Tko ga jednom vidi, uvijek mu se vraća. U ljepote Žumberka putnik namjernik zaljubi se na prvi pogled. Čarobnu, netaknutu divljinu četrdesetak kilometara udaljenu od Zagreba nekoć su nastavali uskoci, a u selima raštrkanim gorjem podno Svete Gere danas obitavaju njihovi potomci. Djevičanske šume prošarane su potocima i slapovima, energija toga kraja doista je posebna.
Čekamo 20 godina
Kroz klance, kanjone, doline i strmine Žumberka vijuga državna cesta 546 te spaja Breganu, Stojdragu, Novo Selo Žumberačko i Hartje s Krašićem i Draganićem. Šezdesetak kilometara duga prometnica već je dugo trn u oku žumberačkih žitelja, izletnika i planinara. Asfalt je u lošem stanju, na mnogim su mjestima rupe i oštećenja nastali kao posljedica bujica, odrona i klizišta. Situacija je još gora na pristupnim cestama, gdje na nekim dionicama asfalta uopće nema pa automobili kilometrima drndaju po makadamu.
O lošem stanju žumberačkih prometnica Večernji list pisao je prije nekoliko godina, kada je naše reportere u obilazak odvela Jasminka Poklečki, bivša ravnateljica Umjetničkog paviljona, rodom Žumberčanka, koja je tada pokrenula i peticiju za njihovu obnovu. Godinama su zbog loše ceste na vrata lokalnih čelnika kucali te slali mailove na više adresa i članovi udruge Žumberački uskoci, koji su krajem prošle godine na sjednici skupštine donijeli zaključak da se ponovno pokrenu intenzivne aktivnosti kako bi se stalo na kraj lošem stanju ceste koja povezuje žumberačka mjesta s podnožjem tog masiva.
– U tome nam je pomogao naš počasni član Dražen Klarić, glavni urednik Večernjeg lista, koji je u studenome organizirao sastanak s ministrom prometa Olegom Butkovićem. Tajnik Udruge Željko Hranilović pripremio je elaborat sa stanjem cesta na Žumberku koji je predan ministru i ravnatelju Hrvatskih cesta Josipu Škoriću. Obojica su saslušala čelništvo Udruge te obećala pomoći – navodi predsjednik udruge Milan Radić.
Taj sastanak, zahvaljujući dobroj pripremi članova udruge Žumberački uskoci, urodio je plodom pa je već početkom godine Vlada Republike Hrvatske donijela odluku kojom se podupire obnova cesta i sanacija klizišta na Žumberku. Zaključak Vlade omogućio je realizaciju sanacije i rekonstrukcije 18,3 kilometra duge ceste koja povezuje mjesta Pribić, Kostanjevac i Sošice u Žumberačkom gorju, a za radove je izdvojeno 10 milijuna eura.
– Hvala Bogu, nisu bila samo obećanja, već su počeli intenzivni radovi na cestama oko Stojdrage i Pokleka te sanacija odrona kod Petričkog Sela – kaže Radić te dodaje kako se u Udruzi, čiji je predsjednik, nadaju da je ovo tek početak obnove i oživljavanja Žumberačkog gorja, koje još zovu i Uskočkim gorjem.
Cesta, naglašava Radić, život znači i s njom dolazi do boljitka cijeloga kraja, većih ulaganja, obnove domaćinstava, zadržavanja stanovništva, koje dobiva lakši put do posla, liječnika...
– Naša Udruga zalagat će se i dalje da se uredi što više cesta i ostalog na Žumberku te da se zaustavi prekomjerna sječa šuma. Šuma se na Žumberku sječe već 75 godina, a kraj od toga ne dobiva ništa – ističe Radić.
A da su se radovi zahuktali, potvrđuju nam i u Hrvatskim cestama. Zbog zagrebačkog potresa, navode, na državnoj cesti 546 aktivirala su se četiri klizišta.
