“Schwarzoplan“, zračni brod Davida Schwarza (Keszthely, Mađarska, 1850. – Beč, 1897.), hrvatskog izumitelja židovsko-mađarskih korijena, kojim je upravljao Ernst Jägels poletio je 3. studenoga 1897. godine.
Zbilo se to na vojnom uzletištu Tempelhof kraj Berlina na visinu od 464 metara. Schwarz tomu nije svjedočio jer je umro desetak mjeseci prije. Letjelicu je Jägels ispuštanjem plina morao spustiti jer je u jednom manevru iskliznulo remenje s propelera, te je iskočio prije nego što se brod urušio. Na patentu upravljiva zračnog broda Schwarz je od 1880-ih radio u Zagrebu (živio je na Zrinskom trgu 17), kamo se doselio iz Županje.
Optužen kao špijun
Na svjetskoj izložbi u Parizu 1889. uočio je primjenjivost aluminija u zrakoplovnoj tehnici pa se zaposlio u Njemačkoj u tvornici aluminija Carla Berga, s kojim je radio na novoj aluminijskoj slitini, danas poznatoj kao duraluminij odnosno Schwarzov aluminij. Schwarz je, prema Enciklopediji.hr, u Sankt Peterburgu 1893. izradio prvu metalnu letjelicu, ali je optužen kao austrijski špijun pa ju je dan prije predstavljanja javnosti uništio i pobjegao u Zagreb.
Potom je za konstrukciju svoje letjelice dobio potporu njemačkog cara Vilima II., pa je na Tempelhofu 1896. izrađen zračni brod oblika topovske granate dug 48 metara, promjera 12 metara, mase 3560 kg i obujma 3697 metara prostornih, a pokretao ga je benzinski motor snage 11,76 kW. U donjem dijelu trupa imao je pričvršćenu gondolu. Brod se 8. listopada 1896., sa Schwarzom za upravljačem, podigao samo metar od tla. No nije to bio neuspjeh jer se ispostavilo da je isporučeni vodik bio nedostatne čistoće.
Zeppelin kupio patent
Dva dana uoči novog leta, predviđenog 15. siječnja 1897., Schwarz se na putu u Berlin srušio u restoranu u Beču i preminuo (od možda nog ili srčanog udara nikada nije sa sigurnošću utvrđeno).
Brojni izvori navode da je Schwarzov patent sa svim nacrtima od njegove udovice Melanie za 15.000 njemačkih maraka otkupio njemački general Ferdinand von Zeppelin te ga 1900. objavio kao svoj patent zračnog broda s neznatnim promjenama u dizajnu. Tko je to utvrdio i temeljem čega se to uzima kao vjerodostojno, ne navodi se pa se ne može tvrditi da je cepelin zapravo „schwarzoplan“. U svakom slučaju, Schwarz je dao važan doprinos razvoju zrakoplova kojima upravljaju propeleri na motorni pogon.