Financijska pismenost mladih

Nastavnici kroz projekt financijski opismenjuju učenike osnovnih škola: „vrijeme je da pokrenemo uljuljkani mindset“

Financijska pismenost mladih
Foto: Josip Regović/Pixsell
1/2
16.12.2022.
u 15:53

Kroz projekt financijske pismenosti pripremaju se nastavnici kako bi djeci u hrvatskim školama prenijeli znanje o financijskoj pismenosti

Studenti koji su već na pragu tržišta rada kažu da gotovo nikad nisu dobili nikakve informacije glede financijske pismenosti. Osnovni financijski, ali i važni životni pojmovi poput obračuna plaće za neke mlade ljude i dalje su potpuna nepoznanica. Upravo zato, na zagrebačkom PMF-u počeo se provoditi projekt Financijska pismenost u suvremenom matematičkom obrazovanju, kojeg provode prof.dr.sc. Željka Milin Šipuš i doc.dr.sc. Matija Bašić. Bašić kaže, bilo je potpuno logično povezati matematiku i financijsku pismenost

- Matematika se, između ostalog, bavi računanjem i brojevima, te posebno naglašava kritičko mišljenje, što je potpuno prirodno povezati s financijskom pismenošću. Zato smo odlučili povezati upravo te dvije teme. Kroz projekt obrazujemo postojeće nastavnike, odnosno dajemo im skup materijala o financijskoj pismenosti kojeg će kasnije prenositi učenicima – objasnio je Bašić o samom projektu.

Mladi će dobiti jasne dijelove znanja o upravljanju financijama

Projekt je zamišljen tako da pomogne u obrazovanju mladih od sedmog razreda osnovne škole, pa sve do kraja srednje škole. Formalno spojem matematike i financijske pismenosti, ostvaruje se međupredmetna tema poduzetništvo, što je, smatra Bašić – i više nego potrebno u današnjem vremenu.

- Danas u globaliziranom svijetu, kada možemo svoje proizvode plasirati bilo gdje, postoji puno prilika osim glavnih imati i dodatne izvore prihoda. Nova vremena donose nove mogućnosti, stoga želimo motivirati mlade da svojim znanjima budu spremni za tržište, ali i da kroz poduzetništvo mogu plasirati svoja znanja, vještine i proizvode na njemu – istaknuo je Matija Bašić.

Logično se nameće pitanje kako motivirati učenike u osnovnim školama da uče o financijskoj pismenosti i poduzetništvu bez određenog otpora. Bašić kaže, ključno je početi na vrijeme.

Foto: Josip Regović/Pixsell

- Ako učenicima kroz zanimljiv sadržaj i jednostavnim rječnikom predstavite financijsku pismenost i poduzetništvo dovoljno rano, otpora će biti manje. Imajte na umu da se djeca već od prvog razreda osnovne škole susreću s danas za njih kompleksnim pojmovima, no stvari svejedno funkcioniraju. Učenici se nedovoljno upoznaju s poduzetništvom i činjenicom da mogu sami stvoriti novu vrijednost.

Interesa ima, ali nedostaju materijali

Da interesa u Hrvatskoj za financijskom pismenošću i poduzetništvom ima dokazuju i provedene ankete. Prema anketi koju je proveo projektni tim s PMF-a, 60 posto nastavnika izjavilo je da njihove učenike doista zanimaju ovi pojmovi, ali da nemaju adekvatne materijale za poučavanje o tome. Upravo tu leži velika važnost projekta. S jedne strane, obogaćuju se postojeći studijski programi, dok se s druge strane obogaćuje znanje nastavnika, te učenika osnovnih i srednjih škola, koje se kasnije priprema za svijet i stvarni financijski život. Na pitanje o tome zašto u Hrvatskoj nije bilo interesa i prije za ovim temama, Matija Bašić nema egzaktan odgovor.

- Zašto se interes za financijsku pismenost javlja tek sada teško mi je reći. Možda bih išao toliko daleko da kažem da u prethodnom sustavu nismo bili toliko orijentirani na kapitalizam. Druga stvar je svakako i odgovornost. Kada se neka ideja predstavi, svi su za to i svi bi radili sve. Međutim, kad dođe do pitanja odgovornosti, onda svi vole prebaciti tu odgovornost na nekog drugog. Možda baš zato malo kaskamo s temama financijske pismenosti, ali nikad nije kasno – zaključio je Matija Bašić.

Važno je istaknuti da cijeli projekt Financijska pismenost u suvremenom matematičkom obrazovanju ide u dvije faze. Podrobnije objašnjava Matija Bašić.

- U prvoj fazi podučavamo buduće nastavnike kako predavati matematiku, a kroz projekt ih dodatno podučavamo financijskoj pismenosti i u suradnji s njima kreiramo nastavne materijale. Druga faza započinje od proljeća, nakon završetka materijala, kada ćemo imati radionice s postojećim nastavnicima matematike.

Podrška je važna

Cijeli projekt ne bi mogao funkcionirati bez podrške. Addiko banka prepoznala je potencijal, ali i potrebu za financijskom pismenošću, te je u ovom projektu sudjelovala kroz hvalevrijednu donaciju. Važnost projekta istaknuo je i sam direktor Upravljanja bilancom Addiko banke, Mario Škorić.

- Projekt Financijska pismenost u suvremenom matematičkom obrazovanju financijski je podržala Addiko banka. Riječ je o još jednom projektu, koji je Addiko podržao, usmjerenom na financijsko opismenjivanje građana što je naša strateška odrednica poslovanja. Osim financijske podrške, aktivno sudjelujemo u projektu dijeleći naša znanja s novim generacijama studenata, budućih nastavnika matematike. Bilo mi je drago održati za njih radionicu i odgovoriti na sva pitanja o financijama, a posebno osjetiti i dodatno potaknuti odgovornost studenata za vlastitu financijsku budućnost. Studenti su pokazali vrlo dobro znanje o osobnim financijama i o funkcioniranju bankarskih sustava, te su postavljali brojna pitanja koje nisu mogli sami odgovoriti, otvorivši diskusiju o kreditima i štednji, uvođenju eura, ulaganjima u kriptovalute, i drugima. Na kraju su se složili i s našom tezom da je najbolje ulaganje, ulaganje u vlastito znanje. – potvrdio je Škorić.

Više informacija o projektu na web-stranici finpis.math.hr

Sadržaj nastao u suradnji s Addiko bankom.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije