Plaćanje po paušalu, odnosno pune cijene usluge bez obzira na stvarnu potrošnju moglo bi ući u povijest. Naime, prema direktivama Europske unije takav način naplate trebao bi biti zamijenjen na dobrobit korisnika javnih usluga pa bi se prijevoz, struja, voda i druge komunalije do 2020. godine trebali plaćati onoliko koliko se i potroše.
Nema više fiksnih cijena?
Takav sustav trebao bi se primijeniti i na usluge ZET-a, a za to već i postoje neka tehnička rješenja.
Tramvajska i autobusna karta koja košta deset kuna i vrijedi sat i pol vremena bez obzira na to koliko se stanica vozili, makar i samo jednu, vjeruju stručnjaci, ući će u povijest. Vožnja bi se tako uskoro mogla plaćati po vremenu koje se provede u javnom prijevozu.
– Radimo na dva sustava, jedan je registracija uz pomoć čitača kartica koji se nalazi u tramvaju, a drugi je naplata SMS-om – kazao je Hrvoje Rajić iz informatičke tvrtke IPT.
Pri plaćanju SMS-om korisnik bi se uz pomoć posebnog koda registrirao šaljući poruku s tim kodom u informatički sustav ZET-a, a isto to bi napravio pri izlasku iz tramvaja.
– Funkcioniralo bi to po principu “start-stop”. Porukom bi se točno odredilo vrijeme boravka u tramvaju pa bi se samo to vrijeme i naplaćivalo po cjeniku koji bi ZET imao. Takav cjenik trebalo bi napraviti da se plaća po minutama – objasnio je Rajić.
Sustav naplate uz pomoć čitača, takozvani sustav RFID, koji bi bio ugrađen na ulaznim vratima, funkcionirao bi tako što bi korisnike koji imaju ZET-ove kartice čitač odmah po ulasku u tramvaje i autobuse registrirao, kao i na izlasku iz njih, a vrijeme provedeno u tramvaju naplaćivalo se po minutama.
– Vi napunite svoju karticu s, na primjer, 200 kuna i tako je i trošite. Za minute bi bila određena i cijena pa bi se naplaćivalo s obzirom na minutažu provedenu u vozilu – dodao je Rajić.
I iz Gradske uprave potvrdili su da teže prema sličnim modelima naplate kako bi korisnicima poštenije naplaćivali usluge.
Ozbiljno razmišljaju
– To i jest naš cilj i promišlja se o tome. Naime, mi znamo da ovakav sustav naplate nije pošten i teži se tome da se stvore uvjeti da se naplaćuje po potrošnji. Možda će to biti po prijeđenim kilometrima, možda po minutama, a postoji i mogućnost da se prodaju karte na kojima bi prema želji putnika pisalo od koje do koje stanice vrijede – objasnili su iz Gradske uprave.
Cijenama minuta, stanica ili kilometara stručnjaci se nisu bavili. Određivanjem cijena trebao bi se baviti i prodavatelj usluge, u ovom slučaju ZET. I oni poručuju da se proučavaju različiti modeli.
– Pripremamo nekoliko opcija promjena tarifnog sustava. Razmišljamo i o opciji naplate po vremenu putovanja i prema prijeđenom putu i poštovat ćemo direktive EU – kazao je glasnogovornik ZET-a Tomislav Jurić.
A da smanjite plaće i otpustite višak ljudi?