Kraj priče na dva kotača

Sud u legendu poslao legendarni Tomos

15.03.2019.
u 16:19

Osamdesete su bile Tomosove zlatne godine...

Čini se da je ovoga puta priči zbilja došao kraj. Početkom 2019. godine sud u Kopru odobrio je zahtjev radnika tvornice Tomos i nekad uspješnu tvrtku poslao u stečaj.

Tužna vijest za mnoge, nema sumnje, jer u našoj regiji gotovo da nema obitelji čiji barem jedan član nije jurio na motociklu Tomos ili plovio pogonjen Tomosovim ‘konjima’, odnosno izvanbrodskim motorima iz Tomosovih pogona. No kako se od lijepih uspomena ne može živjeti, odluka o stečaju nažalost nije bila posve iznenađujuća jer problemi legendarnog slovenskog proizvođača mopeda i motocikala počeli su mnogo prije tog sudbonosnog 3. siječnja 2019. godine. No idemo redom...

Još ih ima na cestama

Premda je utemeljena još 1954. godine, a s proizvodnjom je započela godinu kasnije, tvornica Tomos u Kopru službeno je otvorena pet godina kasnije, 1959. godine. Da je uspjela poživjeti još malo, ove bi godine proslavila svoj 60. rođendan. Prvi direktor Franc Pečar bio je zaslužan za činjenicu da je Tomos potpisao ugovor o licencnoj proizvodnji s austrijskim Steyr-Daimler-Puchom, a prvi motocikl sklopljen u Tomosu bio je Puch SG 250. Te 1955. godine bilo ih je proizvedeno 137, kao i 124 mopeda RL125, a već od sljedeće godine tvrtka se počela ozbiljnije fokusirati na razvoj vlastitih proizvoda. Krajem pedesetih stvoren je kasniji apsolutni prodajni hit Colibri, koji je 1959. sklopljen u više od 17.000 primjeraka te se počeo izvoziti u Švedsku.

Video - Salon automobila u Ženevi

U šezdesetima, koje su postale najproduktivnije razdoblje u životu Tomosa, proizvodilo se i izvozilo mnogo, posebno u Nizozemsku. Najviše se izvozilo motocikala malog radnog obujma koji su u to doba i bili najtraženija roba širom Europe. Do 1971. godine većina proizvodnje bila je namijenjena izvozu, negdje u to doba stvoren je i legendarni Automatic, a koju godinu poslije baš sve što je Tomos sklapao i izvozio bilo je proizvod njihovih inženjera i radnika. Sredinom sedamdesetih, zahvaljujući ponajprije naftnoj krizi, otvorilo se i američko tržište, a Tomos je nedugo nakon toga bilježio proizvodnju od nevjerojatnih 100 tisuća primjeraka.

I kada se pomislilo da bolje ne može, došle su osamdesete, apsolutno zlatno doba Tomosa. Modeli koji su se pojavili u ovom razdoblju pamte se i danas, a neki od njih se uostalom i dalje susreću na našim cestama. Legendarni APN 6 predstavljen je 1981. godine, a četiri godine poslije pojavili su se i prvi primjerci modela BT50, koji je među ondašnjom mlađarijom bio vrlo tražena roba. O njegovu off-road izdanju s imenom ATX 50 C, koje je stiglo nešto kasnije, da i ne govorimo.

Veliki planovi

S devedesetima su, pak, pristigli novi izazovi. Iako se u početku činilo da će Tomos, oslobođen okova socijalizma, tek sada moći procvasti punim sjajem, nakon početnog uspješnog starta modela kao što su Sprint, Targa i LX, nad Koprom su se počeli nadvijati crni oblaci. Cijela se priča na kraju urušila 2012. godine, kada je tvrtka Hidria, u čijem je vlasništvu Tomos bio još od 1998. godine, objavila da je zbog slabog poslovanja primorana ugasiti proizvodnju.

S takvim se raspletom mnogi nisu mogli pomiriti, a među njima je bio i novi kupac Iztok Pikl, koji je 2015. najavio i pokrenuo reanimaciju brenda te iznio veliki plan za povratak na svjetska tržišta. Nažalost, unatoč činjenici da smo Tomosu svi držali palčeve, ova priča kao da nije mogla imati sretan završetak. Prodaja nikako nije ispunjavala očekivanja, a kako se proizvodnja nije mogla održati bez novca za plaće radnika i daljnji ostanak na tržištu, Tomos je još jednom morao zatvoriti svoja vrata. Ovoga puta, bojimo se, moglo bi to biti zauvijek.

Ključne riječi

Komentara 3

PV
prcko.vitamincic
17:58 15.03.2019.

Prilika da se u Hrvatskoj otvori nova tvornica Tomos ver. 2.0

OB
ObrenM
19:44 15.03.2019.

Dobar clanak i komentar.Samo, Slovenci su egoisti.Kada je prestala proizvodnja nekadasnjih Austina sve prese,strojeve,alate i dijelove su ulnistili i zakopali.Tako je bilo i sa Renaultima posebice sa"cetvorkom"za koju mnogi ljudi kazu da bi je i danas kupili,bez obzira na zastarjeluu tehnologiju.Tomos je imao i dobre motore za moto trke.Poznati su bili Tomosi D5,6 i 7-do 50ccm.Bilo je i skutera 125 i 150 kubika zvanih Galeb.Lijepe uspjehe je postizao Leon Pintar na Tomos Puchu 250 Sgss-dva clilindra i dva karburatora.Iako je taj motor bio dvotaktni nije isao na klasicnu mjesavinu goriva vec je imao pumpu (mjesalicu)a rezervoar za ulje je bio u rezervoaru za benzin,kojli je imao dva cepa.Lijepo bi bilo kada bi netko iz Hrvatske pokusao dogovoriti otkup branda,ali poznavajuci Slovence-nazalost sumnjam.

DU
Deleted user
20:22 16.03.2019.

Moj legendarni "Švrćo" iz godine 1960. proizveden u Tvornici motora Zagreb - TMZ - restauriran do posljednjeg šarafića - "nastupao" je u Austriji, Njemačkoj, Švicarskoj, Belgiji, Nizozemskoj, Francuskoj i Luxemburgu. Ima i pregršt priznanja. Potpuno ispravan i u voznom stanju - iako ga ja radi svojih godina više ne vozim. No, nema tih novaca na ovom svijetu za kojeg bi ja Švrću prodao.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije