Ministar financija Ivan Šuker prvi je hrvatski ministar koji
se može pohvaliti da je punjenje državnog proračuna toliko kvalitetno
da nakon tjednih plaćanja mogu oročiti po nekoliko stotina milijuna
kuna preko vikenda te tako poreznim obveznicama zaraditi nekoliko
stotina tisuća kuna.
* Zanimljivo je da se s
vašim stavom o novim porezima slažu zvučna imena iz
gospodarskog života. Ipak, puno je prijedloga za promjenu poreznih
pravila. Jesu li neki od njih privukli vašu pozornost?
– Zanimljivo je da su ti prijedlozi došli od ljudi
koji su bili u prilici da ih realiziraju kad su ih mogli realizirati,
ali to nisu učinili. Do izbora je samo pola godine te je jasno da je
krenula licitacija prijedlozima za oporezivanje, a kako bi se svidjeli
biračima. Međutim, govoriti o poreznoj politici, njezinoj promjeni ili
uvođenju novog poreza, ne gledajući pritom rashodovnu stranu proračuna,
smiješno je i nerealno. Jer treba prvo vidjeti potrebe
proračuna za financiranjem rashoda, a tek onda govoriti o poreznom
opterećenju, odnosno poreznim mogućnostima hrvatskih građana i
gospodarstva.
Kao što ste rekli, gospodarstvenici i novi investitori
sigurno žele stabilan porezni sustav. Nitko ne voli česte promjene.
Porezni sustav treba egzistirati nekoliko godina kako bi uopće postao
kvalitetna analitička osnova za planiranje promjena ili uvođenje novog
poreza. Tri godine nismo mijenjali poreznu politiku.
Pokušali smo mijenjati porez na dohodak, ali nije bilo
podrške javnosti, a sve drugo što smo radili bilo
je ciljano pojednostavnjenje poreznog sustava. Odlučili smo se da ne
idemo u kozmetičke promjene. Pokazalo se ispravnim to što
smo postavili drukčiji način rada i kontrole u Poreznoj upravi i
Carini. Radili smo na novoj organizaciji, a to je dalo dobre rezultate.
Lani su već porezni prihodi rasli 10 posto, a u četiri mjeseca ove
godine prihodi su 14 posto viši. To upućuje na to da smo
drukčijim pristupom poslu i drukčijim tretmanom poreznih obveznika,
pogotovu onih velikih, napravili više nego da smo možda
uveli nove poreze. Sigurno je da smo značajnim dijelom zahvatili u sivu
ekonomiju i tako dobili rezultate.
* Otvorena su pitanja
poreza na kapitalnu dobit, poreza na dividende i poreza na kamate.
Zašto se niste kao čovjek zadužen za punjenje proračuna
založili za te poreze?
– Porez na dividende postojao je do prije tri godine, a
prihod od poreza na dobit bio je, možemo reći, zanemariv. Ukinuli smo
porez na dividendu i odlučili primjenjivati 20-postotni porez na dobit.
Ukidanjem poreza na dividendu došli smo u poziciju da su
prihodi od poreza na dobit "eksplodirali" u 2005. i 2006. godini. Takav
je trend nastavljen i u ovoj godini. To su, dakle, prihvatili i
poduzetnici. Ne treba stoga više razmišljati o
porezu na dividendu. Plaćale bi ga ionako samo hrvatske tvrtke i
naši građani, a ne i strane zbog zakona o izbjegavanju
dvostrukog oporezivanja.
Uime stranke i kao ministar financija mogu reći da još nije
vrijeme za uvođenje poreza na kapitalnu dobit. U Hrvatskoj prvo treba
razviti financijsko tržište. Oporezivanje kapitalne dobiti
moglo bi usporiti razvoj financijskog tržišta, a činjenica
je da smo lani prvi put omogućili građanima da kupe dionice kvalitetne
državne tvrtke, Ine. Vrijednost Inine dionice danas je više
od 3000 kn, a u trenutku kad su se građani odlučivali na kupnju Ininih
dionica nitko im nije govorio da će se uvesti porez na kapitalnu dobit.
