Sve do 60-ih godina prošloga stoljeća, prostor današnje četvrti Novi Zagreb - istok ni po čemu nije nalikovao na grad. Tamo su se nalazila samo sela - Buzin, Otok, Jakuševec i Hrelić, koja se spominju i stoljećima prije toga. Na ledinama sela Hrelić do tada se održavao sajam rabljene robe i stoke, a 1979. godine preseljen je na današnju lokaciju u susjednom Jakuševcu te je pripojen sajmu automobila koji se na toj lokaciji održavao od 1970. godine.
Unatoč tome što je preseljen na novu lokaciju i iz sadržaja izbacio stočni sajam te se pripojio sajmu automobila, sajam rabljene robe zadržao je naziv Hrelić koji tako postaje metonimija sela iz kojeg je izmješten. Ubrzo je postao omiljeno okupljalište svih onih koji su tražili povoljne ponude ili su se željeli riješiti starih stvari, ali i jedna od deset stvari koje treba vidjeti kad ste u posjetu Zagrebu, a bome i Hrvatskoj, barem po sudu novinara Guardiana.
Stara odjeća i obuća, nakit, aparati, autodijelovi, časopisi s golišavim djevojkama, svijećnjaci, vaze, vrčevi i nogometni dresovi izloženi na najlonima prostrtim po prašini, slika je koja može dočarati izgled ovog hrama cjenkanja na kojem se nudi, reklo bi se, 'od igle do lokomotive'. Legenda kaže da ako se dobro kopa može se pronaći i Chanel torbica. Carstvo je to i inspiracija za sve lovce na second hand i vintage komade.
Tijekom godina, Hrelić se razvijao i širio. Njegova popularnost rasla je upravo zbog širokog asortimana robe koji se tamo može pronaći. Nađe se tu i stvari koje nisu očekivane poput prometnih znakova, vjenčanica, a iz arhive Večernjeg vidi se da su se 2005. godine na Hreliću prodavale majice s likom tada uhićenog generala Ante Gotovine i bile su pravi hit.
Što se tiče cijena, glavno pravilo je - nikada ne treba pristati na prvu. Uvijek ima prostora za pregovaranje, ali treba i biti realan i ne ići prenisko. Vikendima, posebno nedjeljom, buvljak je prepun ljudi, od prodavača i kupaca pa sve do kolekcionara i znatiželjnika. Prostorom pokraj odlagališta Jakuševac nedjeljom prođe i do 20.000 ljudi. Bila paklena vrućina ili debeli minus, prodavači su tamo, a ni broj kupaca ne varira previše.
POVEZANI ČLANCI:
Neki štandovi imaju već i svoje stalne mušterije jer oni koji dolaze češće dobro znaju što traže i gdje to mogu pronaći. A svi koji od razgledavanja i kupovine i ogladne, nemaju se što brinuti. Naime, posjetitelji mogu uživati u raznim domaćim specijalitetima kao što su kobasice, ćevapi, pečena janjetina i slična jela koja se spremaju na licu mjesta.
Nije Hrelić samo mjesto trgovine, on je i kulturni fenomen. Postao je simbol za one koji traže nešto drugačije, autentično i povoljno. Generacije Zagrepčana ovdje su kupovale svoje prve bicikle, pronalazile unikatne ukrase za dom, često predmete od povijesne vrijednosti, ili jednostavno uživale u atmosferi buvljaka.
Mizerija od buhljaka i slika naše neimaštine. Viđao sam po Europama slične "sajmove" koji su supermarketi za ovaj sajam otpada.