Ulazak u središte grada, omeđeno “granicama” od Kvaternikova trga, Britanca, Glavnog kolodvora i HNK, trebao bi se naplaćivati 20 kuna, prijedlog je studije koju su izradili stručnjaci Prometnog fakulteta u suradnji s gradskom vlasti. Studija će se uvrstiti u Zagreb-plan, strategiju prostornog plana grada.
Skeniranje tablica
Dodatnom analizom detaljnije će se istražiti hoće li se projekt prihvatiti i realizirati, a kako kaže Marko Slavulj, jedan od suradnika na studiji, projekt bi mogao zaživjeti najranije 2013. godine.
Dnevna karta naplaćivala bi se skeniranjem tablica, vinjetama ili elektroničkim uređajem ugrađenim u vozilo. Mnogobrojne prednosti smanjenja broja vozila u središtu grada očitovale bi se, objašnjava, u očuvanju okoliša, smanjenju buke i vibracija, smanjenju emisije štetnih plinova i učinkovitijoj uporabi javnih prometnih sredstava.
– Sve ovisi o političkim prilikama i partnerima. Takva je pitanja, po nama, moguće i riješiti referendumom kao što je to učinjeno i u Kopenhagenu i Stockholmu – kaže Slavulj, inženjer prometa, i ističe da je sadašnje stanje u prometu moglo biti spriječeno bržim i odlučnijim djelovanjem vlasti.
Ali, u trenutku kada na dva stanovnika dođe jedan osobni automobil, situacija se znatno zakomplicirala – upozorava prometni stručnjak.
Rentabilni sustav
U Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji, naime, ukupno ima više od 550.000 vozila, što je četvrtina ukupnog broja automobila u državi. Problem koji je evidentan jest da grad nije projektiran za toliki broj vozila, zbog čega često dolazi do zastoja u prometu.
– Prilagođavanjem i rekonstruiranjem gradske infrastrukture počeo bi dugotrajan i skup proces, što nije rješenje. Jedini način rasterećenja je organičavanje uporabe individualnih vozila u gradskom središtu – ustvrdio je Slavulj. Po iskustvima europskih metropola koje naplaćuju zagušenje, količina vozila koja prometuju centrom mogla bi biti smanjena 10 do 15 posto u jutarnjim i poslijepodnevnim ‘špicama’, što bi bio veliki poticaj za unapređenje javnoga gradskog prometa, koji bi postao jeftinija alternativa automobilima.
Sustavi koji se koriste za naplatu vrlo su rentabilni jer pokrivaju veći dio troškova održavanja, što znači da bi financijska opterećenja za stanovnike glavnoga grada bila neznatna u odnosu na učinak koji bi prouzročila takva mjera, zaključuje Slavulj.
Koncept i program radit će hrvatski prometni stručnjaci
- Ideja da naši stručnjaci izrade koncepte i konkretne programe koji bi bili primjenjivi i na ostale hrvatske gradove i tako smanjili koncentraciju prometa osobnih vozila mogla bi se isplatiti i za naše znanstvenike, napomenuo je Marko Slavulj. Naime, pokaže li se koncept isplativim i pouzdanim, zagrebački bi model naplaćivanja prometa u centru mogao postati uzor i ostalim gradovima u regiji.
Osim novčanih aduta, projekt bi riješio i velike probleme parkirališnih mjesta u gradu i uvrstio Zagreb na kartu europskih gradova koji primjenjuju sličan sustav naplate. Među njima su Rim, Bologna, Firenca, Milano, London, Oslo, Stockholm, Singapur, Stavanger, Bergen, Trondheim i drugi gradovi diljem Europe.
napokon - bravo SDP!