Treperenje slike na malom ekranu i sve one druge smetnje koje su nas
ometale i još uvijek ometaju u mirnom gledanju televizijskih
programa – bit će potpuno izgnane iz naših života
i svakodnevice, a dan kad će tim mukama i definitivno doći kraj na
cijelom području Hrvatske jest 1. siječanj 2011. Naime, od toga će se
datuma u našoj zemlji prestati analogno prikazivati
televizijski program, odnosno počet će potpuno digitalno zemaljsko
emitiranje TV programa na teritoriju cijele države. Cilj je to
prošlog tjedna predstavljene Vladine strategije prelaska s
analognog na digitalno emitiranje, a kako je preporuka Europske
komisije da se taj prelazak u svim europskim zemljama potpuno obavi do
početka 2012., to znači da bi Hrvatska taj dogovor mogla
poštovati te ispuniti i mnogo prije krajnjeg roka.
No, kako mnogima termini “analogno” i
“digitalno” te prelaženje s jednog na drugo i nisu
baš posve razumljivi, tako je državni tajnik
Središnjeg ureda za e-Hrvatsku Igor Lučić sve objasnio
pojednostavnjenim rječnikom.
– Sve to znači da ćemo dobivati čistiji, stabilniji i bolji
televizijski signal. Bit će dovoljno primanje i minimum takvog signala
da na ekranu bude kristalno jasna i čista slika bez ikakvih smetnji.
No, takvim načinom emitiranja dobivaju se još mnoge druge
mogućnosti poput sadržajnijeg i bržeg teleteksta (stranica koja se
zatraži odmah će se, bez ikakva čekanja, pojaviti na ekranu),
interaktivne televizije (različite igre, trgovina, aukcije,
komunikacija građana s javnom upravom), prijenos sadržaja u HD
tehnologiji, emitiranje većeg broja televizijskih programa (posebno
uključujući one specijalizirane)... – nizao je Lučić
prednosti koje nas očekuju digitalizacijom.
Kuponi iz Vlade
Ali kako svaka novotarija znači i dodatni trošak, to sve
najviše zanima – koliko će ih to
“kristalno jasno” zadovoljstvo stajati. Dva su
moguća odgovora: puno i malo. Puno – ako se poželi kupiti
novi moderni televizor koji u sebi već ima ugrađen posebni digitalni
prijamnik, a takvih je većina novih televizora (LCD i plazmi) na
tržištu. Malo – ako se dosadašnji,
stari televizor želi samo 'osuvremeniti’ tako da mu se
kupnjom doda nužni specijalni digitalni prijamnik (takozvani Set top
box koji, najjednostavnije rečeno, postavljen ispred starog televizora
digitalni signal prevodi u signal razumljiv svakom, pa i najstarijem
televizoru).
Konkretnije, Vlada će svima onima koji plaćaju RTV pretplatu dostaviti
kupone u vrijednosti 135 kuna kojima će moći kupiti navedeni Set top
box (u iduće tri godine Vlada će za to iz proračuna izdvojiti ukupno
oko 160 milijuna kuna). No iako se već moglo pročitati kako će se kupon
samo zamijeniti za potreban uređaj (što bi značilo da će on
za pretplatnike biti besplatan), to nije tako. Jer sam uređaj skuplji
je od Vladine novčane pomoći pa će se za njega nešto morati
i nadoplatiti.
– S najvećim trgovcima i veletrgovinama dogovoreno je da
cijena tog digitalnog prijamnika bude 180 kuna, što znači da
će svatko tko u trgovinu dođe s kuponom morati nadoplatiti 45 kuna
– kazao je Lučić podsjetivši kako je
prošle godine u Istri (području na kojem se započeo
provoditi proces digitalizacije) RTV pretplatnicima dijeljen kupon u
vrijednosti 200 kuna jer je tada cijena uređaja iznosila 260 kuna. Sad
su i cijena uređaja i vrijednost kupona smanjeni. A kuponi će se (kako
je i početo s Istrom) i dalje dijeliti postupno, po županijama,
počevši s Varaždinskom, Međimurskom,
Koprivničko-križevačkom, Osječko-baranjskom, Ličko-senjskom, Zadarskom,
Šibensko-kninskom, Splitsko-dalmatinskom... Zadnja će na
redu biti Zagrebačka, u kojoj će, prema Lučićevim riječima, istodobno
emitiranje i analognog i digitalnog signala trajati najdulje (godinu
dana), dok će u navedenim županijama to paralelno emitiranje biti
svedeno na samo šest mjeseci.
Istodobno s početkom dijeljenja novog vala kupona 1. rujna, započet će
i višestruka kampanja kojom će se sve stanovnike Hrvatske
upoznavati s time što digitalizacija znači, kako se provodi,
tko je sve u nju uključen...
– Spot u trajanju jedne minute već je snimljen i
njega će od prvog dana rujna početi prikazivati sve tri nacionalne
televizije. Usto, o digitalnom emitiranju ljudima će se dijeliti i
leci, održavat će se razni okrugli stolovi, otvorit će se i besplatan
broj telefona za sve upite, informacije i savjete... Sve se to čini,
uključujući i dijeljenje kupona RTV pretplatnicima, kako bi ljudi brzo,
jeftino i bezbolno došli do digitalnog signala –
dodao je Igor Lučić napomenuvši još kako je u
ovom trenutku 85 posto Hrvatske pokriveno digitalnim prijamom, a kad ta
brojka dosegne 95 posto, to se onda smatra potpunom digitalnom
pokrivenošću.
