Anđelka Strajher predsjednica je uprave tvrtke Megatrend poslovna rješenja koja pruža usluge u području informacijskih tehnologija i poslovnih rješenja i koja upravo ove godine slavi 30 godina postojanja na hrvatskom IT tržištu. Tvrtku hrvatsko IT tržište prepoznaje po složenim i dugotrajnim rješenjima, uz visoke standarde izvedbe, pri čemu se posebno ističe usluga data centra, nova rješenja u cloudu i rješenja iz područja poslovne inteligencije.
Anđelka Strajher završila je Elektrotehnički fakultet u Zagrebu, poslijediplomski znanstveni studij opće elektronike na Elektrotehničkom fakultetu u Zagrebu i financije poduzeća na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, a trenutačno pohađa doktorski studij iz poslovne ekonomije. Od početka svoje karijere radila je u tvrtkama grupe Megatrend na različitim pozicijama, od prodajne predstavnice, voditeljice financija i računovodstva, voditeljice zajedničkih službi, savjetnice direktora i financijske direktorice, a od 2013. preuzima upravljanje tvrtkom. A prije negoli je ipak odlučila ući u obiteljski biznis, jer Megatrend je u obiteljskom vlasništvu, radila je i kao profesorica. Neposredna i srdačna, za sebe kaže da je introvertirana, no da je naučila kako biti komunikativnija. U ovom razgovoru i cjelokupnoj karijeri to je i pokazala.
Proslavili ste 30. rođendan tvrtke, jeste li i koliko ponosni?
Naravno da sam ponosna, mislim da je veliki uspjeh opstati na našem tržištu 30 godina. U određenom vremenu je Megatrend bio i znatno veći, odnosno imali smo gotovo tri puta više zaposlenika (prije no što smo prodali distribuciju), no broj zaposlenih nije mjerilo uspjeha. Sad nas već nekoliko godina ima pedesetak i istina da mislimo rasti, no ne previše.
Megatrend je obiteljska tvrtke koja je prošla nekoliko mijena, no i dalje je u obiteljskom vlasništvu. Jeste li pomišljali na IPO ili neko partnerstvo?
U Megatrend redoku, našoj tvrtki za EDI, imamo partnera koji je dokapitalizirao tvrtku te je 30-postotni vlasnik. To nam se pokazalo vrlo dobrim jer je partner slovenska tvrtka koja nam je uvelike olakšala prisustvo i rast na tržištu Slovenije. S obzirom na spomenuto iskustvo, otvoreni smo za slične modele suradnje i u Megatrend poslovnim rješenjima.
I vi ste prošli nekoliko stepenica unutar tvrtke do pozicije čelnice. Kako je išao vaš put?
U Megatrendu sam prošla baš sve stepenice, od „malog od palube“ do predsjednice uprave. Veselilo me raditi na različitim pozicijama i to mi je sigurno pomoglo da dobro razumijem kompletno poslovanje i da se mogu snaći u svakoj situaciji. Osim toga, teško da mi netko može reći da se nešto ne može napraviti.
Znate reći da ste kreativac, što baš nije prva karakteristika predsjednika uprave, koliko vam nedostaje neki kreativniji posao, uspijevate li ipak pronaći vremena i za takve aktivnosti?
Da, istina je da sam kreativac i na ovoj sam se poziciji zapravo našla sasvim slučajno. Nedostaje mi vremena za kreativne stvari i nadam se da ću u skorijoj budućnosti malo bolje posložiti vrijeme.
Često se govori o ženama u IT-u u kontekstu da nisu dovoljno zainteresirane i da ih se dovoljno ne potiče. A usto se problematizira i pozicija žena u tom okruženju. Kako na to gledate?
Po mome iskustvu u IT svijetu, nema kod nas diskriminacije. Odrasla sam, školovala se i radim u muškom okruženju i dobro se u tom osjećam. U IT-u su žene ravnopravne s muškarcima i to je jedna velika prednost, u IT-u su znanje i vještine najbitniji, u nekim drugim djelatnostima možda to nije tako. Iako nas je manje od muškaraca, razlog za to nije diskriminacija, nego naprosto preferencije žena koje možda manje odabiru tehnička zanimanja.
Izgradili ste uspješnu tvrtku, što je, po vama, glavna karakteristika uspješnih, odnosno što je Megatrend poslovna rješenja učinilo uspješnom tvrtkom?
