Sve kartičarske kompanije vode istu borbu – protiv gotovine. Ipak, danas platne kartice ne predstavljaju samo zamjenu za gotovinu nego mnogo više od toga. Danas kartičarska industrija korisnicima kartica nudi različite mogućnosti – elektroničko plaćanje, pristup gotovini putem bankomata, potpunu kontrolu troškova, plaćanje na rate bez kamata, odgodu plaćanja, nagrade za vjernost. Također, prihvat kartica vrlo je širok, njihovo korištenje na prodajnim mjestima sigurno, a u slučaju gubitka ili krađe prijavom banci izdavatelju gubici ili ne postoje ili su minimalni, kaže Aleksandra Babić, voditeljica marketinga i odnosa s javnošću za Hrvatsku i Sloveniju iz MasterCarda.
On-line plaćanje
MasterCard je velik dio svojih istraživanja i inovacija usmjerio prema razvoju e-trgovine (online plaćanja), beskontaktnoj tehnologiji plaćanja – PayPass, sigurnosnim protokolima za plaćanje karticama te mobilnim aplikacijama.
– Do sada je najimpresivnije rezultate pokazala inovativna tehnologija PayPass – beskontaktna opcija plaćanja koja je idealno rješenje za područja u kojima je brzina važna – poput restorana brze prehrane, benzinskih stanica, drogerija, kina, javnog prijevoza i slično. Postoji približno 83 milijuna PayPass kartica u svijetu koje se aktivno koriste na 265.000 prodajnih mjesta diljem svijeta. Potrošači jednostavno dodirnu posebno opremljen POS terminal svojom PayPass karticom ("tap and go") ili uređajem, na primjer, privjeskom za ključeve s ugrađenom funkcijom za plaćanje ili ugradnjom posebnog mehanizma u mobitel ili sat. Na taj način uklanja se potreba za traženjem gotovine ili sitnog novca, provlačenjem ili davanjem kartice prodavaču te ukucavanjem PIN-a ili potpisivanjem slipa – ističe A. Babić.
Kartica s ekranom
MasterCard je kroz platformu MasterCard SecureCode omogućio korištenje i Maestro debitne kartice za online kupnju pa tako svi oni koji ne posjeduju kreditnu karticu više nisu uskraćeni za virtualnu kupnju ako je njihov izdavatelj kartice u svojem sustavu omogućio sigurno korištenje Maestro kartica za internetsko plaćanje.
U Turskoj je MasterCard otišao i korak dalje. Naime, u lipnju 2010. predstavljena je prva interaktivna Maestro debitna kartica nove generacije s ekranom. Ova "display kartica" može se koristiti kao bilo koja druga platna kartica, ali se na njoj nalazi i mali ekran i gumb osjetljiv na dodir. Korisnik kartice u mogućnosti je vidjeti brojeve i/ili tekst na malom ekranu, informacije kao što su dinamički kod, stanje na računu ili limit na kartici.
S obzirom na raširenost mobitela u svijetu pa i u Hrvatskoj, mobilna plaćanja i korištenje mobitela jedno su od područja o kojima će u budućnosti biti puno govora.
– Počeli smo s jednostavnim aplikacijama za tržište SAD-a. Ovo uključuje aplikacije za traženje najbližeg bankomata, zatim mobilnu verziju usluge MasterCard MoneySend za prijenos sredstava s kartice jedne osobe na karticu druge osobe, što na ovaj način postaje jednostavno poput slanja SMS-a. Popularna je i online usluga koja obavještava korisnike o posebnim pogodnostima i popustima temeljena na platformi Market Place u SAD-u – kazuje A. Babić.
Osim toga, trenutačno najizravnija integracija kartičnih plaćanja i mobitela dostupna je u oblik PayPass usluge na posebnim telefonima NFC (Near field communication) koji su već u uporabi ili testiranjima širom svijeta.
MasterCard ne izdaje kartice izravno korisnicima, već to rade naši partneri – banke i kartične kuće koje imaju ugovor s pravom izdavanja MasterCard i Maestro kartica te ugovaranja njihova prihvata s trgovcima. No, intenzivno prate stavove i ponašanje potrošača u različitim zemljama, pa se tako i u Hrvatskoj redovito provodi tzv. MasterIndex istraživanje.
On-line šoping
Rezultati online istraživanja MasterIndex koje je provedeno u travnju 2010., a koje je obuhvatilo 1000 korisnika platnih kartica, pokazalo je da stanovnici Zagreba i okolice, Istre i Primorja te Dalmacije koriste čak tri i više kartica (najčešće pri kupnji hrane). Također, ukupno 71 posto svih ispitanika povremeno kupuje online. Ova vrsta kupnje najčešća je među ispitanicima u dobi od 25 do 39 godina (više od 80 posto), u grupama s najvišom razinom osobnih prihoda i sa sveučilišnom diplomom (oko 80 posto). Svaki četvrti ispitanik spreman je potrošiti više novca za online kupnju u usporedbi s godinom prije. Treba spomenuti i primjer susjedne Srbije u kojoj je uspješno uvedena mogućnost korištenja PayPass tehnologije, a istraživanje MasterIndex u Bugarskoj za 2010. pokazalo je kako korisnici u toj zemlji sve više naginju korištenju beskontaktnog načina plaćanja te da se karticama koriste češće nego posljednjih godina. Ovakav oblik plaćanja zanimljiv je korisnicima jer je, ovisno o tržištu, osim na karticama dostupan i na privjescima za ključeve, ručnim satovima ali i na mobilnim telefonima NFC, kazali su u MasterCardu.
...plaća se kešom jer obično dobiješ popust od 5-10%, pa ako imaš keša onda se to isplati..........