HRT samo čeka
No spominjući opetovano Vladine kupone, nametnulo nam se još
jedno pitanje. Naime, dobro se zna kako jedno kućanstvo često ima
više televizora nego što ih je prijavljeno.
Odnosno, RTV pretplata registrirana je i plaća se za samo jedan TV
aparat. Hoće li za sve one neprijavljene stare televizore njihovi
vlasnici sami morati izdvojiti svih 180 kuna kako bi si omogućili
digitalni signal? Pa i ne baš.
I tu postoji domišljato rješenje. Upućeni kažu
kako je dovoljno kupiti samo jedan specijalni digitalni prijamnik te ga
postaviti ispred zajedničkog antenskog sustava koji se grana prema svim
televizorima u jednom kućanstvu, i stvar je riješena onim
starim principom – jednim udarcem pogodiš
više muha. Ipak, neki drugi kimaju glavom na ovakav
promućurni izlaz uz obrazloženje da je takvo što teoretski
zaista moguće, ali upitna je onda kvaliteta signala, a samim tim i
slike na ekranu. Sve u svemu, sigurni smo da će oni spretni –
koji svoje televizore zrelije dobi neće samo tako odbaciti i zamijeniti
novim, modernijim i znatno skupljim – iskoristiti i isprobati
sve varijante ne bi li prošli jeftinije.
Konačno, kad samo objasnili i doznali što nas to sve čeka
ukidanjem televizijske 'analogije’ i pokretanjem
'digitalije’, zanimalo nas je kako su se za sve to pripremile
televizije, Odašiljači i veze, Vijeće za elektroničke
medije... Krenusmo s Hrvatskom televizijom jer ona je već i najavila
pokretanje dvaju novih digitalnih specijaliziranih kanala,
sportsko-zabavnog HTV 3 i informativnog HTV 4.
Štoviše, hateveovci tvrde da su oni s emitiranjem
tih programa spremni krenuti odmah, ali se čekaju zelena svjetla za to
mjerodavnih državnih tijela.
– HRT je za digitalnu televiziju spreman. To ne znači nikakvu
promjenu što se tiče proizvodnje našeg programa,
ali su naša dva nova programa koja želimo pokrenuti dio te
priče i mi samo čekamo njihovo uključenje – izjavio je
glasnogovornik HRT-a Ju00E1nos Ru00F6mer. U slučaju dviju komercijalnih
televizija, Nove TV i RTL-a, dodatno smo zatražili i informacije
planiraju li i one, uz sadašnje programe, pokretati i one
dodatne, digitalne (poput HTV-a).
Natječaj ove
jeseni
– Kao uspješna komercijalna televizija planiramo
ostvarivati daljnji razvoj i širiti se, a za to imamo
strategiju, tehnologiju i ljude. Međutim, problem digitalizacije nije u
tehnologiji koju već imamo (HD spremni smo od 2005.), već u
tržišnim okvirima koji ne omogućuju profitabilno
funkcioniranje postojećih komercijalnih kanala u Hrvatskoj tako da, dok
se s tim u vezi nešto ne promijeni, ne očekujemo bitnih
pomaka – odgovorio je generalni direktor Nove TV Dražen
Mavrić. RTL-ovo očitovanje o ovoj temi do zaključenja izdanja nije
stiglo.
A zašto su stavovi Nove TV i RTL-a u cijeloj ovoj priči
prilično bitni? Zato što se u sklopu sadašnjeg
prvog digitalnog takozvanog multipleksa emitiraju sadašnja
četiri nacionalna zemaljska televizijska programa (HTV 1, HTV 2, Nova
TV i RTL TV). No ove godine, kako smo doznali, tvrtka
Odašiljači i veze počela je instaliranje i drugog
multipleksa koji omogućuje emitiranje četiriju novih digitalnih
nacionalnih programa i jednog regionalnog (iako on zasad nudi ista ona
četiri programa koja čine ponudu prvog multipleksa). Budući da je HTV
već najavio pokretanje dvaju svojih novih digitalnih programa,
preostala dva ostaju slobodna.
– Upravo za te slobodne kapacitete u tom multipleksu Vijeće
za elektroničke medije ove jeseni namjerava raspisati natječaje, jer to
je naša obveza. Na te se natječaje mogu prijaviti i za
dobivanje tih programa natjecati svi nakladnici koji misle da mogu
ispuniti uvjete. Hoće li Nova TV i RTL biti zainteresirani da to učine,
njihova je stvar. Za samu promociju nove digitalne tehnologije važno je
i to da se uskoro namjerava krenuti i u promjene Zakona o elektroničkim
medijima koje bi omogućile uvođenje specijaliziranih programa, poput
onih namijenjenih samo igranim filmovima, crtićima, glazbi,
dokumentarcima... – najavio je nove pomake zamjenik
predsjednika Vijeća za elektroničke medije Jure Ivančić.
0800-11-20-11 besplatni broj za sve informacije
Budući da će mnogim gledateljima, unatoč skorašnjoj kampanji o prelasku na digitalnu televiziju, sasvim sigurno štošta biti nejasno ili će barem htjeti doznati pokoju informaciju i objašnjenje više, od 1. rujna u funkciji će biti i besplatni telefon na kojem će se od stručnih osoba moći dobiti svi odgovori i pojašnjenja. Broj tog besplatnog telefona je 0800-11-20-11. Navedeni broj je i lako zapamtiti jer on u sebi sadržava rok (1. siječnja 2011.) od kojeg se svi televizijski programi u našoj zemlji počinju emitirati samo u digitalnom formatu.