Od ljeta 2018. godine više se neće moći ponoviti događaj od prošlog petka navečer kad se zrakoplov Croatia Airlinesa na letu Zagreb - Dubrovnik nije mogao vratiti u Zračnu luku Franjo Tuđman pa je bio preusmjeren u Rim jer nijedna druga zračna luka u Hrvatskoj u to doba nije bila otvorena. Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković kazao nam je da će od sljedeće godine osim zagrebačkog aerodroma za ljetne sezone letenja biti 24 sata otvorena i Zračna luka Split, koja je sad otvorena samo do 22 sata.
– Turistička smo zemlja, stoga bi ljeti i splitski aerodrom trebao biti otvoren 24 sata. Ondje nema bure i bolji su uvjeti nego u Dubrovniku. Ako bude potrebno i država će participirati u troškovima, za to će se sigurno naći novca – rekao nam je Butković.
Naredba svake godine
Ministar mora, prometa i infrastrukture, naime, naredbom o otvorenosti koju donosi svake godine određuje radno vrijeme zračnih luka. Prema sadašnjoj naredbi, 24 sata mora biti otvorena samo ZL Franjo Tuđman, no unatoč tome na tom aerodormu nisu mogli u petak navečer prihvatiti Airbus 320 Croatia Airlinesa. Cijeli taj slučaj istražuje Agencija za civilno zrakoplovstvo, a što je zaključila trebalo bi se znati danas kad se očekuje da će završiti izvješće.
U Croatia Airlinesu su još u subotu ustvrdili da je Zračna luka Franjo Tuđman odbila prihvatiti njihov zrakoplov dok su se iz Međunarodne zračne luke Zagreb (MZLZ), koncesionara na ZL Franjo Tuđman, tek u ponedjeljak očitovali o tom slučaju. Prvo su tvrdili da nisu dobili nikakav zahtjev od CA za povratak aviona u Zagreb te da su imali dovoljno ljudi u noći na subotu za taj prihvat. No, poslije su poslali novo priopćenje u kojem su priznali da baš to i nije bilo tako kao što su tvrdili u prvom priopćenju.
Napisali su da je problem bio u dvosmislenoj proceduri. Ključni problem, kako smo doznali od svih naših sugovornika, u cijeloj ovoj priči je da u Zračnoj luci Franjo Tuđman poslije 22 sata nema dovoljno vatrogasaca za prihvat velikih zrakoplova prema propisima. Za prihvat airbusa 320 potrebno je imati RFF kategoriju 6, a na Plesu je u to vrijeme bilo vatrogasaca za kategoriju 4, što znači da mogu prihvatiti samo manje avione.
A u MZLZ-u su u svom prvom priopćenju u ponedjeljak tvrdili ne samo da su u vrijeme kad se avion htio vratiti, oko ponoći, imali kategoriju 6 nego čak i kategoriju 7! S kategorijom 4 su pak formalno zadovoljili naredbu o otvorenosti 24 sata iako ne mogu kasno noću primiti zrakoplove veće od cessne ili dasha. Kako nam kažu naši sugovornici, u Međunarodnoj zračnoj luci Zagreb (MZLZ) brane se da u naredbi o otvorenosti nigdje ne piše za koju kategoriju zrakoplova moraju biti otvoreni 24 sata!?
Dvosmislena procedura
Naši sugovornici kažu da je takvo tumačenje aposlutno neprihvatljivo jer smatraju da u naredbi i ne treba biti navedena kategorija jer je jasno da zračna luka mora biti spremna prihvatiti bilo koji zrakoplov u bilo koje doba noći i dana.
Uz MZLZ-u su preksinoć poručili da će nadopuniti spornu dvosmislenu proceduru, a kako doznajemo od dobro upućenih, to bi značilo da će u ZL Franjo Tuđman uvesti proceduru da radnici čekaju da svi zrakoplovi CA koji su krenuli na večernje destinacije slete pa će tek onda moći ići kući. Jedna od opcija je i da se uvede dežurstvo i da se svi potrebni ljudi za prihvat zrakoplova moraju pojaviti nakon poziva u roku od 30 minuta na aerodromu. No to su sve, tvrde upućeni, djelomična rješenja jer će i dalje biti problem s prihvatom zrakoplova koji u nuždi mora sletjeti na ZL Franjo Tuđman usred noći.
Nije Zračna luka nego je Aerodrom