Do kraja godine iz sustava Hrvatskih željeznica otići će 2700 radnika od ukupno 17.482 koliko ih je trenutačno zaposleno. To je jedan od bitnijih dijelova programa restrukturiranja HŽ-a koji je danas predstavljen u Ministarstvu pomorstva, prometa i veza.
Dio ljudi u Željeznički fond
Ukupno će za otpremnine, čiji će najviši iznos biti 160.000 kuna bruto, biti potrebno 420 milijuna kuna. Dio novca za to će biti pokriven kreditom Europske banke za obnovu i razvitak. U HŽ-u planiraju dio viška radnika zbrinuti i kroz Željeznički fond, a jedan će dio otići prirodnim odljevom, odnosno u mirovinu. Do 2016. iz HŽ-a će ukupno otići oko 4500 ljudi.
Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić kazao je da je program restrukturiranja HŽ-a jedan od najvažnijih programa Vlade te da 1. srpnja 2013. godine počinje liberalizacija željezničkog prometa u Hrvatskoj.
– Nije pet do dvanaest nego dvanaest i pet za dovršetak restrukturiranja HŽ-a. Drugi operatori moći će voziti u Hrvatskoj pa je važno da Putnički prijevoz i Cargo budu spremni za tržišnu utakmicu – naglasio je Hajdaš Dončić. Program restrukturiranja HŽ-a rađen je u suradnji sa Svjetskom bankom i EBRD-om koji će dati novac ne samo za otpremnine nego i za investicije. Trošak restrukturiranja procijenjen je na 180 do 200 milijuna eura.
Predsjednik uprave HŽ holdinga Rene Valčić kazao je da će do kraja godine Holding biti ugašen. Tvrtka HŽ Vuča vlakova bit će podijeljena između Putničkog prijevoza i Carga koji će kao i HŽ Infrastruktura biti prebačeni na Republiku Hrvatsku. Cargo će početi pripreme za ulazak strateškog partnera i privatizaciju.
U privatizaciju će ići i neka ovisna društva HŽ-a, i to Željezničko ugostiteljstvo, Željeznička tiskara, RŽV Čakovec i RPV Bjelovar. TŽV Gredelj pak bit će podijeljen na dva dijela – Gradnja vozila, koji će ići u privatizaciju te na Tehničke servise, tvrtku u koju će ući još neka ovisna društva – Održavanje vučnih vozila, Održavanje vagona, Njega i čišćenje vagona i RPV Slavonski Brod. Tehnički servisi ostat će u Putničkom prijevozu. Tvrtke Pružne djelatnosti i Posit bit će pak likvidirane, a njihove djelatnosti bit će vraćene u HŽ Infrastrukturu, dok će Remont i održavanje pruga te Proreg otići u stečaj. Valčić je kazao da je višak od 2700 ljudi u HŽ-u relativno visoka brojka, ali da su do nje došli nakon višemjesečnih analiza kojima su utvrdili potreban broj ljudi na željeznici za trenutačni opseg posla. Na predstavljanju programa restrukturiranja rečeno je i da HŽ-u nedostaje oko 700 milijuna kuna za funkcioniranje sustava do kraja godine. A još je potrebno osigurati i oko 420 milijuna kuna za otpremnine. No čelnici HŽ-ovih tvrtki su optimistični što se tiče ulaganja i ušteda u idućim godinama. Tako HŽ Infrastruktura u iduće tri godine planira uložiti 10 milijardi kuna, a do 2017. čak 25 milijardi kuna, Putnički prijevoz u nabavu 44 vlaka do 2015. planira uložiti 200 milijuna eura, a Cargo u nabavu vagona i lokomotiva oko 150 milijuna eura.
EU fondovi
Novac bi za to trebao biti osiguran preko EU fondova, komercijalnih kredita i iz državnog proračuna. Što se tiče ušteda, HŽ Infrastruktura planira do 2016. godine uštedjeti na troškovima 149,3 milijuna kuna, Cargo čak 300 milijuna kuna, a Putnički prijevoz 88,3 milijuna kuna.
Hajdaš Dončić, nekad Hare Krišna brat, a danas drug iz partije.