Iako se ne mogu pohvaliti da im je MiG sletio u dvorište, ipak su i dalje jedini koji mogu reći da se on tamo – parkirao. I to trajno. Pravu je senzaciju, naime, izazvao Fakultet strojarstva i brodogradnje kada je prošlog tjedna postavio avion kao eksponat u dvorište. A osim samog MiG-a koji će biti atrakcija studentima i prolaznicima u Lučićevoj 5, zanimljiva je i priča kojom se može pohvaliti. Upravo je tim avionom, naime, pilot Ivica Ivandić sudjelovao u akciji Oluja u kolovozu 1995. godine te je letom kroz krošnje stabala izbjegavao radare i neprijateljsku protuzračnu obranu kod Knina.
Primaju ponude za autobus
Ovaj je MiG svoje vojne dane ostavio iza sebe, a borbeni je položaj zamijenio postoljem. Postavljen je na inicijativu dekana Zvonimira Guzovića, profesora Ivana Smojvera i docenta Darka Ivančevića, a na fakultet je doveden u povodu obilježavanja 97 godina osnutka fakulteta i 60 godina samostalnog rada. Zagrepčanima je svečano predstavljen jučer ispred FSB-a, no to nije jedina ustanova koja je svoje dvorište ukrasila starim vozilom te ga tako pretvorila u pravi mali muzej na otvorenom. Već 24 godine dugi staž na poziciji “umirovljenog vozila u službi gradske atrakcije“ ima – Katica. Popularni je to naziv za parnu lokomotivu koja je 1992. postavljena na Glavnom kolodvoru.
– Ovu smo lokomotivu postavili jer je najstarija parna lokomotiva u fundusu Hrvatskog željezničkog muzeja te je dio zbirke vozila zaštićenih kao kulturno dobro – poručili su iz HŽ-a te objasnili da je proizvedena 1891. godine u Budimpešti, a hrvatskim je prugama vozila sve do 1970. godine. Svojedobno je “jurila“ 44 kilometra na sat, a služila je za vuču vlakova između Karlovca i Rijeke. Jako je vrijedna s obzirom na to da je jedna od rijetkih sačuvanih lokomotiva u svijetu koja je prešla 120. godinu. Još jedan iznimno vrijedan zagrebački prometni eksponat stari je Mercedesov autobus iz 40-ih godina. Na prvi pogled tek jedan u nizu rekvizita koji je korišten za snimanje filmova, a danas se čuva u Jadran filmu u Dubravi. Ipak, za njega svakog tjedna stižu ponude.
– Redovito nam nude poprilične svote za njega, ali mi ga ne damo. Nije samo materijalna vrijednost u pitanju nego i emotivna – ponosno govori Vinko Grubišić iz Jadran filma te otkriva da je posebnost autobusa u tome što su se upravo u njemu vozili junaci legendarnog jugoslavenskog filma “Tko to tamo pjeva“. Vozilo se renovira, a ideja je da ponovno bude u voznom stanju kao turistička atrakcija.
Proslavili se na televiziji
– Imat ćemo čak audiciju za vozača, tražit ćemo nekoga tko je dostojan Miška – otkriva Vinko Grubišić i dodaje kako bi do idućeg ljeta autobus trebao biti vraćen u stanje u kakvom je bio za vrijeme snimanja 80-ih. A još jedno legendarno vozilo koje se proslavilo na malim ekranima žuta je trokolica koju su vozila braća Trotter iz kultne britanske humoristične serije Mućke. Upravo je jedna takva donedavno bila izložena ispred Muzeja automobila Ferdinand Budicki. Ipak, sada je većinom sklonjena u unutarnjim prostorijama muzeja.
– Od kada nam je susjed Gradski ured za upravljanje u hitnim situacijama, kreativnost više nije dozvoljena pa dobivamo kazne ako vani držimo eksponate – govori voditelj muzeja Valentino Valjak i dodaje kako je neko vrijeme pred ulazom u muzej stajao i stari zagrebački tramvaj, no sada je sklonjen. Više je sreće imao muzejski primjerak tramvaja iz Tehničkog muzeja. Radi se o najstarijem sačuvanom tramvaju koji datira iz 1924. godine, a još je u funkciji i o njemu se brine ZET.
– Svake nedjelje ispred Cibone kreće besplatna vožnja i prava je atrakcija i za Zagrepčane i za turiste – poručuju iz muzeja.
a mogli su izlozit i gondolu zicaru koja je bila simbol grada zagreba i nostalgija nasa al netko hoce unitit sve domace al uskoro su izbori i budimo pametni