TEHNOLOGIJA Provjerili smo koji manji automobili imaju automatske mjenjače i kolika im je cijena, ali i koliko je na tom polju napredovala tehnologija

Tko će prvi ubaciti u devetu

Foto: Renato Branđolica
import
19.08.2008.
u 09:38

Na predizbornim je skupovima prije posljednjih izbora jedan stranački čelnik koristio uzrečicu “ubacimo u petu brzinu”, valjda kao poruku svojim biračima da će pod njegovim vodstvom  automobil kao simbol države brzo krenuti prema naprijed.

Međutim, omašio je jer peta brzina u automobilskom svijetu odavno nije simbol napretka i inovativnosti. Neki noviji automobili već imaju mjenjače sa sedam ili osam brzina, a šest je brzina uobičajena brojka. Samo je pitanje vremena kad će netko prestići sve ostale i “ubaciti u devetu”.

Osim što smo se kratko podsjetili dokud je stigla tehnologija u razvoju automatskih mjenjača, istražili smo i koji se auti, s naglaskom na manje klase, mogu kupiti s automatskim mjenjačima i koliko koštaju.
Zanimljiva je usporedba francusko-japanskih blizanaca jer Citroen C1 nije ponuđen s automatskim mjenjačem, a Peugeot 107 i Toyota Aygo ga imaju.

U Peugeotu je riječ o 2tronic mjenjaču koji uz motor 1.0 sa 68 KS stoji 5000 kuna, a u Toyoti o Multi-Mode poluautomatskom mjenjaču, koji stoji 5840 kuna uz opremu Cool i motor 1.0 VVT-i.

Isti mjenjač se po istoj cijeni nudi i za malo veću Toyotu Yaris, uz opreme Stella i Sol, ali i za Corollu Verso (motor 1.8, opreme Luna i Sol).

Kompaktni Auris dostupan je s istim mjenjačem za 7300 kuna uz motore 1.6 i 1.4 D-4D.
Već spomenuti Peugeot ima "automatik" za 8500 kuna u modelima 207 CC i 207 SW s motorom 1.6 sa 120 KS.

Cijena od 7500 kuna istaknuta je za 4-stupanjski automatik u Peugeotu 308 1.6 VTI ili 2.0 HDI. Sestrinski Citroen nudi Sensodrive mjenjač u modelu C2 VTR uz motor 1.6 16V, po 114.800 kuna, te u modelu C3 Pluriel 1.4i Sensodrive za 146.000 kuna.

Najmanji Opel, riječ je o Corsi, nudi se s Easytronic mjenjačem s pet stupnjeva za 4950 kuna u modelu 1.2 Essentia, a isto košta i Easytronic sa šest brzina u modelu 1.3 CDTI Enjoy.

Kod modela 1.4 Enjoy doplata za automatik sa 4 brzine je 7275 kuna. Najprodavaniji hrvatski model, Astra, ima Easytronic za 4730 kuna u verzijama 1.4 Enjoy i 1.3 CDTI. Kod modela 1.8 Enjoy plaća se čak 12.370 kuna za automatik sa 4 brzine.

Renault za svoje najmanje modele Twingo i Clio ne nudi automatske mjenjače. Za Megane ili Megane CC s motorom 1.6 16V nadoplata je 9000 kuna.

Škoda Fabia u ponudi je s Tiptronic mjenjačem uz motor 1.6 16V i nadoplatu 10.200 kuna. U Roomsteru s istim motorom cijena je 15.000 kuna. U Octaviji nadoplata je 16.600 kuna za Tiptronic te 17.000 kuna za DSG mjenjač.

Volkswagen Polo 1.6 16V Comfortline je 11.870 kuna skuplji s Tiptronic mjenjačem nego s ručnim. Kod Golfa je najpopularniji DSG mjenjač, s nadoplatama 14.500 do 19.500 kuna, ovisno o motoru i opremi.

Fiat 500 dobit će Dualogic robotizirani ručni mjenjač s automatskim modom rada, a cijena će biti 9620 kuna. Panda ga ima već sad, uz motor 1.2 8V, za 10.234 kune. Grande Punto ima Selespeed mjenjač u paketu opreme koji stoji 11.700 kuna.

Ford Fiesta 1.4 s Durashift mjenjačem stoji 8250 kuna više nego s ručnim, a 8900 kuna skuplji je Ford Fusion s automaticima uz motore 1.4 i 1.4 TDCI.


Sedam brzina

Mjenjače sa 7 brzina koriste četiri njemačka proizvođača. Mercedesov mjenjač 7G-Tronic predstavljen je 2003. godine i bio je tada prvi sedamstupanjski mjenjač na serijskom vozilu. Najprije se koristio uz V8 agregate na najluksuznijim modelima, a u međuvremenu se proširio na gotovo sve modele. Proslavljeni DSG mjenjač iz Volkswagen grupe u početku godine dobio je nadogradnju u obliku sedme brzine. Ugrađuje se u Golf i sve njegove izvedenice s motorima TDI sa 105 KS i TSI sa 122 KS, a poslije će biti u ponudi od Pola do Passata. Nedavno je predstavljen i svojevrsni blizanac - Audijev sedambrzinski mjenjač s dvjema spojkama, nazvan S tronic. Posebna je priča BMW-ov SMG III mjenjač iz modela M5 i M6, koji koriste motor 5.0 V10 sa 507 KS i 521 Nm. Sam naziv (Sequential Manual Gearshift) kaže da je riječ o sekvencijalnom mjenjaču, odnosno elektrohidrauličnom ručnom mjenjaču, prema uzoru na mjenjače iz trkaćih automobila.


Jedini s osam brzina

Japanski luksuzni brand Lexus, prvi, i zasad jedini, ima u upotrebi osamstupanjski automatski mjenjač, a ugrađuje se u modele LS 460 sa 4.6-litrenim V8 motorom i IS-F s 5-litrenim. Lexusov revolucionarni mjenjač je lagan, tih i kompaktan, a dimenzije su mu, kao i starom šesterostupanjskom automatiku iz modela LS 430. Kutija mjenjača sastoji se iz jednog dijela, izrađenog od lijevanog aluminija, radi minimalne težine uz maksimalnu čvrstoću. Točnost i snaga svakog zuba zupčanika, napravljenih također od aluminija, dovedeni su do maksimuma upotrebom posebnog sustava za laštenje koji koristi mikrolasersku tehnologiju. Za neprekidan prijenos snage zaslužne su dvije spojke.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije