Jeste li čuli za automobilski Mirogoj, jedno od posljednjih počivališta limenih ljubimaca na kojemu prije prodaje u dijelove ili reciklaže završavaju vozila ostavljena na zagrebačkim javnim površinama? Baš kao što je to nerijetko slučaj s kapacitetima gradskih groblja, i na deponiju Zagrebparkinga na oko pet tisuća kvadrata s istočne strane Velesajma mjesta kronično nedostaje jer mnoštvo je Zagrepčana, a nađe se i pokoji strani državljanin, koji se svog dotrajalog ili neželjenog automobila rješavaju tako da ga ostave na ulicama metropole.
Imali smo i brodove, skutere, bicikle
U takvim slučajevima u akciju kreću združene snage gradskog komunalnog redarstva, koje nakon uočavanja napuštenih automobila na javnim površinama izdaju naloge za uklanjanje, te Holdingove podružnice Zagrebparking, čiji operativci izlaze na teren i paukom ih odvoze na deponij. Kako smo doznali u Gradu, prije izdavanja naloga za premještanje redar provodi postupak utvrđivanja vlasnika te mu na vozilu ostavlja upozorenje da ga ukloni u roku od tri dana.
– Ako vlasnik nije poznat ili ako ga ne ukloni u roku, vozilo se temeljem naloga komunalnog redarstva premješta na deponij. Nakon toga samo mali broj vlasnika pokaže interes za preuzimanje vozila – kažu u Gradu, a dodaju i kako broj ostavljenih automobila varira iz godine u godinu.
Lani je tako s javnih površina na deponij Zagrebparkinga dovezeno 130 vozila, a samo do 24. kolovoza ove godine 120. A što se onda događa s tim autima? Kada vozilo stigne na deponij, prvi korak je, objašnjavaju u Gradu, da posebno povjerenstvo pri zagrebačkoj upravi pribavi procjenu vrijednosti od ovlaštenog sudskog vještaka koji potom gradonačelniku predlaže što bi s autom trebalo učiniti.
– Ako su troškovi zbrinjavanja veći od procijenjene vrijednosti, onda se ide na recikliranje. A ako je procijenjena vrijednost veća od troškova nastalih zbrinjavanjem, takva se vozila određuju za prodaju na javnoj dražbi. Prihod ostvaren od prodaje uplaćuje se u gradski proračun. Vlasnicima za koje se utvrdi odgovornost zbog ostavljanja neregistriranih i sličnih vozila na javnim površinama izdaju se obavezni prekršajni nalozi ili im se naplaćuju mandatne kazne – kažu u Gradu.
A da bismo vidjeli kako izgleda odvoženje auta s javne površine, zaputili smo se na teren s operativcima Zagrebparkinga. Dolazimo na njihovu polazišnu stanicu na Velesajmu, a ondje nas dočekuje Davor Bandov, voditelj Odjela za premještanje i blokiranje vozila.
– Svako vozilo koje zaprimimo ima svoju priču. Imamo slučajeva kada je vlasnik auta preminuo pa se nasljednici ne mogu dogovoriti tko će ga preuzeti i onda završi kod nas, a imamo i vozila firmi u stečaju. A osim automobila, imali smo i brodove, skutere, bicikle. Činjenica je da tek dva do tri posto vlasnika dođe po svoje vozilo nakon što ono završi na deponiju – govori Bandov. Koliko će čuvati neki automobil, dodaje, određuje njegova vrijednost jer, što je ona veća, više je licitacija.
– Takva vozila ne mogu se prodavati kako bi bila registrirana i vraćena na cestu, već samo za dijelove. A mnogi ne znaju i da željezo svog starog auta, žele li ga se riješiti, mogu prodati i time ponešto i zaraditi – napominje Bandov.
Preuzimanje uz plaćanje troškova
Krećemo s dvojicom zaposlenika Zagrebparkinga na zadatak po nalogu komunalnog redarstva. Treba pokupiti olupinu s parkirališta u Dubravi. Ali na pola puta stiže obavijest redara da je netko, usprkos tome što nije imalo kotače te je bilo devastirano iznutra, ipak maknuo vozilo. Auta koje treba ukloniti s javnih površina, umiruju nas operativci, ima i previše, stoga samo nekoliko ulica niže od prvotne lokacije stižemo po novo vozilo.
Ovoga puta nije riječ o olupini, već o, na prvi pogled, savršeno očuvanom Ford Mondeu, ali objašnjeno nam je kako već dugo vremena stoji, a vlasnik se nije oglašavao na upozorenja koja su komunalni redari ostavili na vjetrobranskom staklu. Kreće već dobro uvježbana procedura. Prvi korak je fotografirati vozilo te unijeti podatke u aplikaciju. Potom slijedi utovar, pri čemu jedan zaposlenik upravlja mašinerijom, a drugi pričvršćava i usmjerava vozilo prema pauku. Spretnim je operativcima za cijelu akciju trebalo svega desetak minuta. A kako nam objašnjavaju u Holdingu, po dolasku na deponij vozilo dobiva evidencijski broj, a onda valja pričekati i hoće li se vlasnik javiti da ga preuzme.
– Vlasnici koji pokažu interes preuzimaju svoje vozilo uz plaćanje troškova premještanja. Automobili koji su najkraće na deponiju su oni koje vlasnik preuzima dan ili dva nakon dovoženja, a najdulje ostaju vozila za koja se čeka uklanjanje iz raznih pravnih razloga, primjerice u slučaju ostavinske rasprave ili ako je stečajni upravitelj dodijelio vozilo u stečajnu masu – zaključuju u Holdingu.
VIDEO: Jak pljusak zahvatio je Zagreb u popodnevnim satima
Po broju šasije mogu pronaći i kontaktirati vlasnika i zatražiti plaćanje ili pristanak na zbrinjavanje. Zašto se preskače taj korak???