Zagrebački pročelnik za promet Andro Pavuna gostuje u studiju Večernjeg lista i odgovara na pitanja o prometnim rješenjima koja nudi Uprava.
Kako funkcionira Park&Ride, prvi dan je bilo nekih problema oko plaćanja i slično. Je li se to već malo uhodalo?
Što se tiče gužvi u Zagrebu koje su gore jer je sve više automobila, ja sam danas, evo, došao glatko. Mislim da ljudi uvijek primijete jedan dan kada im stvarno treba jako dugo zbog nekog eventa ili nekakve slučajnosti jer je promet fluidan, a kada tri dana zaredom dođu glatko, to ne primijete. Teško je reći kada će i hoće li doista biti bolje. Ja volim reći da će biti bolje onda kada ljudi prijeđu na javni prijevoz. Što se tiče park&ridea, aparati nisu radili četiri minute i to je odmah bila vijest. O. K., to je istina, nismo očekivali takav pritisak na aparate, to je sada otklonjeno. Cijelo vrijeme može se plaćati karticama, aparati ne vraćaju sitno, takve aparate ZG Parking ima oduvijek. Mali je izazov s obzirom na "scan a car", automatsko skeniranje registarske oznake. ZG Parking više ne omogućuje da imate odrezak i da ga stavite na vjetrobransko staklo. Danas to funkcionira odlično, imamo 15 posto povećanje putnika na liniji 228. Zbog žute trake taj autobus toliko brzo prođe da možemo imati sve češće polaske, od ponedjeljka će biti svakih sedam minuta. To znači da će više ljudi moći brže doći na odredište.
Garaža na Rebru nije zatvorena, zna li se kada će biti?
Sutra. To nije u ingerenciji grada, morate znati da mi rješavamo problem koji nismo izazvali. KBC zatvara svoju garažu, ne dopušta više stotinama vozila da dođu na prostor bolnice. Tu dolaze ljudi iz cijele Hrvatske i mi smo kao odgovoran grad napravili nešto što smatramo održivim da te ljude ne navlačimo preko Maksimirske na sjever.
Vidjet ćemo kako će to funkcionirati. Nadovezat ću se na Park&Ride koji je možda atipičan, nalazi se prilično blizu centra i ne prati ga povećanje kapaciteta. Dakle, to je već postojeći parking. Ima li planova da slični sustav implementirate na druge lokacije i prate li te planove i garaže koje su često dio takvih sustava.
Ja bih čak rekao da je on specifičan i jer ne omogućuje vožnju javnim prijevozom po cijelom gradu, a od milja ga zovem Park&Rebro ili Park&Hospital. Naravno da razmišljamo o tome jer želimo što manje vozila dovlačiti u centar grada. To znači da moramo imati punktove na obodu gdje bi ljudi mogli ostaviti auto besplatno ili povoljno i prebaciti se na javni prijevoz. Idealno bi bilo na željeznicu, istok – zapad funkcionira dobro, iako ima prostora za poboljšanje. Mi se nadamo i žudimo da HŽ napravi tri stanice na jugu pa da studenti sa Save mogu vlakom doći na Borongaj. Imamo planove, studije, imamo proračun, idemo s konkretnom izradom u 2025. Lokacije za Park&Ride su Sesvete, Podsused, Buzin.
Govorimo o garažama?
Ne, govorimo o površinama gdje bi ljudi mogli ostaviti svoje automobile. Što se tiče garaža, prvo bismo krenuli s time hoće li tih par stotina mjesta koje postoje na tim lokacijama zaživjeti, hoće li se ljudi doista prebacivati na javni prijevoz pa onda možemo graditi garaže. Podzemne neće imati potrebe, ali nadzemne možemo graditi, puno su povoljnije i učinkovite.
Jedna od stvari koju gotovo svi s kojima razgovarate ističu jest: "Da, trebamo jači javni prijevoz, ali da bismo ostavili auto, ZET mora biti bolji." Evo, na vlastitoj koži sam iskusio koliko autobusi preskaču dolaske i polaske i koliko tramvaju treba da prijeđe Savskom, pa mi je brže i komotnije ići autom. Konkretno, moje pitanje se tiče žutih traka. Spominjali ste fizičko ograđivanje, Bukovačka je tek prva, spominjali ste ranije Savsku, ona mi se trenutačno čini kao najproblematičnija, planirate li je fizički odvojiti?
