Iako je isprva bilo više konja koji su ih vukli nego kola, dan kada su ulicama Zagreba u jesen 1891. počeli voziti prvi tramvaji njegovi stanovnici poistovjećuju s trenutkom kada je dotad provincijski gradić u velikom carstvu postao velegrad. Vozni park budućeg Zagrebačkog električnog tramvaja imao je tada 16 kola, no brzo je broj povećan na 36, a proizvodila ih je tvornica Weitzer u Grazu. Konja je bilo dvostruko više, a svaki bi dnevno prevalio između 26 i 28 kilometara.
Danas, 132 godine poslije, ZET-ov vozni park čine 263 tramvaja, a dnevno ih je u prometu između 180 i 190. Nisu, međutim, svi gore spomenuti tramvaji ispravni, to je ukupan zbroj po papirima, dio ih je u kvaru, dio čeka otpis.
>>VEZANI ČLANCI:
Prekida mirovinu u turističke svrhe
Đuro, Čeh i Katica nadimci su starijih modela, u Zagrebu odavno udomaćenih. Najstariji je među njima Đuro, odnosno Tramvajska motorna kola (TMK) 201, kako se službeno zove i preziva. Pripreme za veličanstveni dolazak Đure na zagrebačke tračnice kojima će kliziti idućih 50 godina počele su još u ljeto 1973., kada je uvedena nova regulacija prometa u centru. Zabranjen je tada promet automobilima Jurišićevom, Trgom bana Jelačića te Ilicom do Gundulićeve, čime je zapravo nastala prva moderna pješačka zona.
Prvi je u ZET-ovu remizu iz tvornice Đuro Đaković, po kojoj je i dobio nadimak, došao na Silvestrovo iste godine, posljednji, trideseti stigao je u lipnju, a svečano su pušteni u promet 22. siječnja 1974. godine. Bio je metar i pol duži od svog prethodnika TMK 101, koji je patentirao legendarni prvi inženjer ZET-a Dragutin Mandl, sličnog dizajna te, dakako, nešto jačeg motora. Danas ulicama Zagreba prometuje još sedam tramvaja Đuro, no rijetko su u upotrebi.
Kada se šest godina poslije pojavila potreba za osuvremenjivanjem voznog parka, neki su zagovarali naručivanje novih tramvaja Đuro iz slavonskobrodske tvornice, no pobijedila je struja koja je gurala ideju kupnje vozila iz praške tvornice ČKD Tatra, čime je zapravo na dugo vrijeme ugašena domaća proizvodnja tramvaja. Novih se 30 Čeha našom metropolom provozalo na Silvestrovo 1977. godine. Istog je dana nakon 54 godine službe u mirovinu otišao model M24, no na radnom se mjestu pojavi i danas jer se neki koriste u turističke svrhe.
Krajem rujna pak ZET je s ČKD-om potpisao nabavu novih 50 Čeha za potrebe prelaska pruge preko Save koji se dogodio 1979. Iako se i oni koriste sve rjeđe, u voznom ih je parku službeno još 45, a mnogi i dan danas prelaze rijeku. Katica, Čehova mlađa sestra, provozala se zagrebačkim ulicama 1985. godine. Ti su modeli nabavljeni za potrebe nove tramvajske pruge od Savske, Horvaćanskom preko mosta, a 51 Katica i danas je na ZET-ovoj listi te najčešće prometuje na linijama 9 i 13.
Svih 16 dvozglobnih osamosovinskih tramvaja tipa TMK 2100 koje su proizveli Končar i Gredelj još su u ZET-ovu službenom voznom parku, a najčešće voze na liniji broj 5. Prvi je pušten u promet 1994., a ostali između 1997. i 2002. godine. Končarevi niskopodni tramvaji (NT) modela 2200 najbrojnija su ZET-ova vozila na zagrebačkim tračnicama. Vozni park broji njih čak 140, sviđaju se Zagrepčanima koji ih od milja zovu Plavim munjama, a vole ih i njihovi vozači jer slove kao najsigurniji i najjednostavniji za upravljanje.
>>VEZANI ČLANCI:
Proizveo ga je konzorcij Crotram koji je bio sastavljen od tvrtki Končar, Đuro Đaković i TŽV Gredelj, a u svoje je vrijeme bio jedan od pet proizvođača tramvaja u Europi. Prvi od 70 niskopodnih tramvaja prve serije tipa TMK 2200 predan je ZET-u 27. travnja 2005., a 13. srpnja svečano je pušten u promet na liniji 12. Posljednji je pak na tračnice stigao 7. lipnja 2007. i tom su prigodom svi niskopodni tramvaji poredani u kolonu dugu 2,5 kilometara koja se protezala Horvaćanskom.
Prema ugovoru sklopljenom 18. srpnja 2007., konzorcij Crotram obvezao se proizvesti još 70 tramvaja. Zadnji tramvaj druge serije, ujedno i zadnji proizvedeni TMK 2200, pušten je u promet 30. lipnja 2010. godine. ZET u svom voznom parku ima i dva modela NT 2300, koji su nešto kraći od serije 2200.
Jedan tramvaj iz serije TMK 2200, garažnoga broja 2263, bio je na testiranju u Helsinkiju i Sofiji, a interes za njega pokazan je i u Rumunjskoj, Poljskoj, Njemačkoj, Austriji i Srbiji. Međutim, svi gradovi ubrzo su odustali od nabave tih tramvaja. Iako je 2009. godine Crotram sudjelovao na natječaju za prodaju 30 tramvaja Beogradu, izgubio je u korist španjolskog CAF-a.
ZET-ovu voznom parku uskoro će se pridružiti i 11 rabljenih niskopodnih tramvaja tipa GT6-M kupljenih od Augsburga. Proizvedeni su 1997., imaju kapacitet za 154 putnika te 58 sjedećih mjesta, vrijednost im je 2,7 milijuna eura, a 2014. bili su na remontu te su, kažu u ZET-u, temeljito modernizirani. Do lipnja 2025. u Zagreb bi trebalo stići i 20 novih Končarevih niskopodnih tramvaja vrijednih 37,8 milijuna eura.
>>VIDEO: Otkrivamo zašto tramvaji neće voziri na Jadranskom mostu do drugog dijela 2024.
zamislite koj bi dreka bila da je bandić kupil rabljene tramvaje stare 30 godina...