Automobili na struju za građane su još uvijek zbog visoke cijene (pa i uz izdašne državne poticaje) upitne isplativosti u odnosu na dizelaše i benzince. Odnosno, njihova isplativost dolazi tek nakon mnogo prijeđenih kilometara. Ali, poduzetnici imaju drugačiju računicu. Njima je vozilo sredstvo za rad i automobil na struju mogu osjetno ranije isplatiti. Dokaz toga su električna taxi vozila koja voze Zagrebom, kupljena uz državni poticaj od 80.000 kuna. Također, kad god mogu pune se na javnim punionicama gdje je punjenje još uvijek u većini slučajeva besplatno.
Državne subvencije za električna vozila po istovjetnom modelu kao i prošle godine (do maksimalnih 80.000 kn), planirane su i za prvo tromjesječje ove godine. Za to će i u 2019. biti osigurano oko 25 milijuna kuna, potvrdili su nam iz Fonda za zaštitu okoliša.
Velike državne potpore
Osim u taxi prijevozu, automobili na struju imaju veliki potencijal i kao dostavna vozila, a jedan od prvih dostavnjaka na našem tržištu je Renault Kangoo Z.E., električna verzija klasičnog lakog dostavnog francuskog vozila, koja je na tržište prvi put stigla 2011., a 2017. je značajno unaprijeđen i dolazi uz bateriju kapaciteta 33 kWh. Ima domet od 260 km prema NEDC-u. Dolazi u dvije verzije, kraćoj Express dugoj 4,28 m (stoji 200.250 kuna), kakvu smo imali priliku isprobati, te dužoj Maxi Furgon verziji dužine 4,66 m (cijena od 211.125 kuna za model s dva sjedala, odnosno 223.625 kuna s produženom kabinom i pet sjedala). Osim što se na ovakav automobil može dobiti poticaj od 80.000 kuna, pravne osobe mogu odbiti i 100% PDV-a budući da se radi o N1 dostavnom vozilu. Dakle, za konkretni automobil koji stoji 200.250 kuna, odnosno bez PDV-a 160.200 kuna, može se dobiti 80.000 kuna poticaja pa dolazimo do cijene od 80.000 kuna za poduzetnike, što je zaista primamljivo ako vam treba gradsko dostavno vozilo.
Svi modeli imaju istovjetnu bateriju te elektromotor snage 60 KS. Možda se na papiru čini malo, ali uz 225 Nm okretnog momenta koji je dostupan od samog starta te sa samo 5,1 sekundom ubrzanja od 0-50 km/h, za gradsku je vožnju električni Kangoo dovoljno živahan.
Do stotke mu, doduše, treba 20,6 sekundi, ali to kod ovakvog vozila nije presudan faktor, dok je njegova najveća brzina od 130 km/h i više nego dovoljna.
Brzo punjenje 4-6 sati
Na brzom punjaču punjenje traje od četiri do šest sati (još uvijek je uz registraciju na većini javnih punionica besplatno), dok na kućnoj utičnici za to treba 14 sati.
Stvarni domet ljeti je oko 200 kilometara, dok je zimi mnogo manji, iznosi oko 120 km. Mi smo bez problema odvozili 100 kilometara uz preostali domet od još 20-ak kilometara. Dakako, dodatna pogodnost koja pruža komfor u vožnji u električnom Kangoou jest automatski mjenjač, a vozne osobine su zbog niskog težišta (zbog položaja baterija) jako dobre. Kangoo Z.E. vozački je zbog toga bolji automobil od “običnog” Kangooa, a od njega je zbog automatskog mjenjača i linearnog ubrzanja praktičniji za vožnju gradskim prometom.
Što se tiče iskoristivosti, Z.E. varijanta ima obujam prtljažnika istovjetan običnom Express modelu - od 3000 do 3500 litara uz korisnu duljinu teretnog prostora od 1476 mm i s visinom od 1251 mm.
Pogledajte video najgore parkiranih auta na hrvatskim cestama: