Do 29. lipnja u zagrebačkom Muzeju za umjetnost i obrt (MUO) može se razgledati spektakularna izložba jednog od najznačajnijih predstavnika i utemeljitelja suvremene malezijske likovne umjetnosti, oca moderne malezijske umjetnosti uz čije se ime veže pojam pelukis (umjetnik), koji svjedoči o slavi i ugledu umjetnika.
Izložba „Syed Ahmad Jamal: Guru boje / Pelukis u Zagrebu“ predstavlja odabrani opus, erupciju izrazitog kolorita – tridesetak djela, ulja, crteža i dizajnerskih rješenja malezijskog „gurua boja“ koji se na jedinstven način u svom stvaralaštvu koristio međunarodnim vizualnim jezikom umjetnosti, osobito zapadnjačkim nasljeđem ekspresionizma sjedinjenim s apstraktnim izričajem lokalnog sadržaja i filozofskim vrijednostima Istoka.
Univerzalni jezik umjetničkih djela
U vjerojatno najljepšem zagrebačkom muzeju posjetitelje će dočekati eksplozija boja, osnovnog izražajnog sredstva ovog malezijskog umjetničkog laureata, čiji je koncept svijeta nadišao zemljopisne granice i vjerske vrijednosti. Za Syeda Ahmada Jamala boja kao artikulirana svjetlost predstavlja simbol istine i sponu dvaju svjetova, a zahvaljujući snažnim simboličnim metaforama njegova djela govore univerzalnim jezikom.
Syed Ahmad bin Syed Jamal Sahil (1929. – 2011.) zauzeo je posebno mjesto u kratkoj nacionalnoj povijesti moderne umjetnost te zemlje. Malezijski pelukis bio je umjetnički kritičar, kustos, član vijeća mnogih umjetničkih organizacija, jedan od osnivača Udruženja malezijskih umjetnika u Kuala Lumpuru i ravnatelj Nacionalne umjetničke galerije, a sudjelovanjem na brojnim međunarodnim smotrama azijske umjetnosti stekao je mnoga međunarodna priznanja.
Vlada Malezije zbog iznimnog doprinosa umjetnosti proglasila ga je 1995. laureatom malezijske nacionalne umjetnosti. Smatra se ocem umjetnosti, ali i utemeljiteljem suvremenog malezijskog dizajna, zasnovanog na primjeni forme kaligrafskog pisma jawi i tradicionalnih ornamenata malezijskih obrtnika u vrijeme malezijske gospodarske preobrazbe.
Borac za slobodu umjetničkog stvaralaštva
Rođen je i školovan u doba kada je zemlja bila britanska kolonija i rano je došao u doticaj sa zbivanjima na poslijeratnoj europskoj umjetničkoj sceni pohađajući najbolje londonske umjetničke škole i to je ostavilo dubok trag na njegovo djelovanje. „Ne u smislu da je bio promotor malezijskoj kulturi nerazumljivih i neprihvatljivih pojmova i ideja, nego je stvorio kreativnu fuziju univerzalnih dosega europske umjetnosti dvadesetog stoljeća s malezijskim duhom i svjetonazorom“, ističe ravnatelj Muzeja za umjetnost i obrt, poznati zagrebački teoretičar umjetnosti Miroslav Gašparović na otvorenju izložbe.
Osim kao slikar, što je bila njegova osnovna vokacija, Ahmad Jamal poznat je kao borac za slobodu umjetničkog stvaranja, čovjek koji je imao hrabrosti u zemlji s dominantnom ikonoklasičnom tradicijom odrediti drukčiju ulogu umjetnika u društvu ističući kako umjetnik stvara djela aludirajući na postojanje istine. Kao profesor i gostujući predavač, utjecao je na brojne generacije umjetnika. Bio veliki promotor malezijske tradicijske umjetnosti, a istodobno je radio je na jačanju umjetničke edukacije i snažnoj promociji umjetnosti u društvu.
Erupciju boje nakratko zaustavila erupcija vulkana
Djela Syeda Ahmada Jamala predstavljena su hrvatskoj publici u sklopu postava izložbe koja se održava pod visokim pokroviteljstvom Veleposlanstva Malezije u RH.
Izložba je svečano otvorena u subotu, 14. lipnja, s nekoliko dana zakašnjenja zbog erupcije vulkana Sangeang Api prošlog petka u Indoneziji, zbog koje je došlo do obustave zračnog prometa pa je bio onemogućen transport slika u predviđenom roku.
Tijekom otvorenja izložbe uzvanicima su se obratili Miroslav Gašparović, ravnatelj MUO, u ime National Art Gallery iz Kuala Lumpura te ministarstva turizma Malezije Mahadzir Lokman, Yean Yoke Heng, veleposlanik Malezije u RH, Tedi Lušetić, zamjenik pročelnika Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba, Vesna Jurić Bulatović, pomoćnica ministrice kulture RH te umjetnikov sin Syed Nurlhaq bin Syed Ahmad.