Da, stvar s fizičkim ograđivanjem je izazov. U Pravilniku se za fizičko ograđivanje predviđaju stupići, a znate kako oni izgledaju i kako ih se doživljava. Mi smatramo da je prikladnija mjera ova koju smo napravili u Bukovačkoj. Savska je specifična zbog bočnog parkiranja na određenim mjestima, ima i kolnih ulaza, bilo bi previše prekida i to gubi smisao. Na dijelu Savske, Republike Austrije, Maksimirske... nastavit ćemo s ovim mjerama jer doista ubrzavaju javni prijevoz.
Vrlo brzo znači otprilike koliko?
Tjedni, mjeseci – 10-15 tjedana. radimo intenzivno na tome. Otkad je došlo do liberalizacije taksi prijevoza, imali smo ogroman bum, oni na pojedinim lokacijama jako usporavaju tramvajski prijevoz. Semafori su naštimani na način da puste jedan tramvaj ili dva auta.
Spomenuli ste pametne semafore. Prošle godine ste rekli da je u 2024. plan stotinjak raskrižja i da su prioritet ona tramvajska. Kraj je godine, kako stojimo?
Premašili smo 100, imamo 103. Moram biti iskren pa reći kako sam se nadao da će biti i puno više. Plan je bio do 150, Horvaćanska je pala na nabavi... Ali, evo, 103 je danas, do kraja godine bit će još više, iduće godine nastavljamo s još 100. Stavili smo pametne semafore na relaciji Krapinska – Ozaljska i to je jako ubrzalo promet.
Jedan je od planova i da se semafori integriraju u zajednički centar, a on nije u funkciji...
Imamo projekt, jako sam zadovoljan. Išli smo s tehnički naprednijim rješenjem. To će biti malo kvalitetnije rješenje. Sada ide nabava za izvođenje. Nisu zahtjevni radovi, treba preurediti prostor pa vjerujem da će kroz koji mjesec biti sređeno.
Čini mi se da su neki rokovi malo probijeni?
Točno, nadali smo se da će to biti do kraja godine, ali evo, to s nabavama je izazov.
Prošlo je tri i pol godine, u kakvom smo prometnom stanju? I sam gradonačelnik kaže da je riječ o projektima koji su stari već 50 godina.
Razumije da pitate gdje je nešto novo. Pitate me kakve će pametne rolete biti na kući, a mi nemamo temelj. Moramo prvo to napraviti.
Recimo, krajem 2026. mogli bismo imati prometni model?
Imat ćemo ga prije, a imat ćemo i plan održive mobilnosti koji je velika stvar za Zagreb.
Ako bi se pokazalo da sustav koji se 40-ak godina nije mijenjao, primjerice u ZET-u se nije mijenjao raspored linija, trasa...
Sve je na stolu, razmišljamo o davanju novih linija, redefiniranju. Dakle, razmišljamo da se neke koje nisu učinkovite zamijene s nekim drukčijim načinom javnog prijevoza. Želimo suvremeni javni prijevoz.
Trebao bi stići poziv Ministarstva za autobuse na alternativna goriva. Ima li novosti i kada će ZET pojačati tu flotu? Kada ćemo imati pouzdani javni promet?
To je nešto što nam svima predstavlja apsolutni prioritet. Što se tiče autobusa, situacija je vrlo dobra, a datum 15. studenog označio je važnu prekretnicu. Tu su izazovi i s vozačima koje uspijevamo hendlati. Velika prekretnica očekuje se s novim tramvajima koji dolaze vrlo brzo. Grad želi biti ugljično neutralan, predano se radi na tome, proveli smo analizu, odabran je smjer kojim ćemo ići. ZET će za nekoliko godina u potpunosti zamijeniti svoju flotu. Problem je u tome što će uskoro stići prvi električni autobusi, ali bit će ih samo nekoliko, i ne mogu nadomjestiti dizelske autobuse u omjeru 1:1 zbog znatno manjeg dosega. Sada, u nastojanju da postignemo ugljičnu neutralnost i zaštitimo okoliš te zdravlje ljudi koji udišu ispušne plinove, treba uzeti u obzir da jedan dizelski autobus, iako zagađuje, preveze 100 ljudi, čime na cestama imamo 100 automobila manje – a oni zagađuju još više nego sam autobus.
