Eksperiment sam provodio dvije godine. Kad god bih došao na benzinsku crpku u Mađarskoj, pitao bih prodaju li naljepnicu za automobil koja predstavlja Mađarsku u njezinim današnjim granicama. Nikada nisu imali takvu, ali su često imali onu koja prikazuje povijesnu “veliku Mađarsku”, otkriva nam Mađar s berlinskom adresom, na kojoj živi posljednjih godinu dana, Gabor Cseh svoju motivaciju za pokretanje kampanje “Get Real Hungary!” (koja bi se mogla prevesti kao “Osvijesti se, Mađarsko!”, “Opameti se” ili pak “Spusti se na zemlju”).
Sa svojim je istomišljenicima, uglavnom Mađarima koji ne žive u svojoj zemlji, već u Velikoj Britaniji, Njemačkoj i Austriji, pokrenuo spomenutu kampanju za prikupljanje novca na internetskoj platformi Indiegogo kako bi se u distribuciju u Mađarskoj pustile naljepnice za automobile s oznakom države i motivom mađarskog teritorija, ali u današnjim granicama.
I Orban ih koristi
Kampanja tvrdi da domoljubi u brojnim zemljama na svoje automobile postavljaju naljepnice u obliku teritorija svojih država, ali je Mađarska iznimka jer ondje vozači preferiraju naljepnice s motivom “velike Mađarske”. Hrvatske čitatelje posebno bi moglo zanimati to što te naljepnice svojataju i lijep komad teritorija Lijepe Naše.
Video - Mislav Šimatović o povlačenju tužbe MOL-a
No, nije samo Hrvatska u pitanju jer karta “velike Mađarske” koju, prema riječima organizatora kampanje, preferiraju mađarski vozači uključuje i dijelove današnje Austrije, Rumunjske, Slovačke, Slovenije i cijelu Vojvodinu. Posebno se nadaju da će privući građane tih zemalja da sudjeluju u kampanji. U priopćenju koje su poslali lideri kampanje “Get Real Hungary!”, navode da čak devet od deset vlasnika automobila koristi naljepnice sa “zastarjelom” kartom.
– Primjerice, u Austriji je poznata priča o “velikoj Mađarskoj” koja uključuje dio teritorija i njihove zemlje pa sam iz razgovora s nekima od njih shvatio da blagonaklono gledaju na našu kampanju – nastavlja Cseh.
Kampanja želi preko specijalizirane stranice Indiegogo prikupiti 97.849 eura od više od 11.000 sponzora u regiji. Najniža cijena koju nude jest sedam eura i uključuje pristup aplikaciji “Get Real Hungary!”. Ona korisnicima omogućava prikazivanje načina na koji će naljepnica “Get Real Hungary!” izgledati umjesto stare naljepnice neispravnog oblika. Tim novcem žele distribuirati nove, ispravne naljepnice od kojih će pola podijeliti besplatno, a polovicu dati u prodaju. Uz svaki kupljeni paket na stranici Indiegogo, pojedinačni sponzori kampanje dobivaju autonaljepnicu s kartom zemlje po izboru. Do utorka su prikupljena 792 eura.
Mađarska je poznata kao zemlja u kojoj živi i djeluje niz nacionalista i onih koji žale za mađarskim granicama kakve je ta zemlja imala prije 1920. godine. Tamošnja je oporbena stranka Jobbik, poznata kao jedna od najekstremnijih desničarskih stranaka u Europi, posljednjih godina često zagovarala Mađarsku u širim granicama od današnjih. No, Cseh tu tendenciju vidi i kod mađarskog premijera Viktora Orbana, koji je član grupacije Europske pučke stranke (EPP), no poznat je i kao političar kod kojeg je nacionalni sentiment jedna od glavnih ideoloških podloga.
– Orban je sam na svom automobilu imao naljepnicu “velike Mađarske”, a karte s tim motivom mogle su se vidjeti i u njegovu uredu – pojašnjava Cseh.
Mađarski je premijer inače došao u veliki sukob s europskim institucijama zbog, kako dio europskih političara to vidi, nepoštivanja demokracije u svojoj zemlji te stavljanja mađarskog pravosuđa pod kontrolu svoje etatističke stranke Fidesz. Naš se sugovornik upravo zbog toga iselio prije godinu dana iz Mađarske, nakon što je u njoj živio 40 godina.
– Danas u Mađarskoj ne postoji nezavisno sudstvo niti pravna sigurnost. Sve je pod kontrolom jedne stranke. Mađarska još nije diktatura, ali postoji rizik da se razvije u nju. Ne postoji sigurnost za pojedinca – smatra Cseh.
“Poželjeli su mi smrt”
Na pitanje smatra li da ideja “velike Mađarske” zaista egzistira kao simbol među mađarskim nacionalistima ili se ipak radi o nečemu manje ozbiljnom, odnosno da im služi za zabavu, Cseh nam kaže da je upravo utvrđivanje toga jedan od ciljeva kampanje. On i njegova organizacija zato kažu: “Želimo pokrenuti diskusiju”.
Cseha smo pitali je li imao kakvih problema zbog svoje kampanje.
– Ispod videa na YouTubeu koji smo postavili morao sam, nažalost, moderirati komentare jer je bilo među njima čak i onih koji su mi željeli smrt – rekao nam je taj aktivist. Za to vrijeme, pogled na naljepnice koje “reklamiraju” i hrvatski teritorij ponešto zabrinjava i podsjeća na dinamičnu i tešku povijest Srednje Europe.
VIDEO Igrao se sa zmijom, ali nije se zabavio
Koliko striček Soros plaća ovakve članke?