STIŽE ZIMA

Nije svejedno: Znate li kakve zimske gume kupujete? Donosimo sve o njihovim oznakama i značenju

CVH
Foto: Envato Elements
1/3
10.12.2021.
u 08:59

Zimske gume mogu utjecati na potrošnju goriva, iznimno su važne za sigurnost i njihovo poznavanje velika je prednost

Dolaskom hladnijih i zimskih dana potrebno je adekvatno pripremiti vozilo. Zimske gume tu su uglavnom zbog sigurnosti, ali imaju i druge važne funkcije. Primjerice, pravim odabirom zimskih guma, može se uštedjeti gorivo, a i očuvati vozilo. Gume, još poznate kao i pneumatici, imaju niz malih oznaka koje upućuju na gotovo sve stvari koje se ne bi trebale zanemarivati. Pneumatici tako sadrži informacije o dozvoljenoj brzini, nosivosti, namijeni, istrošenosti, pa čak i gaznom sloju gume. Razumijevanje oznaka, brojki i slova svakom vozaču, ne samo da će uvelike olakšati izbor, nego i čuvati sigurnost u prometu bez obzira na pojedine zimske uvjete na cestama.

Pri izboru zimskih pneumatika, jako je važno razumjeti brojke i slova na njima, jer svako vozilo zahtijeva posebnu vrstu pneumatika.

- Sigurnost na cestama velikim se dijelom temelji na kvaliteti i karakteristikama pneumatika vozila – oni su jedina dodirna površina vozila i ceste – istaknuo je Luka Dorić iz Centra za vozila Hrvatske. Dodaje kako zimski pneumatici nude sigurniju vožnju po zimskim uvjetima poput snijega na cesti, ili opasnih lokvi kod snijega.

- Zimski pneumatici sadrže posebno izrađeni mekši gazni sloj za sigurniju vožnju tijekom zime, te se vozaču daje veća kontrola nad vozilom – objasnio je. Osim sigurnosti, važno je napomenuti kako se zimski pneumatici mnogo lakše čiste od nakupljenog blata zbog posebnog, šireg oblikovanja utora na gaznom sloju.

Pravi izbor guma štedi gorivo

Moguće je odabrati cjelogodišnje pneumatike, što će vam uštedjeti vrijeme potrebno za izmjene zimskih i ljetnih pneumatika.

- Cjelogodišnji pneumatici imaju glomazniji uzorak radi bolje vožnje po snijegu. Poštujte propisani tlak u pneumaticima kako bi se izbjeglo smanjenje trajnosti pneumatika i povećana potrošnja goriva – istaknuo je Dorić.

Za lakše razumijevanje pneumatika i njihova značenja, važno je obratiti pažnju na brojeve.

- Zadnja dva broja na pneumatiku označuju indeks nosivosti, a zadnje slovo indeks brzine. Tako je u većini slučajeva – potvrdio je Dorić. Objašnjenje se, tvrdi, može pronaći i online.

- Postoje tablice koje točno objašnjavaju značenje brojeva i slova u kontekstu maksimalnog opterećenja i brzine koje pneumatik može podnijeti.

Tako je jedan primjer oznake „96Y“, kojom se može zaključiti da pneumatik ima nosivost 710 kilograma i da može izdržati brzinu do čak 300 kilometara na sat.

Luka Dorić iz Centra za vozila Hrvatske
Foto: PIXSELL / DHMZ

Što predstavlja EU naljepnica?

Postoje propisani razredi otpora kotrljanja i performansi kočenja u mokrim uvjetima, što je iznimno važno za zimske dane. Takve informacije sadrže EU naljepnice.

- Također, sadrže i informacije o proizvodnji buke. Označene su brojem decibela i slovom A, B ili C. QR kod od pneumatika može se skenirati i time pristupiti Europskoj bazi podataka o označavanju energetske učinkovitosti. Tako možemo saznati detaljnije specifikacije – pojasnio je Dorić.

QR kod može pomoći svakom vozaču u tome da prepozna je li pneumatik kvalitetan, jer skeniranjem su, između ostalih, dostupne i te informacije.

- Ako je pneumatik nov, važno je da je prilagođen klimatskim uvjetima u kojima će se koristiti, ali i potrebama vozača – poručio je Dorić i dodao kako se ne treba voziti pneumaticima koji imaju bilo kakva oštećenja, velike znakove dotrajalosti ili napuknuća.

Važnost oznake DOT

Još jedan aspekt na koji treba obratiti pažnju jest oznaka DOT.

- DOT oznaka ima četiri znamenke, koje označavaju tjedan i godinu proizvodnje – kazao je Dorić i dodatno uputio na važno pravilo skladištenja pneumatika. Tvrdi, način vožnje utjecat će na njihovu ispravnost.

- Pod tim mislim na ispravan tlak u pneumaticima, ali i ostale karakteristike – pojasnio je.

Kako biste izbjegli stare i istrošene pneumatike, važno je obratiti pažnju na indikator istrošenosti.

- To je oznaka utisnuta u bazu utora na pneumatiku. Ako je pneumatik potrošen do tog indikatora, nužna je zamjena pneumatika – rekao je Dorić.

Ako je pneumatik potrošen do indikatora utrošenosti, on se mora zamijeniti
Foto: PIXSELL / DHMZ

Mud & Snow pneumatici

Pravi zimski pneumatici moraju imati oznaku M + S (Mud i Snow), što prevedeno s engleskog znači snijeg i blato. Također, sadrže i oznaku snježne pahuljice s tri vrha. Takve se preporučuju po iznimno snažnim zimskim uvjetima jer su na njima rađeni strogi testovi u uvjetima snijega i leda. Ipak, nemojte da vas zbuni iako pneumatik nema oznaku pahuljice, jer poneke imaju stranu oznaku istog značenja 3PMSF.

Za nosivost pneumatika zadužene su oznake XL ili Extra Load. One označavaju model ojačane konstrukcije, koja se odnosi na bokove guma. Takve gume obično se ugrađuju na komercijalna vozila.

Dopušteno opterećenje nosivosti označeno je brojkama između 60 i 179. Opterećenje se odnosi na pojedine gume. Tako primjerice guma s brojem 106 on označava da navedena guma može nositi 950 kilograma. Kada se to zbroji, nosivost svih guma vozila iznosi 3800 kilograma. Ta se brojka mora poštovati.

Za bolje razumijevanje nosivosti i značenja oznaka, dostupna je i tablica.

Sadržaj nastao u suradnji s Centrom za vozila Hrvatske.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije