Najbolji božićni sajam u Europi. Najveći broj posjetitelja. Najviše lokacija u posljednjih sedam godina organizacije. I najveći broj ugostiteljskih i suvenirskih kućica.
Čitav niz rekorda “natukao” je opet Advent u Zagrebu, koji je za vikend “pozdravio” svoje posljednje goste. Do sljedeće sezone. Šetali su se glavnim gradom tijekom četrdeset dana najviše turisti iz Bosne i Hercegovine, Italije, Slovenije, Austrije, Srbije, Koreje, Njemačke, SAD-a i Velike Britanije. Svi oni, ali i Zagrepčani, u najposjećenijim danima vikenda očigledno su manje trošili.
Pravila za prodaju – nema
Tvrde tako ugostitelji koji su u svojim kućicama nudili kobasice, fritule, palačinke i specijalitete iz raznih dijelova svijeta, kao i kuhano vino, rakije, pivo te čitavu paletu pića. Procjena onih koji su na Adventu već prodavali prethodnih godina – promet im se ove smanjio za oko dvadeset posto. Razlog? Upravo veći broj kućica kojih je na zagrebačkim ulicama bilo previše, kažu ugostitelji.
Čak 200 više nego lani, a ukupno njih petstotinjak pa za dobru prodaju ove godine čini se nije bilo pravila.
Dok je na Tomislavovu trgu prodaja dobro išla od početka Adventa do sredine prosinca, istovremeno nekoliko stotina metara dalje – na Strossmayerovu trgu neke su kućice dobro radile, dok na nekima nije bilo gostiju.
– Kod nas je redovito subotama u redu stajalo tridesetak ljudi – kaže Ino Novak, koji vodi restoran Naranča u Odri, a koji je na Strossmayerovu trgu – kod Rudolfa – nudio vafle. Najposjećenije su bile subote prije Božića, no posao se radio u svega nekoliko sati – gužve su počele u kasno poslijepodne i trajale do 22 sata.
– Znali smo u tom periodu u roku od sat vremena izbaciti po stotinu vafla, za najboljih dana u blagajni je bilo i po 10.000 kuna – kaže Ino Novak. Kućicu su imali i ispred Muzeja suvremene umjetnosti u Novom Zagrebu, gdje su nudili uglavnom gulaš u kruhu, čobanac, grah i ostala jela “na žlicu”, no te dvije lokacije gotovo su neusporedive po pitanju prometa.
– Cirkulacija ljudi u Novom Zagrebu bila je prilično slaba, pogotovo tijekom tjedna, a slično govore i ugostitelji koji su kućice imali na Zagrebačkom velesajmu – kaže Novak, dodajući da je posjećenost i u centru Zagreba drastično pala nakon Nove godine. Prvi put je na Adventu, no unatoč tome što je za najboljih dana “kod Rudolfa” ostvario dvostruko veći promet od dnevnog koji ima u restoranu, razmislit će hoće li i sljedeće godine unajmiti kućicu. Dvaput će razmisliti i oni koji su prodavali na Gornjem gradu, kao i u, primjerice, Martićevoj, gdje je posao išao lošije nego na drugim lokacijama. Pad su osjetili i na “Fuliranju”, u Tomićevoj i Kurelčevoj prva tri tjedna po pitanju prodaje bila su, kažu, fantastična, no onda je potrošnja pala. Gotovo identična je priča na Tomislavovu trgu.
Klizlište ostaje do 15. siječnja
– Ljudi nije bilo kad sam mislio da će biti udarni dani, a kad sam pretpostavio da ih neće biti, išlo nam je “kao ludo”. Primjerice, tjedan prije Božića bio je slab, Nova godina je bila loša – govori Saša Frid, koji je prodavao odmah pored klizališta. Vjeruje, kaže, da nitko tko je prodavao na Adventu nije u gubicima, no pitanje je, dodaje, kolika će biti zarada.
– Bilo je velikih oscilacija, neke dane nisam stao od deset ujutro do deset navečer, a nekih dana je došlo dvadeset ljudi – kaže Saša Frid. Da su ulice puste, uvjerili smo se i sami posljednjeg vikenda Adventa, koji je, doduše, bio iznimno hladan. Na Tomislavcu tek su se rijetki klizali, no svi će za to imati prilike još tjedan dana, s obzirom na to da su rad Ledenog parka organizatori odlučili produljiti sve do 15. siječnja.
– Zainteresiranost je velika i zbog školskih praznika pa smo odlučili klizalište ostaviti tjedan dana dulje – kaže Slavica Olujić Klapčić, direktorica Katapult promocije, tvrtke koja organizira Ledeni park. U prosjeku bi klizalištem za Adventa dnevno prošlo 1200 do 1500 klizača, no u najbolje dane bilo ih je i dvije tisuće.
– Sada kad završimo i s klizalištem, prvo ćemo se malo odmoriti, a onda od ljeta ponovno krećemo s prikupljanjem ponuda za kućice. Prednost dajemo, naravno, onima s kojima već stalno surađujemo – kaže Slavica Olujić Klapčić te dodaje da su zadovoljni posjećenošću. Visoke brojke bilježe i u zagrebačkoj Turističkoj zajednici. Broj noćenja u prosincu veći je za 33 posto, odnosno spavalo je u Zagrebu ukupno 145.298 turista. Dok su 2015. prvi put u povijesti grada 21. prosinca dočekali milijuntog turista, u 2016. godini ta je brojka dostignuta već početkom prosinca. A malo je falilo da 2016. bude završena s čak dva milijuna turista. Bilo ih je, naime, čak 1.961.020.
Pa niko danas nije malouman....nemozes cak ni kinezu danas prodati narodnu kobasicu od 17 kn kila pod kranjsku,pivsku i ko zn kakvu jos ne.Nasi ugostitelji moraju svatiti da kad kupis neki kiselis od 10-12 kn litru onda nemozes prodavati taj isti kuhani kiselis po 100 kn litru.Dok im to ne dode iz dupeta u glavu neko ce poslovati,neko ne.