Neudruženi vinari, uvoz jeftinih i nedovoljno kontroliranih vina, needuciranost potrošača, nepremostive birokratske barijere do bilo kakvih domaćih ili sredstava EU... samo su neki od problema koji hrvatski vinarski sektor bacaju na koljena, čulo se na jučerašnjem okruglom stolu “Vinarstvo RH u 2016.: Pritisak na cijene i bolja kontrola kvaliteta vina na tržištu” u organizaciji portala Agrobiz.hr, Društva agrarnih novinara Hrvatske i Zbora agrarnih novinara HND-a.
Cilj su nam vina od 5 eura
Negativni trendovi koje bilježimo proteklih godina lani su kulminirali negativnom bilancom od 240.711 hektolitara vina, kazala je pomoćnica direktorice za poljoprivredu HGK Žaklina Jurišić. U odnosu na 290.109 hektolitara, kojih smo u 2015. uvezli za 29 milijuna eura, izvezli smo, naime, svega 49.398 hl za 12,4 mil. eura, pri čemu nimalo ne tješi činjenica da flaširana vina u prosjeku uvozimo za 1,19 eura, a svoja vani prodajemo za 2,61 euro. Graševinu uvozimo čak i s tržišta koja nemaju graševine, ističe Vlado Krauthaker iz Udruge Graševina Croatia, koji smatra kako Ministarstvo i Vlada trebaju više štititi domaće proizvođače, a nastavak je i novi vinski zakon koji zapinje. S druge strane u izvozu, gdje bi nam cilj trebao biti prosjek od 5 eura, mogu uspjeti samo udruženi vinari. U Zavodu za vinogradarstvo i vinarstvo lani je prekontrolirano 80 uzoraka domaćih vina od kojih 10 nije odgovaralo parametrima kakvoće za puštanje u promet, a 12 senzorski, dok od 21 uvoznog uzorka nijedan nije “pao”, doznaje se od Ivane Vladimire Petric i Vesne Kostanjevečki iz Zavoda.
Vino jeftinije od grožđa
Đuro Horvat, konzultant za tržište vina i profesor Visokog učilišta Effectus, smatra, međutim, kako je sramotno da je od 30 milijuna litara iz top 5 zemalja kontroliran samo 21 uzorak. Tim više što je čak 93% uvezenog vina ispod 1 eura. Vinar Ivan Enjingi kaže kako njega samo oprema da bi vino stavio u bocu košta 10-12 kuna. Vino iz uvoza jeftinije je i od grožđa.
Konzultantica Zvjezdana Blažić tvrdi da je jako loša iskorištenost Vinske omotnice EU i očito je da proceduru treba pojednostavniti. K tome, ne smije se dogoditi da za sredstva koja treba iskoristiti do listopada natječaj bude raspisan u travnju.
>> Hrvatskim vinima Agencija isplatila 1,2 milijuna kuna za promidžbu na trećim tržištima