Da bi nakon posla ili noćnog provoda stigli kući, morat će prijevoz zatražiti od prijatelja ili roditelja, a oni najhrabriji potegnut će i pješice. Oni pak koji si to mogu priuštiti platit će između 80 i 100 kuna, koliko stoji vožnja taksijem. U svakom slučaju, svi koji žele između ponoći i pet ujutro doći od Zagreba do Velike Gorice ili obrnuto, ZET-ov prijevoz više ne mogu koristiti. Jer odnedavno su, i to nakon 35 godina, ukinuti noćni polasci linije 268 koja povezuje dva grada. A to je rezultiralo velikim bijesom stanovnika, koji negoduju i zato što je noćna linija ukinuta bez ikakve najave.
Ljudi se trebaju vratiti kući
– I sad imamo velikih problema jer posljednji autobus sa zagrebačkog Glavnog kolodvora ide u ponoć i pet minuta, a iz Gorice u 00.35, što je prerano za one koji rade, primjerice, u ugostiteljstvu ili su u noćnom izlasku – kaže Nikolina Debeljak iz Gorice.
Mogli su smanjiti broj polazaka, a ne i potpuno ukinuti, ističe i Viktor Svećnjak, dodajući kako se linijom koriste i studenti koji se njome vraćaju kući nakon učenja u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici, kao i djelatnici koje čiste urede, banke i druge poslovne prostore nakon radnog vremena.
– To je za nas potpuno ubojstvo. Srećom, sada radim samo dnevnu smjenu, ali da radim noćne kao nekoć, mislim da bih smjesta dala otkaz – govori Ružica Maretić, koja radi u jednoj zagrebačkoj tvornici.
A zašto je noćna linija uopće ukinuta? Pitali smo, dakako, ZET, a oni su nam odgovorili da prijevoz linije 268 definiran ugovorom između njih i Grada Velike Gorice.
– Ističemo kako Zagrebački električni tramvaj pruža uslugu javnog prijevoza koja se naplaćuje kao i svaka druga usluga u bilo kojoj komercijalnoj djelatnosti. ZET ne može pružati uslugu koja nije plaćena i definirana Ugovorom o obavljanju prijevoza, kao što je slučaj s noćnim polascima na autobusnoj liniji 268 Zagreb (Glavni kolodvor) – Velika Gorica – kažu u ZET-u, dodavši da je ZET ugovorni operator javnog gradskog prijevoza za Grad Zagreb, no može obavljati i ostale vrste komercijalnog i drugog prijevoza uz uvjet da su svi troškovi podmireni.
– Ako se zadovolje potrebni preduvjeti za intenzivnijom uslugom od naručitelja, neće postojati prepreke za uspostavljanje noćnog ili intenzivnijeg dnevnog prometa na relaciji Velika Gorica – Zagreb, kako je uostalom i prakticirano proteklih godina – objašnjavaju u ZET-u, a na naš upit odgovorila je i Gradska uprava Velike Gorice. Oni su nam rekli da je ugovorom definiran obim usluge javnog prijevoza, kao i broj linija i polazaka, što uključuje i noćne polaske.
– S obzirom na navedeno, prijevoznik je dužan poštivati odredbe Ugovora u predmetnom dijelu. Vezano za prekid prometovanja noćne linije već smo uputili dopis prijevozniku, vodeći računa prije svega o korisnicima usluge javnog prijevoza na području našeg Grada da, sukladno važećem Ugovoru i Planu prijevoza, osiguraju kvalitetan javni prijevoz na obostrano zadovoljstvo, no do pisanja ovog odgovora nismo dobili povratnu informaciju – kažu iz Grada Velike Gorice.
No, osim zbog ukidanja noćne linije, stanovnici Velike Gorice zabrinuti su da bi mogli ostati bez ZET-ovih autobusa općenito. Do 30. rujna, naime, traje ugovor o prijevozu koji su sklopili ZET i Grad Velika Gorica, a još nije sigurno hoće li se produljiti. Razlog neizvjesnosti višestruko je poskupljenje prijevoza koje ZET traži od gradova i općina koji koriste njegove usluge, a u Gorici bi se trošak popeo s 10 na čak 24 milijuna kuna godišnje, odnosno na dva milijuna mjesečno. A stanovnici se boje da je to iznos na koji gradski čelnici možda neće htjeti pristati pa strahuju i da je ukidanje noćne linije samo prvi korak prema tome da izgube i ostalih dvadesetak, koliko ih ZET drži na velikogoričkom području.
I groze se, kažu u Gorici, pomisli da će se ubuduće za putovanje prema metropoli morati oslanjati na linije drugih prijevoznika. Golem bi to bio problem za one koji za put u srednju školu ovise o ZET-u, ističe Nikolina Debeljak, a Goran Senfner smatra da bi kvaliteta prijevoza bila lošija nego što je trenutačno.
Izgubimo li i ostale...
– Autobusi nekog drugog prijevoznika vjerojatno bi bili stariji, a cijena vožnje viša. Osim toga, vozili bi mnogo rjeđe od ZET-ovih linija. Zato mislim da je ovaj potez s noćnom linijom samo pritisak ZET-a na Grad da pristane na produljenje ugovora pod bilo kakvim uvjetima. Ne bi bilo prvi put da se tako radi – kaže Senfner.
Tea Riđanec stajalište putnika iz Gorice sažima u jednu rečenicu: – Što god radili, nemojte nam ukinuti ZET jer ostanemo li bez tih autobusa, ne znamo što ćemo – poručuje.
Svi bi se vozili, ali da je besplatno ili za neki sitniš.