Na predizbornim je skupovima prije posljednjih izbora jedan stranački
čelnik koristio uzrečicu “ubacimo u petu brzinu”, valjda kao poruku
svojim biračima da će pod njegovim vodstvom automobil kao simbol
države brzo krenuti prema naprijed.
Međutim, omašio je jer peta brzina u automobilskom svijetu odavno nije
simbol napretka i inovativnosti. Neki noviji automobili već imaju
mjenjače sa sedam ili osam brzina, a šest je brzina uobičajena brojka.
Samo je pitanje vremena kad će netko prestići sve ostale i “ubaciti u
devetu”.
Osim što smo se kratko podsjetili dokud je stigla tehnologija u
razvoju automatskih mjenjača, istražili smo i koji se auti, s naglaskom
na manje klase, mogu kupiti s automatskim mjenjačima i koliko koštaju.
Zanimljiva je usporedba francusko-japanskih blizanaca jer Citroen C1
nije ponuđen s automatskim mjenjačem, a Peugeot 107 i Toyota Aygo ga
imaju.
U Peugeotu je riječ o 2tronic mjenjaču koji uz motor 1.0 sa 68 KS
stoji 5000 kuna, a u Toyoti o Multi-Mode poluautomatskom mjenjaču,
koji stoji 5840 kuna uz opremu Cool i motor 1.0 VVT-i.
Isti mjenjač se po istoj cijeni nudi i za malo veću Toyotu Yaris, uz
opreme Stella i Sol, ali i za Corollu Verso (motor 1.8, opreme Luna i
Sol).
Kompaktni Auris dostupan je s istim mjenjačem za 7300 kuna uz motore
1.6 i 1.4 D-4D.
Već spomenuti Peugeot ima "automatik" za 8500 kuna u modelima 207 CC i
207 SW s motorom 1.6 sa 120 KS.
Cijena od 7500 kuna istaknuta je za 4-stupanjski automatik u Peugeotu
308 1.6 VTI ili 2.0 HDI. Sestrinski Citroen nudi Sensodrive mjenjač u
modelu C2 VTR uz motor 1.6 16V, po 114.800 kuna, te u modelu C3 Pluriel
1.4i Sensodrive za 146.000 kuna.
Najmanji Opel, riječ je o Corsi, nudi se s Easytronic mjenjačem s pet
stupnjeva za 4950 kuna u modelu 1.2 Essentia, a isto košta i Easytronic
sa šest brzina u modelu 1.3 CDTI Enjoy.
Kod modela 1.4 Enjoy doplata za automatik sa 4 brzine je 7275 kuna.
Najprodavaniji hrvatski model, Astra, ima Easytronic za 4730 kuna u
verzijama 1.4 Enjoy i 1.3 CDTI. Kod modela 1.8 Enjoy plaća se čak
12.370 kuna za automatik sa 4 brzine.
Renault za svoje najmanje modele Twingo i Clio ne nudi automatske mjenjače. Za
Megane ili Megane CC s motorom 1.6 16V nadoplata je 9000 kuna.
Škoda Fabia u ponudi je s Tiptronic mjenjačem uz motor 1.6 16V i
nadoplatu 10.200 kuna. U Roomsteru s istim motorom cijena je 15.000
kuna. U Octaviji nadoplata je 16.600 kuna za Tiptronic te 17.000 kuna
za DSG mjenjač.
Volkswagen Polo 1.6 16V Comfortline je 11.870 kuna skuplji s Tiptronic
mjenjačem nego s ručnim. Kod Golfa je najpopularniji DSG mjenjač, s
nadoplatama 14.500 do 19.500 kuna, ovisno o motoru i opremi.
Fiat 500 dobit će Dualogic robotizirani ručni mjenjač s automatskim
modom rada, a cijena će biti 9620 kuna. Panda ga ima već sad, uz motor
1.2 8V, za 10.234 kune. Grande Punto ima Selespeed mjenjač u paketu
opreme koji stoji 11.700 kuna.
Ford Fiesta 1.4 s Durashift mjenjačem stoji 8250 kuna više nego s
ručnim, a 8900 kuna skuplji je Ford Fusion s automaticima uz motore 1.4
i 1.4 TDCI.
Sedam brzina
Mjenjače sa 7 brzina koriste četiri njemačka proizvođača. Mercedesov mjenjač 7G-Tronic predstavljen je 2003. godine i bio je tada prvi sedamstupanjski mjenjač na serijskom vozilu. Najprije se koristio uz V8 agregate na najluksuznijim modelima, a u međuvremenu se proširio na gotovo sve modele. Proslavljeni DSG mjenjač iz Volkswagen grupe u početku godine dobio je nadogradnju u obliku sedme brzine. Ugrađuje se u Golf i sve njegove izvedenice s motorima TDI sa 105 KS i TSI sa 122 KS, a poslije će biti u ponudi od Pola do Passata. Nedavno je predstavljen i svojevrsni blizanac - Audijev sedambrzinski mjenjač s dvjema spojkama, nazvan S tronic. Posebna je priča BMW-ov SMG III mjenjač iz modela M5 i M6, koji koriste motor 5.0 V10 sa 507 KS i 521 Nm. Sam naziv (Sequential Manual Gearshift) kaže da je riječ o sekvencijalnom mjenjaču, odnosno elektrohidrauličnom ručnom mjenjaču, prema uzoru na mjenjače iz trkaćih automobila.
Jedini s osam brzina
Japanski luksuzni brand Lexus, prvi, i zasad jedini, ima u upotrebi osamstupanjski automatski mjenjač, a ugrađuje se u modele LS 460 sa 4.6-litrenim V8 motorom i IS-F s 5-litrenim. Lexusov revolucionarni mjenjač je lagan, tih i kompaktan, a dimenzije su mu, kao i starom šesterostupanjskom automatiku iz modela LS 430. Kutija mjenjača sastoji se iz jednog dijela, izrađenog od lijevanog aluminija, radi minimalne težine uz maksimalnu čvrstoću. Točnost i snaga svakog zuba zupčanika, napravljenih također od aluminija, dovedeni su do maksimuma upotrebom posebnog sustava za laštenje koji koristi mikrolasersku tehnologiju. Za neprekidan prijenos snage zaslužne su dvije spojke.