Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije (HAMAG-BICRO) proslavila je 25 godina uspješnog poslovanja. No, vrijedan jubilej ne znači i odmor. Već, ovaj tjedan predstoji dodjela 83 nova ugovora za program Provjere inovativnog koncepta - PoC8. O Agenciji i rezultatima u posljednje tri godine otkako je na čelu Agencije HAMAG-BICRO-a, razgovarali smo s predsjednikom Uprave, Vjeranom Vrbancem.
Zbog čega je osnovana Agencija koju vodite?
Agencija je osnovana 1994. godine kao Hrvatska garancijska agencija, iz tog naziva proizlazi i svrha osnivanja takve agencije. Međutim, HAMAG-BICRO danas nije isključivo garancijska agencija, u 25 godina postojanja, profilirali smo se u ključnu Agenciju za poticanje mikro, malog i srednjeg poduzetništva kroz programe financiranja putem bespovratnih potpora, jamstava i zajmova uz najpovoljnije kamatne stope na tržištu, kao i programe poticanja istraživanja, razvoja i inovacija.
Putem različitih programa poduzetnicima pružamo potporu u svim fazama rasta tvrtke, od ideje i razvoja, preko komercijalizacije, pa sve do unaprjeđenja poslovanja i internacionalizacije. Privodimo kraju programsko razdoblje koje traje od 2014. godine, te pratimo dinamiku i mogućnosti europskog proračuna koji završava ove godine, kada ćemo dobiti saznanja o sredstvima za novo sedmogodišnje programsko razdoblje.
Odakle sve dolazi novac koji se dodjeljuje, većina je, pretpostavljamo, iz europskih fondova?
Tako je. Više od 95 posto svih naših potpora koje su dodijeljene u protekle tri godine su iz europskih fondova. Državna sredstva se ulažu u one programe koje Europa u ovom trenutku nije predvidjela. Uglavnom se radi o istraživačko-razvojnim programima u početnim fazama razvoja, primjer za to je program PoC. Upravo ovaj tjedan s ministrom Horvatom dodjeljujemo ugovore za 83 inovativna projekta, koji su ostvarili potporu putem programa PoC8.
Za navedene ugovore osigurano je u proračunu Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta 32,6 milijuna kuna, ukupne vrijednosti gotovo 50 milijuna kuna. U osmom pozivu programa PoC zabilježili smo najveći broj prijava, čak njih 157. Uspješnost prolaska od 56 % pokazatelj su kvalitetnih projekata, odnosno novih procesa ili tehnologija koji su ostvarivi i koji potencijalno mogu imati komercijalnu primjenu. Tu su i nacionalna sredstva za jamstvene programe, pa tako od ove godine imamo na raspolaganju jamstveni program Plus. Ukupni potencijal HAMAG-BICRO-a koji se odnosi na nacionalne jamstvene programe je dvije milijarde kuna.
Koliko ste poduzetnika do sada financirali i s koliko novca?
Ako zbrojimo sve programe i mjere, sve ono što smo plasirali na tržište, uključujući i doprinos samih poduzetnika, u tri godine smo potaknuli više od 11 milijardi kuna investicija, sklopivši ugovore s 5000 tvrtki. Prolaznost je nešto veća od 50 %, što znači da smo obradili gotovo 11 tisuća zahtjeva u zadnje tri godine. Ono što je također važno istaknuti je činjenica da smo potaknutim investicijama stvorili preduvjet za otvaranje novih 16.000 radnih mjesta.
Koga biste od korisnika posebno istaknuli?
Povodom 25 godina uspješnog poslovanja Agencije, prvi puta smo uručili priznanja našim korisnicima koji su kroz HAMAG-BICRO usluge i podršku ostvarili izvrsne poslovne rezultate. Priznanje za najuspješnijeg korisnika usluga HAMAG-BICRO uručili smo gospodinu Zvonimiru Viduki iz tvrtke Altpro. Ta se tvrtka bavi softverom i hardverom za signalizaciju i sinkronizaciju u željezničkoj infrastrukturi. Osnovani su kao jedan mali start-up, te su povlačili sredstva u svim fazama svoga poslovnog rasta, od malog start-upa razvili su se u tvrtku koja konkurira globalnim silama poput Siemensa.
Naravno, tu je i tvrtka Mate Rimca za koju zna cijeli svijet, a njegovi električni automobili i bicikli iznimnih performansi predmet su želja mnogih zaljubljenika u brzinu i tehnologiju. On je također primjer korisnika koji je povlačio sredstva gotovo svih HAMAG-BICRO programa. Zanimljiv je i razvojni put tvrtke Microblink gospodina Damira Sabola i uspjeh njegovih aplikacija koje svakodnevno koristimo. Prvim projektom i proizvodom PhotoPay postavili su standard u mobilnom bankarstvu. Mlađim generacijama najpoznatiji su zbog aplikacije Photomath, a tehnologiju za učenje i rješavanje matematike nedavno im je preuzeo čak i Snapchat. Posjedujemo veliku količinu znanja, što nam daje hrabrosti da financiramo vrlo rizične projekte za koje se ne može na prvi pogled predvidjeti hoće li se komercijalizirati, međutim na kraju se pokažu izvrsnima.
Primjer za to su neurokirurški robot RONNA, profesora Bojana Jerbića, te biomarker biološke dobi GlycanAge, tvrtke Genos. Danas su jedan i drugi svjetski lideri u svojim domenama. Naš korisnik je i tvrtka Geolux iz Samobora, koja sa samo osam zaposlenih, drži 30 % kineskog i 10 % svjetskog tržišta u proizvodnji radarskih sustava za hidrologiju. Prema našim saznanjima za njih je zainteresirana i vojna industrija.Jednako smo ponosni i na sve naše male obrtnike, OPG-ovce, vinogradare, poljoprivrednike, i druge, koji vrijedno rade, te su svaki od njih kotačić koji pokreće cjelokupno nacionalno gospodarstvo.
Pretpostavka je da se investicija i prati. Na koje načine?
Standardni način praćenja je kroz izvještaje i, naravno, provjera na licu mjesta, što je u poslovnom svijetu uobičajeno kada se radi o nabavci opreme ili izgradnji objekata. Kod razvojno-istraživačkih projekata potrebna su specifična znanja gdje se koristimo i uslugama vanjskih savjetnika.
Kvalitetna dvosmjerna komunikacija i decentralizacija
Razgovarajući s vašim korisnicima stječe se dojam da se one ostvaruju prilično lako.
Od izuzetne važnosti nam je kvalitetna dvosmjerna komunikacija između poduzetnika i Agencije. Ako su svi uvjeti zadovoljeni, nema razloga da se zahtjev ne odobri. To što se predmeti kod nas rješavaju brže nego u drugim institucijama, činjenica je kojom se posebno ponosim. Jedan od ciljeva Agencije je i decentralizacija, koju smo pokrenuli u rujnu ove godine, otvaranjem prvih dviju ispostava u Čakovcu i Antunovcu. Uskoro planiramo i otvaranje ispostava i u drugim dijelovima Hrvatske, a sve s ciljem boljih poznavanja izazova i prilika s kojima se poduzetnici susreću u manjim sredinama.
Ovi su paraziti pojeli daleko više nego što vrijede ...