Mislim da je najvažnije što smo njegovali korektan pristup svim zaposlenicima i osigurali uvjete u kojima je svaki zaposleni osoba koju se uvažava. Uz to, radoznali smo i stalno nešto učimo i istražujemo. I dodatno – uporni smo, ne odustajemo nakon prvog poraza ni prve prepreke.
U Hrvatskoj, ali i u EU, pa i u svijetu, ističe se problem nedostatka kvalitetnih zaposlenika. Osjećate li vi taj problem, kako pronalazite kvalitetne ljude?
Teško je pronaći i zadržati kvalitetne ljude. Izrazito sam sretna što imamo zaposlenike koji su godinama u Megatrendu, što znači da uspješno zadržavamo najkvalitetniji kadar. Zadnje dvije godine puno smo radili na privlačenju mladih ljudi te trenutačno imamo nekoliko stipendista, a ove i prošle godine zaposlili smo priličan broj mladih ljudi direktno s fakulteta. Čini mi se da im nudimo rad na privlačnim poslovima u pozitivnom okruženju.
Što mislite o poslovnom okruženju, poreznoj politici i oblicima poticaja, mislite li da bi država i na koji način mogla potaknuti brži rast IT-a?
Mislim da bi država trebala radikalno promijeniti način funkcioniranja i smanjiti svoje troškove te rasteretiti i poslodavce i zaposlenike. Time bi se omogućio normalan rad, rast i razvoj poslovanja, kako u našoj industriji tako i u drugima.
Vaš su proizvod zapravo poslovna rješenja, i to za velike tvrtke, što im sve nudite?
Megatrend poslovna rješenja imaju tri vertikale: tehnološka rješenja gdje klijentima isporučujemo rješenja i usluge našeg podatkovnog centra, sustave pohrane podataka, power servere, te usluge u našem privatnom cloudu; zatim poslovna rješenja, odnosno analitički sustavi, rješenja za planiranje, optimizaciju te od ove godine i AI rješenja; i na kraju odjel razvoja aplikacija u kojem se za klijente razvijaju specifična rješenja i aplikacije po narudžbi. Osim rješenja po narudžbi, imamo i nekoliko vlastitih proizvoda: kroz Megatrend redok naši klijenti mogu razmjenjivati dokumente (u sklopu rješenja je i arhiva); u Cloudoniji se pak mogu uključiti u sustav analitike prodaje i zaliha u lancu od proizvođača preko distributera do maloprodaje, a Megatrend poslovna rješenja imaju dvije aplikacije – aplikaciju za optimizaciju razmještaja artikala u skladištu te aplikaciju za mobilno izvještavanje.
Digitalna transformacija, umjetna inteligencija, big data, IoT, automatizacija, blockchain... sve su to trendovi koji su već ušli ili ulaze u upotrebu i mijenjaju svakodnevicu. Što je po vama najznačajniji trend ili najinovativnija tehnologija?
Uh, teško pitanje. Puno je toga novoga i o puno se toga priča. Meni se čini da je umjetna inteligencija ono što će imati najviše utjecaja na našu svakodnevicu i u poslovnom i u privatnom segmentu.
Svi ti pojmovi više ne ‘žive’ samo u IT svijetu, ipak, koliko vaši klijenti razumiju i prihvaćaju nove tehnologije? Primjerice, uz digitalnu transformaciju uglavnom se koriste dramatični izrazi poput “ili ćete se digitalizirati ili vas neće biti”, nailazite li i na kakve otpore? Koliko, zapravo, morate utrošiti vremena na edukaciju klijenta?
Istina, klijenti su bombardirani raznim izrazima i postoje i strahovi od novog kao i ideje o mogućnostima tehnologije koje nisu utemeljene tako da je svakodnevni rad na edukaciji klijenata naša stvarnost. I da, na to se troši mnogo vremena.
Koliko u vlastitoj kompaniji morate biti spremni na promjene i kako se vi prilagođavate novostima?
Kod nas je jedino stalna promjena, tako je od prvog dana. Mislim da ne bismo uspjeli da se ne prilagođavamo.
Megatrend slavi 30 godina, kako gledate na budućnost i koliko dugoročno radite planove?
Uvijek sam pozitivna, tako i vezano uz budućnost Megatrenda. Planove radimo za petogodišnje razdoblje, no i ti se planovi, kao i sve drugo, mijenjaju ovisno o promjenama koje se, kao što vidite, stalno događaju.
VIDEO Mate Rimac na predstavljanju Greypa:
Divim se Dotičnici. Puno radi. Stoga nema vremena za posjet frizeru.