Uvođenje Euro 7 standarda – kojim se nastoji stati na kraj emisijama štetnih plinova iz vozila - dovelo bi do izravnog povećanja troškova koje je 4 do 10 puta veće od onih koje je u predstavljanju Euro 7 standarda navela Europska komisija. Pokazuje to nova Frontier Economics studija čije je rezultate objavilo Europsko udruženje proizvođača automobila (ACEA). Predloženom uredbom o Euro 7 normi povećat će se, naime, troškovi proizvodnje automobila, kombija, kamiona i autobusa.
Podsjetimo, Euro 7 trebao bi stupiti na snagu sredinom 2025. godine za automobile i sredinom 2027. za kamione i autobuse. Novim pravilima o dozvoljenim emisijama štetnih tvari obuhvatile bi se i one koje nastaju radom guma i kočnica. Po studiji Frontier Economicsa, troškovi po vozilu iznosit će oko 2000 eura za aute i kombije s motorom s unutarnjim izgaranjem te gotovo 12.000 eura za dizelske kamione i autobuse. Te su brojke čak do deset puta veće od procjena Europske komisije o učinku norme Euro 7, gdje se trošak za automobile i kombije kretao između 180 i 450 eura, dok je onaj za kamione i autobuse trebao biti 2800 eura.
Te procjene obuhvaćaju samo izravne troškove proizvodnje, prvenstveno troškove nužne za moderniju opremu. Ti dodatni troškovi ne odgovaraju očekivanom rastu cijena automobila u prodajnim salonima. Cijene automobila, kombija, kamiona i autobusa za krajnje korisnike vjerojatno bi bilježile još veći rast nego što pokazuju brojke navedene u ovoj studiji. Već s trenutačnom normom Euro 6/VI, Europska unija ima najopsežnije i najstrože standarde za emisije štetnih tvari (kao što su NOx i čestice) u svijetu. Emisije ispušnih plinova već su, navodi ACEA, na jedva mjerljivoj razini zahvaljujući najsuvremenijoj tehnologiji vozila.
- Europska autoindustrija predana je daljnjem smanjenju emisija u korist klime, okoliša i zdravlja. Međutim, prijedlog za Euro 7 nije pravi način za to, jer bi imao izuzetno nizak utjecaj na okoliš uz iznimno visoku cijenu - izjavila je Sigrid de Vries, glavna direktorica Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA) - Veće koristi za okoliš i zdravlje postići će se prelaskom na elektrifikaciju, a istovremeno će se starija vozila na cestama EU-a zamijeniti visokoučinkovitim modelima Euro 6/VI.
Nedavne studije pokazale su, naime, da bi se zamjenom starijih vozila koja više onečišćuju na cestama EU-a najnovijim vozilima Euro 6/VI, uz elektrifikaciju novih vozila, do 2035. smanjilo emisije NOx u cestovnom prometu za 80% (u odnosu na 2020.). U istom razdoblju najstroži scenariji norme Euro 7 (tj. ograničenja za NOx i čestice postavljene na nulu) smanjili bi emisije NOx do dodatnih 4% za automobile i kombije i 2% za kamione u usporedbi s normom Euro 6/VI.
Osim izravnih troškova, prijedlog norme Euro 7 uzrokovat će neizravne troškove, kao što je veća potrošnja goriva. Tijekom životnog vijeka vozila to bi moglo povećati troškove goriva za 3,5%, što bi iznosilo dodatnih 20.000 eura za kamione koji voze na duge relacije i 650 eura za automobile i kombije. Iz Europskog udruženja proizvođača automobila upozoravaju da se ti neizravni troškovi, koje je Europska komisija zanemarila u svojoj procjeni učinka norme Euro 7, nadovezuju na izravne troškove. Njima bi se povećali ukupni troškovi posjedovanja vozila, što bi stvorilo dodatne financijske pritiske na potrošače i poduzeća u vrijeme visoke inflacije i rasta cijena energije.