Sustav obveznog automobilskog osiguranja u Hrvatskoj doživio je 1.
siječnja značajnu promjenu, jer osiguravatelji više nisu dužni
primjenjivati zajedničke uvjete i premijske sustave.
Međutim, deregulacija uvjeta i cjenika, odnosno njihovo potpuno
slobodno formiranje, postoji zasad samo na papiru, a stvarne promjene u
konkretnim policama osiguranja možemo očekivati tek za dva-tri mjeseca.
I tada te promjene neće biti revolucionarne, kako su neki najavljivali,
nego samo "kozmetičke".
Naime, naših se 14 osiguravatelja, koji se bave autoosiguranjima
dogovorilo da neće, iako smiju, krenuti u nesmiljenu borbu za svakog
klijenta, jer bi se tako mogla ponoviti greška nekih europskih zemalja.
U Grčkoj je slična deregulacija rezultirala dampinškim cijenama i
propašću cijelog sustava, a u Austriji velikim gubicima. Uzor nam mogu
biti Slovenci, koji su umjesto revolucije proveli evoluciju sustava i
kod njih sve funkcionira kako treba.
Dakle, generalnog i značajnog spuštanja cijena polica osiguranja neće
biti. Ako će netko dobiti jeftiniju policu, bit će to zbog ugradnje
novih kriterija u formiranje cjenika. Povećanje broja kriterija o
kojima ovisi premija, s jedne strane, rezultirat će nižim premijama za
pojedine kategorije vozila i vozača, ali i povećanjem premije za
rizičnije kategorije. Zasad su svi osiguravatelji prijavili stare
cjenike s prijašnjim modelom bonusa i malusa, a novi bi se kriteriji
mogli početi primjenjivati za nekoliko mjeseci.
- Glavni kriterij individualizirane premije bit će ponašanje
osiguranika u prometu. Onaj koji ne čini štete imat će manju premiju.
Starost vozila, boja vozila, iskustvo vozača, broj dosadašnjih
prekršaja ili nezgoda i slično bit će pomoćni kriteriji koje ćemo
rabiti kad se stručno potvrdi da utječu na povećanje ili
smanjenje šteta u prometu.
Socijalni kriteriji (osobni status vozača, starost vozila, kilometraža)
bit će također ugrađeni u cjenik, ali samo do donje granice koja je
crvenu crtu rizične solidarnosti svih vozača za sve štete u prometu -
obrazložio nam je dr. Marijan Ćurković, potpredsjednik Koncerna Agram,
ali i predsjednik upravnog odbora Hrvatskog ureda za osiguranje,
institucije koja okuplja sve hrvatske osiguravatelje.
Zbog toga se može reći da njegove najave vrijede ne samo za Euroherc i
Jadransko osiguranje, koji su dio Koncerna Agram, nego i za sve ostale
osiguravatelje.
Mladi vozači i horoskop
Utješno zvuči najava da će se za svaki novi kriterij pri stvaranju cjenika osiguranja tražiti stručni i znanstveni temelj, jer su neke od najava u prijašnjim raspravama o ovoj tematici bile i više nego glupe. Primjerice, određivanje premije po horoskopskom znaku nitko zdrave pameti ne bi prihvatio. Isto tako, upitno je kakve veze boja vozila ima s vjerojatnošću izazivanja štete, a mnogo je protivnika i spolne diskriminacije, iako ona postoji u nekim europskim zemljama. Kod nas za to nema osnove, pa i dr. Ćurković tvrdi da je u Hrvatskoj malo vjerojatna primjena seksualno diskriminirajuće tarife. S druge strane, statistički podaci pokazuju da mladi vozači skrive puno više nesreća nego što je njihov udio u vozačkoj populaciji. Stoga je sasvim realno očekivati da mladi vozači, odnosno mladi vlasnici vozila, zbog većeg rizika plaćaju i skuplje premije. Kako najavljuju u Allianzu, na niže premije mogu računati vlasnici automobila s manjom snagom motora. Postojat će i dalje teritorijalna podjela rizičnosti, jedino još nije poznato hoće li se mijenjati ili će i dalje ostati kao i dosad, jer su u Zagrebu i Krapini zasad premije najskuplje.