U skoroj budućnosti, najkasnije u roku od dvije godine, potrošači i svi oni koji žele plaćati usluge poput mobilnih računa, struje, plina.... takozvanim trajnim nalogom ili bankarski – izravnim terećenjem, moći će to raditi jednostavnije negoli sada. Na primjer, ako danas ugovorite tarifu kod mobilnog operatora i poželite je plaćati trajnim nalogom, morate otići u banku i s njom ugovoriti uslugu.
Izravna terećenja
No, spram europske regulative u financijskom sustavu, uskoro biste trebali takvo što moći učiniti odmah, na licu mjesta kada ugovorite i mobilnu tarifu. Pritom će mobilni operator sam riješiti svoje odnose s bankom, banka će postati „kanal“ kroz koji prolazi novac, a promijenit će se i pravni aspekti cijele priče.
Pojednostavljeno, računi za koje vjerujete da su krivo isporučeni, primjera radi recimo da je u pitanju račun za mobilne usluge, mogu se izuzeti od plaćanja, a novac vam neće biti automatski naplaćen. Čak i nakon naplate, ako posumnjate da vam je naplaćen nepravilan iznos, u roku od osam tjedana možete tražiti povrat i novac će biti bespogovorno vraćen u roku od jednog dana. Naravno, obveza plaćanja računa ostaje, ali prije plaćanja iznos će biti moguće utvrditi u komunikaciji s mobilnim operatorom. Dok će mobilni operator dokazivati da je račun ispravan, vi ćete moći iznijeti svoje argumente prije naplate, a nakon dogovora slijedi naplata s vašeg računa.
Sve su to novosti koje će uslijediti, vrijedit će za fizičke i pravne osobe, a kako bi se cijeli sustav standardizirao, bilo da se radi o bankama ili tvrtkama koje naplaćuju usluge te nacionalnom klirinškom sustavu i centralnoj banci, potrebna su tehnološka rješenja koja, laičkim rječnikom rečeno, spajaju sustave na pravi način i omogućavaju neometani protok transakcija i olakšavaju poslovanje u skladu s postavljenim standardima.
Upravo tim dijelom – rješenjima u financijskoj industriji – bavi se hrvatska grupacija TIS grupa. Kako kaže Tomislav Adamek, menadžer za razvoj poslovanja u tvrtki Objektni informacijski sustavi d.o.o, članici grupacije, SEPA ili jedinstvena platforma za plaćanja u eurozoni već je uvelike na snazi i radi se o standardiziranju platnih instrumenata diljem EU, no od 5. lipnja ide u primjenu u Hrvatskoj dio koji se odnosi na novi instrument plaćanja – SEPA izravna terećenja (primjer iz uvoda). Rok je za implementaciju tih rješenja dvije godine, ističe T. Adamek, te dodaje kako će se to znatno odraziti na cijeli ekosustav platnog prometa. Specijalnost TIS grupe je da ima znanja i iskustva složiti tehničku i poslovnu platformu za primjenu tih novih regulativa. Kada se radi o bankama, znanja su počeli usavršavati još 2006. u Sloveniji, a potom i u hrvatskim bankama. Lista referenci na njihovim web stranicama je poduža. Nova usluga SEPA izravna terećenja nije rezervirana samo za velike igrače i naplatu režija od građana, već i tvrtke međusobno mogu sklopiti ugovor za tu vrstu usluge.
Izazov za IT tvrtke
Tako pružatelji usluga i proizvoda (periodičkih ili jednokratnih) mogu kontrolirati kada će njihove usluge biti i naplaćene iniciranjem transakcije SEPA izravnog terećenja, a neće morati čekati kada će se naručitelj smilovati i platiti isporučenu uslugu ili robu. Za iskorištavanje svih prednosti nove usluge računovodstveni sustav ili ERP tvrtke mora biti na pravi način povezan s bankama da bi sve zajedno funkcioniralo potpuno automatizirano. I u tome je vrijednost TIS grupe jer zna kako bilo koji ERP prilagoditi novim zahtjevima i standardima.
Kada ih pitamo o konkurenciji, tvrde da je ima, no TIS je prisutan u vodećim domaćim bankama bilo da se radi o njihovu rješenju, bilo da njihovi stručnjaci sudjeluju kao konzultanti u bankama, kazuje Tomislav Adamek te dodaje da je zbog svoje sveobuhvatnosti i kompleksnosti, implementacija SEPA shema, pravila i postupaka jedan od glavnih izazova za sve IT tvrtke orijentirane na financijski sektor.
Ne plaćajte trajnim nalogom! Ne budite lijeni! Kad tada će vam se razbiti o glavu!