeo s radom najveći pogon za recikliranje starih guma na svijetu. Krajem srpnja portalima su se proširile snimke požara i visokog oblaka gustog dima na odlagalištu starih guma, manje od desetak kilometara od prvih građevina.
Uvozili gume iz SAD-a
Na pustinjskom području odloženo je bilo oko 50 milijuna guma, pa su neki taj dio nazivali “grobljem guma”. Znanstvenici upozoravaju da su te goleme količine otpada koje su se gomilale u posljednjih dvadesetak godina velika opasnost za okoliš i zdravlje ljudi i životinja. O tom se problemu počelo prvi put raspravljati 2012. godine, kad je izbio požar na odlagalištu u pokrajini Ahriya koji su vatrogasci gasili tri dana, a zabilježen je ponovno i 2019. godine, pa u listopadu 2020. Vatrogasci su se mučili kako ga zauzdati, a stanovnici su se bojali štetnih sastojaka koje je vjetar raznosio do njihovih kuća.
Jedna od mjera za kojima je posegnula država bila je dozvola za izvoz pet milijuna rabljenih guma u roku od devet mjeseci. Prema pisanju tamošnjih medija, odlučeno je i da se sagradi pet tvornica za rezanje, recikliranje i izvoz guma. Nakon što je velik dio guma u Ahriyi izrezan, odlagalište je zatvoreno, a ostatak je prebačen na odlagalište u Al-Salmi blizu granice sa Saudijskom Arabijom.
U pogonu koji vodi tvrtka za recikliranje EPSCO-a Global General Trading zaposlenici sortiraju i usitnjavaju otpadne gume u novu sirovinu koja se može ponovno iskoristiti za, primjerice, podne obloge ili podloge za sportska igrališta i slično.
– Tvornica pomaže društvu reciklirajući stare gume i pretvarajući ih u proizvode široke potrošnje – prenose mediji riječi izvršne direktorice EPSCO-a Alaa Hassan. Novonastali proizvodi izvoze se u susjedne zaljevske zemlje i ostali dio Azije. Tvornica je počela s radom u siječnju 2021., a može reciklirati do tri milijuna guma godišnje. Sirovina za proizvodnju gume je prirodni ili sintetski kaučuk kojem se dodaju još neki sastojci i dolazi do procesa vulkanizacije. Najveći dio proizvedene gume, prema nekim procjenama oko 70 posto svjetske proizvodnje, koristi se za automobile i druga vozila. Potrošene gume velik su ekološki problem u svijetu zbog svoje mase i kemikalija koje mogu otpustiti u okoliš. Kuvajt ima oko 4,5 milijuna stanovnika i 2,4 milijuna vozila, prema podacima iz 2019., a desetak godina prije automobila je bilo oko 1,5 milijuna.
Osim toga, 80-ih i 90- ih godina Kuvajt je uvozio rabljene gume, oko 260 milijuna godišnje, iz Sjedinjenih Američkih Država i Europe. S tom se praksom prestalo 2001. godine. Vlada najavljuje da će u Al-Salmi sagraditi središte za recikliranje guma.
Novi grad na odlagalištu
Grupacija Al-Khair planira otvoriti tvornicu za spaljivanje guma pirolizom, najavio je izvršni direktor Hammoud al-Marri. Spaljivanjem će se dobiti ulje koja se može prodati za daljnju uporabu u industriji. Na lokaciji starog odlagališta planira se podići novi grad. No, sad je najveći problem kako spriječiti požare u Al-Salmi.
Samo u ovoj godini prijavljena su tri – 13. veljače, 30. ožujka i 29. travnja. Za sva tri sumnja se da su podmetnuti jer su na odlagalištu pronađeni tragovi zapaljivih tekućina. Sunce nemilice prži gume koje, strahuju mještani, ispuštaju u zrak kancerogene tvari.
– Cijela regija trpi posljedice. To je nevidljivi ubojica – kažu. Znanstvenici postavljaju i pitanje obavlja li se reciklaža prema međunarodnim standardima.