Vrata su se polako otvorila. Banka je bila gotovo prazna: stariji
muškarac je spremao novac koji je podigao, a jedna djevojka
je stajala između dva šaltera i ispunjavala listić.
Maskirani je upao unutra, stao kod vrata, promotrio situaciju, izvukao
pištolj iz džepa i krenuo prema staklu iza kojega je sjedila
punašna plavuša.
– Stop! Stop! Kamera stop! Zvonko, držiš taj
pištolj kao da će ti svakog trena ispasti iz ruke! Pa dobro,
što je s tobom, čovječe?! Nisi došao prositi pred
šalter, nego opljačkati banku! Ti si opasan, u ruci
držiš pištolj koji svakog trena može zapucati!
Oni te se boje! Daj se skoncentriraj Zvonko! – vikao je
Kadarić unoseći se glumcu u lice.
– Ajmo, pauza od pola sata! A nakon toga idemo ponovo i onda
hoću da mi odigrate stvar kako treba – završio je
režiser filma “Bjegunac u noći” i prišao
snimatelju Luksu. Pokazao mu je da malo približi kameru ulaznim
vratima. Tada je zastao, potražio me pogledom i rekao:
– Jura! Donesi mi pištolj!
Uzeo sam pištolj iz kutije u koju ga je odložio Zvonko
Blumac, a u kojoj držim još neke druge sitne rekvizite.
Pružio sam pištolj Velimiru Kadariću, poznatom domaćem
režiseru koji je prije snimao krimiće, a onda se prebacio na snimanje
filmova o Domovinskom ratu. “Bjegunac u noći” bio
je film kojim se Kadarić htio vratiti krimiću.
Uzeo je pištolj u desnu ruku, stao ispred kamere i uperio ga
ravno u objektiv. Lukas je zavirio u kameru i rekao sebi u bradu:
– Daj, približi još malo. E, tako, tako je dobro!
Drži ga sad čvrsto! Ma koji će to genijalan kadar biti! Bolji od onoga
u Hitchcockovu “Prozoru u dvorište”!
– Misliš? – upitao je naivno Kadarić.
– Sto posto, stari! To još hrvatska
kinematografija nije snimila. Daj ih okupi, pa da nastavimo.
Zvjezdana Štruklec sjela je na svoje mjesto iza staklene
pregrade, namjestili su se i ono dvoje statista, sve je bilo spremno za
ponovljeno snimanje.
Zvonko je ovaj put naglo otvorio vrata, žustro krenuo prema blagajnici,
čvrsto stežući onaj pištolj u desnoj ruci. Onako maskiran
prišao je šalteru i gurnuo nekakav papirić prema
Zvjezdani Štruklec koja je glumila prestravljenu blagajnicu.
Prebacio je preko staklene pregrade sportsku torbu. I, dok je ona
praznila one pretince, on je nervozno mahao pištoljem
pokazujući joj da požuri. A kad je vidio da je novca malo, pokazao je
prema blagajni iza njezinih leđa. Kako ona nije reagirala gurnuo je
pištolj ispod one staklene pregrade i počeo se derati:
– Otvaraj! Što čekaš?! Otvaraj ili ću
te...!
Ona je sjedila, nepokretna, paralizirana od silnoga straha. Stajao sam
sa strane, pokraj svoje kutije s rekvizitima i promatrao cijelu tu
scenu. Bilo je nečeg čudnog u njezinu držanju, učinilo mi se da ona
više ne glumi strah, već da ga se stvarno boji!
A onda se dogodilo ono što je mogao izrežirati samo život:
pištolj je opalio i ona se srušila sa stolice.
Svi smo na trenutak nijemo zastali, čulo se samo zujanje kamere. Nakon
prvoga šoka nastala je opća pomutnja. Neki su se ustrčali
oko Zvjezdane na čijim se grudima vidjela crvena rana od prave krvi. Ja
sam prišao glumcu Zvonku, koji je još stajao
ispred šaltera, na onom mjestu na kojem se zatekao u toku
snimanja.
Buljio je odsutno u onaj pštolj u svojoj ruci, kao da nije u
stanju razlučiti da li se sve ovo njemu svarno događa ili je to ipak
samo jedan od bezbrojnih filmskih trikova.
Ubrzo je na mjesto zločina stigao inspektor, i to posebno napominjem
onaj pravi, jer u ekipi je bio i glumac Marko Bobinac koji je u filmu
glumio istražitelja Pavu.
Pravi istražitelj – Ivan mu je bilo ime – bio je
srednjih godina, visok, crnokos, u dobro skrojenom odijelu. Pozvao me k
sebi i ponudio “gitanesom”. Izvukao sam jednu
kratku bijelu cigaretu i sjeo na stolac.
Znao sam da me čekaju neugodna pitanja. Postojale su dvije vrlo
neugodne istine koje su ukazivale na to da bih i ja mogao imati veze sa
Zvjezdaninom pogibijom. Prva je ta da sam ja njezin bivši
suprug, od kojega se razvela nakon burne brakorazvodne parnice, a druga
se odnosila na moj posao rekvizitera, dakle osobe kod koje se nalazio
pištolj prije snimanja scene u kojoj je stradala.
– Odakle pravi metak u cijevi? – započeo je ne
okolišajući istražitelj Ivan.
– Ne znam. Pripremio sam pištolj prije početka
snimanja i sve je bilo u redu. Dao sam ga Zvonku i on ga je poslije
držao uza se.
– Vi ste s njom bili u braku?
– Da.
– Dugo?
– Dvije godine.
– Razveli ste se?
– Pa to je valjda jasno! – branio sam se ja od
iznošenja prljavog rublja iz bivšega braka.