Kad bismo ga uveli, prevarili bismo građane koji su kupili Inine
dionice. No, i kad bi se razmišljalo o oporezivanju
kapitalne dobiti, trebala bi odgoda od dvije-tri godine, tako da
potencijalni investitori znaju što ih očekuje.
Trebalo bi razjasniti i što bi se točno oporezivalo kad je u
pitanju kapitalna dobit.
* A porez na kamate?
– Što se tiče poreza na kamate, smatram da ne bi
trebalo raspravljati o njegovu uvođenju jer je Hrvatska zemlja koja je,
ne tako davno, imala tešku bankarsku krizu. Zašto
oporezivati one koji su iznova dali povjerenje hrvatskim bankama?
Pitanje je što bi bilo da nije bilo njihove nove
štednje. Možda u nekim budućim vremenima treba
razmišljati i o porezu na kamate, ali još ima
sasvim dovoljno prostora za širenje porezne osnovice u
postojećim zakonskim okvirima.
* Podaci govore da ste,
što se tiče punjenja proračuna, najuspješniji
ministar financija, ali se to ne percipira u javnosti.
– Bili smo prije tjedan dana u Washingtonu gdje je hrvatska
Vlada dobila pohvale od MMF-a i Svjetske banke, a potvrda tomu jest
uspješno završen stand-by aranžman
prošle godine, prvi put u povijesti hrvatske države, i
uspješno završeni pregovori za PAL 2 zajam
Svjetske banke.
U protekle tri godine stvoreni su svi uvjeti da od početka 2007.
profunkcionira državna riznica i umjesto preko nekoliko stotina računa,
danas se sve financijske transakcije u javnim financijama provode preko
jednog računa. Proračun je u posljednje tri godine porastao za 23
milijarde kuna bez povećanja poreznog opterećenja hrvatskim građanima i
gospodarstvu, a to jasno pokazuje da je uveden red i transparentnost u
javne financije.
* Može li se
vaša izjava o mogućnosti smanjenja doprinosa shvatiti kao
predizborno obećanje?
– Moguće smanjenje doprinosa ne može se shvatiti kao
predizborno obećanje. To je nešto što po logici
stvari proizlazi iz samih ekonomskih uvjeta. Naime, dugoročni interes
Hrvatske jest osiguravanje uvjeta koji bi hrvatsko gospodarstvo i
hrvatske radnike učinili konkurentnijim na globalnom
tržištu. Visoka opterećenost bruto plaće definitivno nije
nešto što u tom pogledu pomaže, naprotiv, čini
upravo suprotno. S druge strane, trenutačno je situacija u Hrvatskoj
takva da doprinosi pokrivaju samo 60-ak posto rashoda čijem su
financiranju namijenjeni pa i u tom smislu treba valjano razmisliti o
različitim modalitetima. U slučaju mirovinskog osiguranja to praktično
znači da i uz relativno visoke doprinose u prvom stupu mirovinskog
osiguranja imamo situaciju za koju bi se generalno moglo reći da bi
bilo poželjno da je i bolja. Utoliko, alternativa bi mogla biti
povećanje stope doprinosa za drugi stup kako bi se u dugom roku
osigurali građani za eventualne slabosti sustava mirovinskog osiguranja
u cjelini.
Za vrijeme ove vlade postignut je značajan napredak u provođenju
fiskalne politike. To se ponajprije ogleda u smanjenju deficita opće
države koji je za samo tri godine s više od šest
posto BDP-a smanjen na tri posto BDP-a, odnosno sveden je na razinu
deficita propisanu kriterijima iz Maastrichta. Takva snažna fiskalna
prilagodba provedena je racionalnim trošenjem proračunskih
sredstava s jedne strane, odnosno osiguravanjem uvjeta za znatno bolje
prikupljanje prihoda države s druge strane. Boljim prikupljanjem
prihoda otvara se realna mogućnost za pojedine oblike poreznog
rasterećenja od kojih su doprinosi jedan od mogućih.
* Možete li
nešto više reći o poreznom broju koji ste
najavili već nekoliko puta? Građane će zanimati što će točno
njime dobiti?
