Cijene robe široke potrošnje ukupno su 10% više na godišnjoj razini te 4% od početka godine. Količinski je na godišnjoj razini (od svibnja 2023. do travnja 2024.) potrošnja rasla 4%, a od početka godine 6% u odnosu na isto razdoblje godinu prije, pokazalo je istraživanje kretanja cijena 150 najvažnijih kategorija namirnica i ostalih svakodnevnih potrepština koje je za magazin Ja Trgovac napravila agencija NielsenIQ.
Najviše je rasla potrošnja šećera i sredstava za uklanjanje mrlja (35%), bujona (zbog novih, tekućih varijanti) za 28%, sredstava za njegu lica 24%, vlažnog toaletnog papira 22%, energetskih pića 21% te ledene kave – 38%. Istodobno je pala potrošnja čokolade za kuhanje i kondoma (po 10%), objašnjava Ivan Junaković, voditelj razvoja poslovanja za srednju i istočnu Europu u agenciji NIQ.
Cijene prehrane (oko sto kategorija u ukupnoj "košarici") od početka godine više su 8%, a neprehrane (pedesetak kategorija) nešto više od 4%. Najviše su poskupjela sredstva za čišćenje staklenih površina – čak 30%, potom sportski napici i čokolade za kuhanje – 25%, dodaci prehrani (vitamini i minerali) 22%, ekstrudirani snack ("flips") i kondomi 20%, žvakaće gume 18% te deterdženti za pranje rublja 17%. Trećina kategorija bilježi dvoznamenkasti rast cijena, ističe Junaković. Pojeftinili su šećer (23%), toaletni papir, jaja i sredstva za čišćenje (7%), ulja, vlažni toaletni papir i zamrznuta tijesta (5%), sirevi (2%), mlijeka (1%). Svemu jeftinijem uglavnom je rasla i konzumacija, osim mlijeku, hrenovkama i toaletnom papiru.
– Nakon višemjesečnog života pod dvoznamenkastom inflacijom sad smo u zoni ispod 5% (4,7%), što je još uvijek među višim stopama u Europi, ali niže od primjerice Belgije ili Češke. Uz daljnje usporavanje, neupitno je da će hrvatska inflacija u 2024. i dalje ostati iznad prosjeka EU. S druge strane, i BDP nam je iznad prosjeka EU, a novije projekcije prikazuju ga i višim od prognoziranog. Nezaposlenost je niska, a potrošnja raste – kazao je Junaković.
VEZANI ČLANCI:
Ističe kako se navike i želje kupaca ne mijenjaju drastično. No ove godine, primjerice, manje love promocije u različitim trgovinama, a više u trgovini u koju su došli. I dalje su im važne dobre promocije i niske cijene, a rast cijena je usporio i nastavit će usporavati. – Umjeren rast količinske potrošnje također se čini izglednim, što zajedno pridonosi zdravoj strukturi rasta. Kupci su malo opušteniji, uz nešto veće plaće nego lani i nikad nižu nezaposlenost. Kad tome dodamo optimistična očekivanja od nadolazeće turističke sezone (potrošnje), jasno je da optimizam nije neutemeljen – zaključio je Junaković.
FOTO Mobitel s kamerom, narezani kruh, GPS, USB... Ovi proizvodi nisu prisutni na tržištu toliko dugo koliko mislite