Sudbina

Nepoželjni, a prodaja im raste: Hoće li dizelaši doista otići u povijest?

promet
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
12.07.2017.
u 11:30

U Europi su dizelaši još uvijek izbor najvećeg broja kupaca (49,5%), dok ih u Hrvatskoj bira čak 57,4 posto kupaca

Hoće li stvarno dizelski automobili koji su još uvijek najtraženiji na europskom tržištu preko noći otići u ropotarnicu povijesti, kako to najavljuju brojni analitičari? Iz današnje perspektive, to se još uvijek čini kao znanstvena fantastika jer od 16,9 milijuna prodanih automobila lani u Europskoj uniji 8,365 milijuna ili 49,5% ima dizelski pogon. Europa je bastion dizelaša. Ondje se proda većina automobila s dizelskim motorima, dok ostali dizelaši otpadaju na preostala dva veća dizelska tržišta – Indiju i Južnu Koreju. U ostalim dijelovima svijeta udjeli dizelaša manji su od 5 posto. Primjerice, u SAD-u je nakon afere Dieselgate udio pao na manje od 3% ukupnog tržišta.

Prema uglednoj švicarskoj bankarskoj grupi UBS, udio dizelskih motora u novim putničkim autima u cijelom svijetu, koji sada iznosi 13,5 posto, do 2025. godine past će na svega 4 posto. Druga studija također ugledne konzultantske kuće AlixPartners, koja je trenutačno angažirana za restruktruriranje Agrokora, kaže da će do 2030. godine udio dizelskih motora u ukupnom tržištu automobila u Europi s današnjih 49,5% pasti na samo 9%.

promet
1/12

Ekološke norme koje proizvođači moraju ispuniti sve su zahtjevnije, pa proizvodnja dizelskih motora postaje skupa. Proizvođači moraju ugrađivati razne pročišćivače ispušnih plinova, pa se prognozira da će to biti prekomplicirano i preskupo za manje aute. U isto vrijeme sve je veći pritisak da se zbog stupnja zagađenosti u velikim europskim gradovima iz prometa izbace najštetniji automobili, a na meti su upravo dizelaši. Nekoliko većih njemačkih i francuskih gradova ograničili su pristup svojim središtima automobilima starije generacije. Primjerice, u Njemačkoj automobili s dizelskim motorima registrirani prije 1997. godine (norma Euro1) i benzinski auti registrirani prije 1993. ne smiju prometovati u gradovima, dok su noviji podijeljeni u četiri kategorije i ovisno o klasi zagađenja plaćaju ekološke vinjete. Najnoviju zabranu donio je Stuttgart u čiji centar od 2018. godine neće smjeti dizelaši koji ne ispunjavaju ekološku normu Euro6, a procjenjuje se da je takvih automobila trenutačno 90%. Sličnu odredbu planiraju i u Münchenu.

Rezultat je pad prodaje dizelskih automobila u Njemačkoj, primjerice, u svibnju je prodano 19 posto manje dizelskih automobila u odnosu na isti mjesec 2016. godine. Ali, u globalu je prodaja dizelaša još uvijek stabilna, a ponegdje i raste. Primjerice, u Hrvatskoj je lani prodano 25.323 novih auta s dizelskim motorima, a godinu prije 22.094 dizelaša. Zanimljivo, Hrvatska je uz Portugal i Irsku, tržište s najvećim udjelom dizelaša među novim autima.

– Tržišni udio dizelskih automobila vjerojatno će padati dalje u nadolazećim mjesecima i godinama, jer rasprava o dizelskim vozilima i zabrana vožnje dizelaša u gradovima neće se zaustaviti – izjavio je Peter Fuss, viši partner i automobilski stručnjak u njemačkoj ispostavi vodeće svjetske revizorske tvrtke Ernst&Young.

promet
1/8

Može li se stoga u skorije vrijeme i u Hrvatskoj dogoditi takav dramatičan pad, pitali smo Gorana Pejića, pomoćnika uprave za tehničke poslove Centra za vozila Hrvatske.

– Mišljenja sam da u skoro vrijeme neće doći do značajnog pada uporabe dizelskih motora kao pogonskog agregata osobnih automobila, iako kritike o većoj štetnosti dizelskih naspram benzinskih motora djelomično stoje. Najvažnija razlika, kad su ispušni plinovi u pitanju, između benzinskih i dizelskih motora je u količini čvrstih čestica (čađa) i dušikovih oksida (NOx) koje su značajno veće kod dizelskih motora. U isto vrijeme, zbog većeg stupnja korisnosti, potrošnja goriva, a samim time i CO2 emisija nešto je manja kod dizelskih motora. Treba napomenuti da novije generacije automobila s dizelskim motorima imaju napredne sustave pročišćavanja ispušnih plinova koje osiguravaju da se razine emisije čvrstih čestica i dušikovih oksida drže u razumnim odnosno prihvatljivim granicama. Naravno, da ovi sustavi zahtijevaju redovito i stručno održavanje i povremenu zamjenu zbog dotrajalosti, primjerice DPF filtara, odnosno punu tehničku ispravnost – rekao nam je Goran Pejić.

promet
1/8

Dakle, dizelaši u odnosu na usporedive benzince imaju bolji, odnosno manji ispuh CO2, ali su štetniji po okoliš zbog ispuštanja čađe i dušikovih oksida (NOx). Upravo su dušikovi oksidi bili sporni u Dieselgateu, velikoj aferi VW grupe u kojoj su američke vlasti otkrile da Nijemci varaju odnosno koriste ilegalan softver koji fiktivno smanjuje ispuštanje tog štetnog plina u atmosferu. U Americi je to je područje regulirano, dok se u Europi trenutačno emisije NOx na tehničkim pregledima ne provode.

– U sklopu Eko testa na redovnom tehničkom pregledu neizravno se kod dizelaša mjeri količina čvrstih čestica (čađe), koja mora biti manja od propisane od proizvođača za konkretan automobil. Kad je u pitanju kontrola razine dušikovih oksida NOx, ona se ne obavlja kod redovne kontrole ispušnih plinova iz tehnoloških razloga. Naime, ovo zahtijeva posebnu, vrlo skupu mjernu opremu i uvjete ispitivanja. Postoji nekoliko projekata na razini EU kojima je cilj razvoj metoda i nove mjerne opreme za kontrolu emisije NOx, koja bi bila primjerena za uporabu u stanicama za tehnički pregled vozila. Na jednom od istraživačkih projekata koji vodi CITA sudjeluju i naši stručnjaci. Nadamo se da će u skorijoj budućnosti biti razvijene metode i oprema koja će nam omogućiti da se i ova komponenta ispušnih plinova kontrolira kod tehničkog pregleda – kaže Goran Pejić.    

 

Komentara 45

OV
Ovozemaljski
12:39 12.07.2017.

Svi koji podcijenjuju dizel motore nisu nikad vozili noviji tip auta sa dizel motorima. Nema boljih!

Avatar Gastalbajter
Gastalbajter
12:11 12.07.2017.

Danas mi hoće uvalit 1.0l sa turbo i čipovima za istu cijenu kao prije 7 god. 1.9 TDI !! Plus to što straga meni nude nekakav sportski branik na kojem su dvije lažne rupe za auspuh. Dok je auspuh zapravo savijen prema dolje.Auti su danas postali lijepi izvana al sve je laž. Ispod haube zapravo nema ništ. Bilo bi me sramota vozit takav auto.

Avatar Papatest
Papatest
14:33 12.07.2017.

Dizlaši će nestati kada nestane i nafte

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije