Istraživanje o socijalnoj psihologiji sigurnosti u cestovnom prometu, koje su proveli Londonska škola ekonomije i političkih znanosti (LSE) i proizvođač guma Goodyear, definiralo je sedam različitih tipova ličnosti vozača - "učitelj", "sveznalica", "natjecatelj", "osvetnik", "filozof", "neutralni promatrač" i "bjegunac".
Vozači se na cesti različito odazivaju na ponašanje drugih sudionika u prometu, a odlučujuće je kako se pojedinac suočava sa svojim osjećajima i nesigurnošću, ističu u priopćenju LSE i Goodyear.
Zaključci psihologa pokazuju da vrijeme provedeno za volanom može biti vrlo stresno i puno frustracija, a u vožnji se na taj stres različito reagira. Većina tipova ponašanja može izazvati opasne situacije u prometu, zato je upravo razumijevanje svoga ponašanja prvi korak do boljega ovladavanja ponašanja i posljedično sigurnije vožnje, stoji u priopćenju.
Jedan od tipova je "učitelj" koji želi da drugi vozači budu svjesni gdje su pogriješili, stoga ih poučava o pogreškama. Za svoj trud u educiranju očekuje priznanje.
Drugi je uvjeren da ga okružuju sami nesposobnjakovići, a satisfakciju pokušava naći u ponižavajućem vikanju na druge vozače, to je "sveznalica".
"Natjecatelj" uvijek mora biti ispred ostalih vozača, ljuti se ako mu netko stane na put, a ako ga netko želi preteći odmah će ubrzati. U koloni drži malu udaljenost do vozila ispred sebe tako da se nitko ne može ugurati ispred njega.
"Osvetnik" želi druge vozače želi kazniti za svaki pogrešan potez koji primijeti, pri čemu se može dogoditi da izađe iz vozila i neposredno pristupi drugom vozaču.
S druge strane, "filozof" prihvaća bez problema postupke drugih vozača, ma kakvi oni bili, i pokušava ih racionalno objasniti. Za vrijeme vožnje uspješno kontrolira svoje osjećaje.
"Neutralni promatrač" neprimjereno ponašanje drugih sudionika u prometu shvaća neosobno, a smatra ih opasnim vozačima.
"Bjegunac" pak tijekom vožnje sluša glazbu ili razgovara telefonom i tako se izolira od vanjskih čimbenika. Radije se posvećuje nečemu drugome tako da se ne treba baviti ostalim vozačima na cesti, tu je riječ o strategiji kojom se štiti od uvreda drugih.
>> Agresivno ponašanje na cesti ima lančani učinak, pa raste i vjerojatnost od nezgoda
Sad vidim koliko sam užasan i koliko se promjenim nakon kazne i od agresivnog natjecatelja prelazim u fazu filozofa i na kraju u bjegunca i onda opet pošizim kad me počinju prtjecati tegljaći ,autobusi ,a njih baš niko ne kažnjava za iste prekršaje koje sam je napravio . Zanimljivo je ograničenje brzine u naseljenom mjestu kojeg se drže samo oni koji su tek položili ili toliko pijani pa ih je strah da ne slete . Neki voze izvan naselja baš istom brzinom kao da im je mjenjać zaglavio u trečoj ,a neki kilave tokom cijele vožnje pa se pitaš jel im možda sila i valda traže mjesto za brzi piš . O Bože kako vozimo još i dobro sve to ide . Osobno volim voziti izvan kolone jer imam bolji pregled i tako sam sigurniji dok neki u koloni tipkaju poruke ,puše ,grickaju i lamaču rukama u svojim diskusijama da te mora biti strah kad to vidiš . "Dobri" su oni koji zatambne stakla misleć kako su napravili nešto pametno a onda se kroz nihovo vozilo ne vidi i postaju opasnost sebi i drugima. Eto kad si stalno na cesti i kužiš se u ovo što su ovi otkrili a mi sve to znamo već odavno.