– Porezni broj bit će jedinstveni identifikacijski znak
poreznih obveznika, odnosno građana i tvrtki u hrvatskom poreznome
sustavu, ali i temeljni znak za razmjenu podataka između poreznih
tijela i svih ostalih državnih institucija – od
Središnje depozitarne agencije, sudskoga registra, preko
evidencija Ministarstva unutarnjih poslova, pa sve, u
završnici, do katastara i gruntovnica... Želite li
provjeriti u Poreznoj upravi tko je to na Boat Showu u Splitu kupio
jahtu milijunske vrijednosti i ima li za to pokriće u svojim prihodima,
za to više nećemo morati zvati cijeli niz institucija. I na
kraju se pitati jeste li skupili dobre i točne podatke. A uz porezni
broj takvih problema više neće biti.
* Znači, preko poreznog
broja bit će ujedinjeni svi imovinski podaci građana?
– Tako je, preko njega će ići sve evidencije. Primjerice,
moći ću uzeti vaš porezni broj, upisat ću ga i preko njega
ću vidjeti imate li bilo kakvu nekretninu, auto, brod, jeste li
zatražili građevnu dozvolu, odakle vam novac da gradite veliku kuću...
Više nikome neće padati na pamet da kupuje nekakve
pokretnine vrijedne desetke ili stotine tisuća eura s prijavljenim
prihodima od 50-ak tisuća kuna.
To je, dakle, prvi aspekt poreznog broja. Drugi je onaj socijalni.
Danas, naime, nema datoteka podataka iz kojih bi se moglo prosuditi
treba li nekome socijalna pomoć ili ne treba, treba li netko ili ne
treba plaćati participaciju. Nije svejedno živi li netko u kućanstvu sa
zajedničkim mjesečnim prihodima od 50-ak tisuća kuna ili zaista treba
neki oblik državne pomoći. Iz sustava trebamo eliminirati one kojima
pomoć jednostavno ne pripada. Samo na taj način oni kojima je zaista
potrebna pomoć mogu dobiti više. Bez postojanja poreznog
broja bit će vrlo teško govoriti o bilo kakvoj reformi
sustava socijalne sigurnosti u Hrvatskoj. Uvođenje poreznoga broja
projekt je budućnosti. On se ne bavi prošlošću.
On će biti značajan element pravne države u budućnosti i jedan od
najboljih instrumenata za borbu protiv korupcije.
Cijene Ininih dionica zbog T-HT-a neće pasti * Kolike prihode očekujete od prodaje dionica T-HT-a?
– Tržište određuje cijene dionica. Pogledajte koliko je samo na vrijednosti dobila Inina dionica. Vjerujem da će T-HT jednako dobro kotirati na Zagrebačkoj i vjerojatno Londonskoj burzi. Prenijet ćemo i 20 posto dionica T-HT-a umirovljeničkom fondu te ćemo iz tih sredstava financirati povrat duga umirovljenicima, ratu u lipnju te ratu potkraj ove godine.
* Ne bojite se da će pasti vrijednost Ininih dionica kad se na tržištu pojavi dionica T-HT-a, tj. da će se likvidnost Inine dionice preliti na T-HT?
– Ne, ne vjerujem da će se takvo što dogoditi.
* Je li točno da je SPO dionica T-HT-a odgođen za rujan?
– Nije riječ ni o kakvoj odgodi. Imate nešto što morate obaviti prije uvrštavanja dionica na burzu te je jasno da složene tehničke pripreme završavaju izradom prospekta. Kad sve to završi, bit će i izlistanje.
Croatia možda s HPB-om
Hoćete li
dokapitalizirati Hrvatsku poštansku banku?
– Hoćemo, ali ne ove godine, jer ne želimo da
nešto što je vrlo važno i jedan logičan projekt
bude žrtva možebitnih predizbornih štoseva. Vjerujem da će
to biti ostvareno u sljedećoj godini. Imamo dva modela koji su izvedivi
– možemo pustiti dio dionica na tržište, a može se
to napraviti i dokapitalizacijom...
Hoće li možda biti
spajanja HPB-a s Croatia osiguranjem?
– Možda će se dogoditi i to.