Je li to najava da bi moglo biti još buseva na dizel?
Apsolutno ne. Poanta je u tome da se dizelski autobusi neće odmah izbaciti iz flote čim stignu prvi električni autobusi.
Jučer je na Skupštini bilo burno i oko pitanja ZET-a. Oporba kaže: "Govore o dekarbonizaciji, a uspjeh Tomaševićeva mandata jest 11 tramvaja starih 30 godina, od kojih je došlo pet, a voze dva." Hoću reći da je percepcija dijela javnosti da su želje i stremljenja nakon četiri godine u raskoraku s realnošću.
Došlo ih je šest i svi voze, jedan je došao prije dva dana i ako nije izišao jutros, izići će sutra.
Nije točno da su pokvareni?
Ne, ako ste se vozili u njima vidjeli ste da su ti tramvaji top. Kao i rabljeni autobusi iz Austrije za koje ljudi misle da su novi, toliko su očuvani. Imamo usko grlo, svi pokušavaju naručiti nove tramvaje. Svi rade isto i mi pokušavamo naći rabljene jer ih možemo dobiti odmah i tu onda slijedi kritika. Vi znate da tramvaj ne možete kupiti u dućanu, Končarevi će stići uskoro.
Govorimo o tjednima?
Početkom godine počet će voziti i u tom trenutku sve će biti drukčije. Za nekoliko godina imat ćemo 90 novih tramvaja. Moram reći da ću se potruditi da oni ne zamjene postojeće jer ne želimo da novi zamjene stare nego da se poveća flota. U Pragu kažu da će jedan stari ići van tek kada dođe dvjestoti.
Kada ćemo imati funkcionalniji javni promet, nađimo tu godinu. Možemo se složiti da promet nije na zadovoljavajućoj razini.
Znam da ljudi vole razmišljati o tome kada će biti bolje. Ja mislim da će svaki dan biti bolje, kao što je bolje i nakon što smo prije tjedan dana napravili žutu traku u Bukovačkoj. Kontinuirano će biti sve bolje i bolje. Razgovaramo s MUP-om da se ovlast oko žutih traka prebaci nama. Moramo pojačati nadzor kada apeli ne pale. Ja sam odrastao tu, kada sam išao u srednju školu tek sam u treći tramvaj mogao ući zbog gužve. Danas uđem u tramvaj i mogu sjesti.
Da, ako ga dočekate.
Točno. Sada će, sada će...
Što još možemo najaviti?
Sitnica, ali, evo, prvi dinamički znak je postavljen na križanju Ilice i Domobranske, na njemu danas piše i "Sretan sveti Nikola".
Koji je prvi sljedeći veliki prometni projekt u novoj godini je? Koji je cilj?
Rekao bih zadovoljniji ljudi, što god to značilo – bilo da im brže dolaze busevi, imaju više staza za bicikle, bilo da autom brže prođu oni koji moraju ići autom. Nadam se da će ljudi dati priliku i vidjeti da se javni promet diže.
A prometni projekt – petlja, denivelacija, Slavonska... Zapela je Zelena tržnica.
Napravili smo studiju koja pokazuje da u +10, +20 godina s drugim manjim zahvatima to možemo učinkovitije napraviti. To je perspektiva o kojoj se razmišlja, micati promet iz centra grada. Nadam se da ćemo iskoristiti željeznicu.
To je apel prema Ministarstvu i HŽ-u?
Jest, to je apel, molba.
Ovaj Pavuna je najnesposobniji djelatnik i Tomaševičevoj ergeli pa promet je katastrofa a da ne kažrm da je cijrlo Grad gdje njegov ured regulira promet nezakonit jer nema suglasnost Mupa a neke dozvole unatoč zabrane gdje on daje dozvolu su bespredmetne,ja dobio spor na Upravnom sudu a sada im pripremam iznenađenje