Kod rasprava o autonomnoj vožnji i servisima poput robotaksija – kakvog je za Zagreb najavio Mate Rimac, no projekt, čini se, kasni – u prvi plan obično ispliva nepostojanje adekvatnog zakonskog okvira koji bi regulirao smjernice 'ponašanja' autonomnog vozila u kritičnim situacijama, ali i odgovornost za eventualnu nesreću. Drugo o čemu se raspravlja obično je nekompatibilnost postojeće prometne infrastrukture i starijih vozila s inovativnim samovozećim automobilima. Međusobno, naime, ne mogu komunicirati, a bilo bi poželjno, štoviše potrebno, da to mogu. Navedeni su problemi razlog zašto su potpuno autonomni automobili i dalje samo u fazi testiranja, ne i u redovnoj upotrebi za širu populaciju. No, Nissan se odlučio na odvažan korak. Naime, društvo Nissan Motor Co. objavilo je plan komercijalizacije vlastitih usluga autonomne mobilnosti, istina, najprije u Japanu, no za očekivati je da će se to proširiti i na druga tržišta. Time je ovo društvo poduzelo značajan korak prema ostvarenju svoje dugoročne vizije Nissan Ambition 2030, čiji je cilj osnažiti mobilnost kroz rješavanje problema s uslugama prijevoza s kojima se suočavaju lokalne zajednice u Japanu.
VEZANI ČLANCI:
Lokalne zajednice suočavaju se s nekoliko izazova vezanih uz mobilnost, pojašnjavaju iz Nissana, kao što je nedostatak vozača zbog sve starijeg stanovništva. Dodali bismo – nije to samo japanski problem. Većina država svijeta suočava se sa sve starijim stanovništvom i sve većim nedostatkom radnika u pojedinim zanimanjima, a vozači su svakako među traženijima. Nissan ovim korakom želi pružiti niz novih usluga koje će osigurati slobodno kretanje – bez vozača. Poslovne modele za pružanje usluga mobilnosti u Japanu i šire Nissan testira još od 2017. godine. Među ostalim, to čini u gradskom području Minato Mirai u Yokohami te gradu Namie u prefekturi Fukushima gdje je usluga mobilnosti s osobljem „Namie Smart Mobility” u primjeni od 2021. Usluge autonomne mobilnosti Nissan testira i izvan granica Japana – primjerice u Londonu i drugim dijelovima Ujedinjene Kraljevine uz podršku tamošnje vlade. Hoće li Nissan i na hrvatske ceste uslugu poput robotaksija staviti prije Mate Rimca, ostaje da se vidi. Rimac je najavio da će kasnije ove godine otkriti detalje svog projekta robotaksija, a po izvornim najavama Zagreb je ove godine - pokretanjem pokusne usluge - trebao dobiti prvi robotaksi. Po prvobitnim planovima, iduće godine trebala bi krenuti puna komercijalizacija Rimčevog robotaksija u Zagrebu. Detaljniji hodogram nije otkriven.
Nissan, pak, u suradnji s trećim stranama, kao što su lokalna tijela i prijevoznici, namjerava ponuditi usluge autonomne mobilnosti s početkom fiskalne godine 2027., dakle početkom travnja 2027. Testiranje usluge započet će ove godine, eventualno do travnja iduće, u gradskom području Minato Mirai, dok bi se u 2025. i 2026. godini testiranje moglo proširiti i na druga područja, s ukupno 20 vozila. U prvih 20 vozila bit će i vozači, spremni reagirati ukaže li se za tim potreba. Tijekom razdoblja testiranja, razina autonomne vožnje postupno će se optimizirati u skladu s ocjenom prihvatljivosti takve usluge kod kupaca, a sve kako bi se omogućili oblici prijevoza bez vozača.
a sve da bi se uštedjelo na vozačima. zatim će doći na red ostali javni prijevoz bez vozača, pa će doć roboti konobari i tako dalje..