U prvih pet mjeseci ove godine poginulo je već petero djece, od toga četvero kao putnici u vozilima. Djeca su najugroženiji sudionici prometa na cestama naprosto zbog toga što nisu svjesni opasnosti, a odrasli, prije svega njihovi roditelji, dužni su paziti na sigurnost djece. Nažalost, svakodnevno smo svjedoci da se djeca ne prevoze propisno u automobilima, zaštićeni u autosjedalicama.
Više stradale djece u autu
Nekad su djeca uglavnom stradala kao pješaci, sada pak, kad su puno educiranija o tome kako se ponašati na cesti, više stradavaju zbog roditeljske neodgovornosti. U prvih pet mjeseci u prometu je ozlijeđeno 337 djece, a od toga 181 u vozilu. U cijeloj prošloj godini stradalo je 638 djece u ulozi putnika u vozilu.
Zbog toga se ni kazna od 500 kuna - koju propisuje Zakon o sigurnosti prometa na cestama za vozače koji ne prevoze dijete mlađe od 5 godina na stražnjim sjedalima i to u posebnoj sigurnosnoj sjedalici, te dijete starije od 5, a mlađe od 12 godina samo na stražnjem sjedalu vezano - ne čini dostatnom.
Srećom, većina roditelja svjesna je da dječju sjedalicu treba koristiti zbog sigurnosti djece, a ne zbog kazne. Zbog toga europski autoklubovi - među kojima je i naš HAK - od 2000. godine obavljaju usporedni test autosjedalica. Ove su godine testirane 33 dječje autosjedalice u pet skupina prema kriterijima sigurnosti, jednostavnosti, ergonomije, čišćenja i kvatitete završne obrade te štetnih sastojaka u materijalima od kojih su izrađene.
Najboljom se na testu pokazala autosjedalica Kiddy Phoenixfix Pro 2 iz grupe I za djecu od 9 do 18 kg ili otprilike od 1 do 4 godine koja je u svim kategorijama dobila maksimalne ocjene. U pogledu sigurnosti Kiddy je dominirao zbog vrlo niskog opterećenja pri frontalnom i bočnom sudaru, a ništa manje uvjerljiv nije bio ni u pogledu jednostavnosti korištenja i ergonomije. Odmah do nje našla se sjedalica Peg Perego Primo Viaggio SL & Isofix Base 0+1 iz grupe 0+ namijenjene djeci do 13 kilograma ili otprilike godinu i pol starosti. Ova sjedalica također je pokazala maksimalnu sigurnost, ergonomiju i izuzetnu jednostavnost korištenja, no pobjede na testu stajale su je neznatno povećane vrijednosti štetnih sastojaka i činjenica da se presvlaka mora prati ručno. S ocjenom dobar našlo se čak 15 autosjedalica, što znači i da je izbor proizvoda solidne kvalitete za roditelje ovdje prilično širok.
Samo jedna negativna
U sredini ljestvice s ocjenom zadovoljavajuće našlo se devet sjedalica, dok ih je s jedva dovoljno ocijenjeno još manje, tek šest. Samo jedna dječja autosjedalica ovog je puta pala na testiranju i zaradila negativnu ocjenu loše.
Riječ je o sjedalici Babyauto Sinar koja je podbacila u više kategorija – ocijenjena je nedovoljnom ocjenom zbog velikog opterećenja pri bočnom sudaru te vrlo visokog udjela štetnih sastojaka, no nije se baš proslavila ni u pogledu zaštite pri frontalnom sudaru, sigurnoj montaži u automobilu, tvrdoći podstave i kvaliteti zatezanja pojasa. Na tržištu je danas mnogo autosjedalica. Različitih su kvaliteta i cijena, ali treba imati na umu da je i bilo kakva autosjedalica bolja od nikakve.
>> Najbolja dječja autosjedalica je Kiddy Phoenixfix Pro 2
>> Troje djece \"nepoželjno\" u većini automobila!