– Dobila je novu ulogu i onda je sve krenulo ustaljenim
redoslijedom: prvo režiser, pa glavni glumac i na kraju netko od
preostalih muškaraca iz ekipe ! – istresao sam iz
sebe u jednome dahu.
Glumac Zvonko bio je blijed i uzbuđen. Nervozno je skakutao s noge na
nogu i govorio:
– Ja nisam kriv za njezinu smrt! Ne znam, ne znam tko je
ubacio pravi metak u taj pištolj!
– Dobro, dobro. Smirite se. Sve će se razjasniti –
umirivao ga je istražitelj Ivan. – Recite mi zbog čega ste
pucali?
– Svašta! Zbog čega sam pucao?! Pa tako mi
piše u scenariju! Evo pogledajte! – vikao je
uzbuđeni glumac mašući papirima koje je dohvatio sa stola.
– Jeste li provjerili pištolj kad ste ga preuzeli
od rekvizitera? – nastavio je s pitanjima istražitelj.
– Čuješ li ti, Marko, ovoga ovdje?! Bolje bi bilo
da ti kao inspektor Pavo preuzmeš istragu! Vi očito ne znate
ništa o filmu! Ja sam glumac, umjetnik! Ne bavim se
pripremanjem rekvizita i nošenjem kulisa! –
završio je uvrijeđenim tonom glumac Zvonko.
– Je li pištolj bio cijelo vrijeme kod vas?
– U pauzi sam ga ostavio kod rekvizitera. Kad sam ga spustio
u onu njegovu kutiju među ostale rekvizite, javio se Kadarić i tražio
da mu donesem pištolj. Zadovoljni? – iscerio se
Zvonko prema istražitelju i okrenuo se da uzme kavu.
Završivši razgovr s glumcem Zvonkom, istražitelj
je pogledao prema meni. Spustio je pogled na moju kutiju sa sitnim
rekvizitima. Na trenutak je zastao zamišljen, pa krenuo
prema režiseru Kadariću i snimatelju Luksu.
– Što ste radili s pištoljem?
– počeo je s pitanjem Ivan.
– Kako mislite što smo radili? Ne mislite valjda
da smo ga punili pravim mecima?! Pa isprobavali smo kadar u kojem je
pištolj u krupnome planu. To ide na špicu filma!
– završio je važno Kadarić.
– Možemo li pogledati snimak na kojem se vidi trenutak kad je
stradala Zvjezdana Štruklec? – obratio se
istražitelj Ivan snimatelju Luksu.
– Svakako, evo samo da je vratim na to mjesto –
kazao je snimatelj te popravivši šilt na crnoj
kapi stao namještati kameru. Ubrzo je sve bilo spremno i on
je pokazao istražitelju da se nagne i prisloni oko na okular. Nakon
dvije minute istražitelj Ivan je podigao glavu i pogledao u Luksa.
– Gotovo je, ali čini mi se da snimku niste vratili na sam
početak. Možete li još jednom?
– Može. Sad ću ja – rekao je Luks i
ušeprtljao se oko kamere. Stisnuo je prekidač, tako da su
sada čekali da se filmska vrpca premota.
Upalila se crvena lampica i Luks je pokazao istražitelju da pogleda u
kameru. Ono što je sada gledao nije bio snimak prepada u
banci. Znao sam da sada vidio ono što sam ja vidio
promatrajući Kadarića i Luksa kad su uzeli pištolj od mene.
Ono, što sam i sam maloprije pregledao, jer me Luks
neopazice pozvao do kamere i odvrtio mi prizor s pištoljem.
U kadru je bio pištolj koji je netko primicao i odmicao od
kamere. Ruka koja ga je je držala zaustavila se i to je trajalo
nekoliko sekundi, a onda je pištolj nestao iz kadra. Kamera
je i dalje radila. Vidio se šalter ispred kojega nije bilo
nikoga.
Nakon toga se u kadru ponovo pojavila ruka s pištoljem, ali
okrenutim postrance. Pridružila joj se i druga ruka, koja je otvorila
bubanj na pištolju. Izvukla je metak iz bubnja, nestala iz
kadra, pa se ponovo pojavila stavljajući u bubanj novi –
pravi metak. Ruka je vratila bubanj na mjesto i potom je
pištolj nestao iz kadra.
Opet se vidio šalter, a onda se u kadru pojavio Luks koji je
brzao prema kameri galameći na asistenta da je isključi.
Tu je bio rez, pa nakon toga sekvencija sa Zvonkom koji upada u
poslovnicu. Istražitelj Ivan je podigao glavu s okulara i dao znak
Luksu da može sključiti kameru. Pružio je ruku prema Kadariću i rekao:
– Dajte mi manevarski metak koji ste izvadili iz
pištolja!
Velika nada hrvatske kinematografije Velimir Kadarić netremice je
promatrao istražitelja. Stajao je nekoliko sekundi tako kao ukopan i
bez riječi. Popravio je tamne naočale koje su bile dio njegova imagea.
Zavukao je dva prsta u džepić na prsluku i izvukao metak bez zrna.
Provukao je prste kroz gustu kosu i započeo:
– Izludila me potpuno. Nisam više mogao bez nje. A
onda se dogodilo ono sinoć... Vidio sam nju i Zvonka kako se grle i
ljube tamo iza kulisa i više se nisam mogao savladati.
Cijelu noć sam smišljao kako da ih razdvojim... –
govorio je slomljeni režiser.
A ja sam sjedio na svojoj kutiji sa sitnim rekvizitima zaokupljen
svojim mislima. Znači, i ovaj put je redoslijed bio isti: prvo režiser,
pa glavni glumac...
PRIČA Nagradni natječaj