Kao i svako jutro, vjerojatno ste i danas na posao išli automobilom. Do kuće ste se, naravno, vratili na jednak način. Kod povratka, još ste obavili nekoliko usputnih obaveza, a i sigurno ste u više navrata kružili po gradu kako biste pronašli slobodno parkirno mjesto. Danas ste, kao prosječna osoba u Europi, ostavili otisak od 0.01 tone ugljičnog dioksida.
Kako bi se zaustavile klimatske promjene, prosječna bi osoba u godinu dana smjela proizvesti nešto više od pola tone istoga plina. To znači da bi joj preostalo još šezdesetak sličnih vožnji u jednoj godini. Takvo očekivanje je nerealno, a dokazuje to i činjenica s My Climate kalkulatora, jer iza sebe ćete u godini dana zapravo ostaviti 8.4 tona ugljičnog dioksida.
Rješenje ovog problema već je rijetko kome nepoznato. Osim korištenja javnog prijevoza ili pak hodanja i bicikliranja, to može biti i korištenje električnog automobila.
Troškovi ponegdje manji za 550 eura
Za pet godina, prema predviđanjima proizvođača, električna bi vozila mogla biti cjenovno jeftinija od standardnih zbog pada cijena u samoj proizvodnji. Što se pak održavanja električnih automobila tiče, ono je već i sada jeftinije u usporedbi s benzincima i dizelašima, i to u većini europskih država. Prema Car Cost Indexu, troškovi održavanja u susjednoj su Austriji čak 206 eura manji, uključujući punjenje.
Najveća razlika u njihovom održavanju svakako je vidljiva u Portugalu u kojem vlasnici električnih automobila na kraju godine u džepu imaju i do 556 eura više. No, važno je spomenuti kako su rezultati objavljeni prije nedavnog skoka u cijenama goriva na globalnoj razini.
Kada se u obzir uzme osiguranje automobila, brojke i dalje govore u korist električnih vozila. Osiguratelji očigledno žele pridonijeti okolišnoj dobrobiti i povećati broj električnih vozila na našim cestama. Zato su popusti na osiguravanje električnih i hibridnih vozila sve češći.
Primjerice, tijekom travnja vlasnici električnih ili hibridnih vozila mogu ostvariti popuste u Wiener osiguranju. Tako svi koji se ovaj mjesec odluče osigurati svoje električno ili hibridno vozilo dobivaju 30 posto popusta na ukupnu premiju. Ponuda se, osim na obvezno osiguranje, odnosi i na kasko osiguranje, te vrijedi za fizičke i pravne osobe.
Za okoliš ili protiv njega?
Jedan od korisnih doprinosa električnih vozila vidljiv je već u gradskoj svakodnevici, a radi se o poboljšanju kvalitete zraka. Bez ispušnih plinova, kvaliteta zraka se u gradu vidljivo povećava. Primjerice, u Zagrebu je ona prilično niska i ovo je jedan od aktualnih izazova s kojim se suočavaju gradske vlasti. Međutim, u frekventnim satima kada se velik broj građana vozi na posao ili s posla, kvaliteta dodatno opada zbog veće koncentracije ispušnih plinova.
Tako će u godini dana jedno električno vozilo biti zaslužno za 1.5 milijuna grama ugljičnog dioksida manje. Usporedbe radi, to je jednaka količina plina koju proizvede zrakoplov u sveukupno 4 povratna leta od Londona do Barcelone.
Osim što ne proizvode ispušne plinove, električna vozila su tiša. Ovo je značajna korist s obzirom na to da je onečišćenje bukom rastući problem u Europi. Čak je 20 posto njezina stanovništva konstantno izloženo razinama buke opasnima za zdravlje, a glavni čimbenik je buka automobila s prometnica.
Kada proizvode električna vozila, proizvođačima je bitno napraviti što laganije vozilo. Automobili manje mase imaju veći domet pa mogu proći i više kilometara, a kada se radi o hibridnim vozilima, ona laganija proizvode manje ispušnih plinova. Lakoću vozila, međutim, nije jednostavno postići s tipičnim materijalima.
Manji dijelovi električnih i hibridnih vozila zato su često proizvedeni od materijala koji ostavljaju manje posljedice na okoliš, a reciklirani materijali također nisu nepoznanica u njihovoj proizvodnji. Za sada, okviri električnih vozila proizvode se od konvencionalnih materijala, ali provode se istraživanja kako bi se to u bližoj budućnosti moglo promijeniti.
Štetna proizvodnja baterije – mit ili stvarnost?
Ipak, električna vozila ostavljaju ekološki otisak već prije prve vožnje. Događa se to kod proizvodnje njihove litij- ionske baterije i upravo zbog toga, diskusija o stvarnom ekološkom doprinosu ovih vozila još je uvijek aktualna.
Proizvodnja baterija za električne automobile, prema Švedskom institutu za istraživanje okoliša, danas ima tri puta manji ugljični otisak nego u početnim godinama proizvodnje. Pritom je važno napomenuti da je ugljični otisak već prije njegovog smanjenja bio manji nego kod vozila koja koriste benzin ili naftu.
Proizvodnja baterija za električne automobile nekada je bila slabo razvijena industrija s premalo, ako i imalo, zakonskih okvira i regulacija. Zbog toga je i sama proizvodnja baterija bila štetnija, jer se nije koristila energija iz obnovljivih izvora. Usto, štetne tvari za okoliš nastale u procesu proizvodnje nisu se odgovorno odlagale, kao ni same baterije nakon isteka roka upotrebe.
Danas, kada je ova industrija čišća, a znanost i tehnologija proizvodnje još su više napredovale, ekološka isplativost električnog automobila nadoknađuje se unutar šest do 16 mjeseci njegove vožnje.
Sadržaj nastao u suradnji s Wiener osiguranjem.