– Sanacija ceste počela je na dionici od devetog do 19. kilometra, a uključuje i sanaciju klizišta na 13. kilometru. Vrijednost radova je 3,3 milijuna eura, a rok za njihov završetak je 15. kolovoza. Oko 198.400 eura stoji sanacija klizišta na 23. kilometru državne ceste kroz Žumberak, a rok je 22. kolovoza. Sanira se i klizište na 32. kilometru, vrijednost tih radova je 153.500 eura, a rok je 20. srpnja. U ponedjeljak počinju i radovi na sanaciji klizišta na 29. kilometru, čija je vrijednost oko 225.800 eura, a rok je 29. kolovoza – kažu u Hrvatskim cestama.
Keseriću spomen-ploča
Cesta na Žumberku asfaltira se punom parom, a u to su se uvjerili i reporteri Večernjaka. Kamione natovarene asfaltom uočili smo već u Grdanjcima, na ulazu u Žumberak, odakle se tegljač za tegljačem strmom cestom uspinjao prema Pokleku i Stojdragi. Stari asfalt uklonjen je na skretanju za Stojdragu iz Grdanjaca, pokraj kapelice Alojzija Stepinca i početne postaje 33 kilometra duge hodočasničke staze kroz Žumberak. A kod Pokleka zatekli smo desetak radnika kako nanose svježi sloj asfalta i poravnavaju ga valjkom. Radili su brzo i bez stajanja.
– Najprije postavljamo grubi sloj asfalta, nakon toga prekrit ćemo ga onim finijim. Da uredimo ovih prvih desetak kilometara, trebat će nam desetak dana – ističu radnici. Skorom završetku radova i vožnji novim asfaltom veseli se i obitelj Subić iz Stojdrage. Sanaciju kolnika, kažu, čekaju 20 godina, otkako su se ondje doselili.
– Cesta je doista užasna, opasna je i puna odrona. Bilo je krajnje vrijeme da se nešto poduzme. Rupe na cesti uništavale su nam amortizere. Otkako ovdje živimo, promijenili smo već četiri automobila – govori Slavica Sudić. Njezina kći Ana nedavno se provezla svježe asfaltiranom dionicom od Pokleka do Budinjaka, gdje je cesta bila u najlošijem stanju. Po novom asfaltu, kažu Sudići, gušt je voziti, a kolnik je nešto širi nego što je bio.
– Nedavno nam je u Stojdragu došao prijatelj iz Amerike. I on se začudio u koliko su lošem stanju ceste. Da je Žumberak u Americi, to bi bio Beverly Hills, ceste bi bile najbolje, a ovdje bi stanovali bogataši, rekao nam je i nije se šalio – dodaje Žarko Sudić. Radove i obnovu ceste hvale i Linda i Mark, nizozemski bračni par koji svojim kamperom obilaze Hrvatsku.
– Prirodne ljepote Žumberka zaslužuju bolju cestu, dobro je da su počeli radovi. Ovako lošu cestu vidjeli smo jedino u Češkoj, ali prije 30 godina, u međuvremenu su i ondje sagradili bolje prometnice – govore Nizozemci koje smo sreli u samom srcu Žumberka, pokraj Sopotskog slapa.
Jedan od najpoznatijih stanovnika toga kraja, grkokatolički svećenik o. Mile Vranešić, župnik grkokatoličke Župe sv. Jurja u Stojdragi, koji je i sam inicirao obnovu mnogih cesta i crkava, nada se pak da su zahvati na dionicama oko Pokleka, Budinjaka i Stojdrage tek početak revitalizacije žumberačkih prometnica.
– Svaka čast dečkima, asfaltiraju kao šašavi, ne možete proći Žumberkom a da ne vidite šleper. Ima još lokalnih cesta koje su potpuno zapuštene. Nakon Schengena, Hrvatska i Slovenija su bliže nego ikad, a bolje ceste bile bi poticaj za razvoj ruralnog i ekološkog turizma u žumberačkom kraju – kaže Vranešić te dodaje kako će, nakon što radovi završe, u Stojdragi postaviti spomen-ploču u čast Petra Keserića, gradonačelnika Samobora, rodom Žumberčanina koji je 1971. omogućio da Žumberak dobije prve asfaltirane ceste.
Asfaltiranje ceste kod Stojdrage tek je prva faza radova, koji će u konačnici uključiti i cestu od Bregane preko Stojdrage i Petričkog Sela, a u tijeku je projektiranje rekonstrukcije prema dionicama.