Porsche, jedan od najslavnijih proizvođača u povijesti autoindustrije, poznat je po vrhunskim sportskim modelima o kojima sanjaju ljubitelji automobila diljem svijeta i svih životnih dobi, od osnovnoškolaca do umirovljenika. No, jeste li znali da, osim svih nam dobro poznatih automobila, poput 911, Boxstera, Cayennea i Macana, njemačka marka ima skrivene u jednom tajnom skladištu brojne prototipove i koncepte koji gotovo nikad nisu ugledali svjetlo dana?
Iako za mnoge od njih vjerojatno nikad niste čuli, to ne znači da su beznačajni. Dapače, mnogi su bili ključni u razvoju nekih od danas ključnih modela stuttgartskog branda. Porsche je nedavno otvorio vrata jednog od takvih tajnih skladišta i otkrio neke od najzanimljivijih prototipova.
1. Porsche "Panamericana"
Samo nekoliko mjeseci tijekom 1989. godine trajao je razvoj ovog jedinstvenog koncepta koji se ponajprije ističe neprekidnim linijama vanjskog dizajna. Zamišljen kao poklon za 80. rođendan Ferryja Porschea, koncept "Panamericana" pokretao je 250 KS snažan motor koji je omogućavao maksimalnu brzinu od 210 km/h. Među dizajnerskim rješenjima ističe se i jednostavan, uklonjivi krov koji je utjecao na razvoj kasnije 911 Targe. "Panamericana" sadrži i neka rješenja koja su poslije viđena na sljedećoj generaciji 911, 993.
2. Porsche Cayenne "Cabrio"
U serijsku proizvodnju nikad poslana kabrioletska izvedba prve generacije Cayennea ističe se brojnim zanimljivim uvidima u recentnu povijest razvoja automobila. U doba kada je zamišljen, godine 2002., koncept "otvorenog" Cayennea imao je dva različita stražnja dijela, što ne znači samo da je ovo vizualno prilično jedinstveno vozilo, već i da su Porscheovi inženjeri na taj način željeli uštedjeti na troškovima i vremenu koji bi bili potrebni za stvaranje dva različita koncepta. Danas, gotovo 16 godina kasnije, automobili se uglavnom razvijaju i dizajniraju na računalima, što znači da su ovakve konceptne ekshibicije, nažalost, dio povijesti. Zašto Cayenne "Cabrio" nikad nije dospio u serijsku proizvodnju? Nije poznato, ali smatramo da bi bio prilično zanimljiv dodatak Porscheovoj tada rastućoj ponudi vozila.
3. Porsche 984
U želji da stvore sportski automobil ponajprije usredotočen na smanjeni otpor zraka i malu masu, umjesto na snagu motora, Porscheovi su inženjeri od 1984. do 1987. godine radili na prototipu modela 984. To je bio koncept futurističkog vozila, odnosno kompaktnog, laganog i aerodinamičkog roadstera koji je dizajnom bio poprilično odvažan i upadljiv. Uz najveću snagu motora od "samo" 135 KS, ali i skromnu ukupnu masu od samo 880 kilograma, 984 je postizao maksimalnu brzinu od tada respektabilnih 220 km/h. Je li 984 na svojevrstan način utjecao na kasniju ideju, koncept i razvoj Boxstera, pa i Caymana? Teško je reći, unatoč određenim očitim i nezanemarivim "duhovnim" poveznicama između tih modela.
4. Porsche 918 Spyder "Rolling Chassis"
Nedugo nakon premijere koncepta modela koji će naknadno postati 918 Spyder, Porsche je tijekom 2011. stvorio ovaj pokazni 550 KS snažan koncept plug-in hibrida koji je u proljeće godinu dana poslije na stazi u Weissachu dao na testiranje malom broju novinara iz cijeloga svijeta. Ideja je bila uvjeriti ih u serijsku izvedivost ovakvog, dotad neviđenog koncepta supersportskog automobila. Razlog stvaranja ovog koncepta, međutim, nije bio impresioniranje novinara, već testiranje svih kompleksnih sustava koji će pokretati serijski model. Naime, tada i danas uobičajene digitalne metode razvoja svojevrsnih digitalnih prototipova nisu bile opcija s obzirom na to da su sustavi koji pokreću 918 Spyder bili manje-više nepoznati. Drugim riječima, morali su biti testirani u realnim uvjetima. Ostalo je povijest... 918 Spyder danas je jedan od najimpresivnijih vozila u Porscheovoj ponudi.
5. Porsche 911 Carrera 3.2 Speedster
Inspiriran prvim Speedsterom iz 1950-ih godina, jednim od najslavnijih Porscheovih modela, 231 KS snažan koncept Carrere 3.2 Speedster stvoren je 1987. kao jednosjed s ciljem pružanja istinskog vozačkog užitka. Jedino što je vozača dijelilo od elemenata bio je jedva desetak centimetara visok deflektor, svojevrsna imitacija vjetrobrana. Drugim riječima, tko je ovo vozio, trebao je nositi kacigu. Plastični pokrov kabine bio je sličan onome sa slavnog trkaćeg 550 Spydera, također iz 50-ih godina prošloga stoljeća. Ovaj prototip temeljen na karoseriji 911 Carrere nikad nije dobio zeleno svjetlo za serijsku proizvodnju, ali smatra se pretečom vrlo cijenjenog i rijetkog 911 Speedstera koji se pojavio dugi niz godina kasnije.
Pogledajte video o prometnim kaznama - stiže stroži zakon o sigurnosti u prometu: