Svi oni koji vole malo bržu vožnju uskoro će morati naviknuti, za mnoge, znatne promjene. Svi novi automobili u Europskoj uniji, a time i u Hrvatskoj, biti opremljeni tempomatom od srpnja 2022., što će pak utjecati na sve nove automobile od 2024.
Europska komisija usvojila je nacrt uredbe kojom se utvrđuje obvezna prisutnost uređaja za inteligentnu prilagodbu brzine (Intelligent Speed Assistance – ISA) na svim novim vozilima (automobili, gospodarska vozila, teška teretna vozila) od 6. srpnja 2022. Taj sustav, koji se može deaktivirati, može imati nekoliko oblika, uključujući autonomni limitator brzine, piše HAKRevija.
Svi automobili koji će se naći u prodaji prije srpnja sljedeće godine, neće moći izbjeći tempomat jer će ta oprema biti nužna od početka 2024.
ISA će se temeljiti na kartografskim podacima navigacijskog sustava vozila i/ili na kamerama vozila koje omogućuju prepoznavanje prometnih znakova. Upravo će koristiti te podatke kako bi definirala najveću dopuštenu brzinu na pojedinim dijelovima ceste.
Europska komisija tvrdi da će kombinacija ta dva izvora informacija ponuditi najbolju učinkovitost.
Proizvođači moraju osigurati pouzdanost određivanja brzine tijekom 14 godina od proizvodnje vozila, a jedan od tih načina će biti i putem ažuriranja karte navigacije. Komisija isto tako potiče članice Europske unije da u svrhu boljeg funkcioniranja sustava vode brigu o prometnim znakovima ograničenja brzine i njihovoj vidljivosti na cestama.
ISA u svim slučajevima mora obavijestiti vozača vozila o brzini koju treba poštovati. Ove informacije moraju biti dopunjene, prema izboru proizvođača, zvučnim ili haptičkim signalom ako je definirana najveća brzina prekoračena, odnosno funkcijom automatske regulacije brzine koja ima za cilj sprječavanje bilo kakvog prekoračenja.
U uredbi se navodi kako će uvijek biti moguće bajpasirati limiter, na primjer snažnijim pritiskom papučice gasa. Predviđeno je da vozač može potpuno ili djelomično deaktivirati sustav. Osnovno načelo treba biti da je vozač uvijek odgovoran za poštivanje važećih prometnih pravila, stoji u uredbi, piše HAKRevija.
No, to što se potpuno ili djelomično deaktivirali sustav ne znači da je isti zauvijek isključen. Naime, ISA se automatski ponovno aktivira svaki put kada se uključi kontakt ili se vozilo otključa.
Osim toga, prikupljat će informacije koje se šalju nadležnim tijelima na analizu, te bi one službeno trebali biti anonimne što znači da neće biti povezane s motornim vozilom ili pojedinim vozačem.
VIDEO: Analiza IRB-a: Dokazana je prisutnost mutacija karakterističnih za novi soj omikron
Ne tempomat, nego limitator brzine. Barem prepisujte tocno.