Pandemija koronavirusa znatno je utjecala na gospodarstvo većine zemalja, pa tako i na Republiku Hrvatsku. Zbog globalne financijske krize, mnoga su se kućanstva našla u financijskim poteškoćama, a kao jedan od najučinkovitijih načina za rješavanje problema prezaduženosti pokazalo se individualno savjetovanje o dugu.
Besplatna savjetodavna pomoć stručnjaka svim je zainteresiranim građanima na raspolaganju do kraja siječnja 2021. u sklopu edukativno-informativne kampanje „Znanjem do financijskog oporavka“ koju je Hrvatska udruga banaka pokrenula u suradnji s Udrugom Padobran i Finom te uz partnerstvo HUP-a. Besplatna individualna savjetovanja provode financijski savjetnici iz Udruge Padobran, a održavaju se u Fininoj poslovnici u Vukovarskoj 70 u Zagrebu radnim danima od 9 do 17:30 sati. Također, savjete je moguće dobiti putem email adrese info@padobran.hr i telefonskog broja: 01/4844877.
O dosadašnjem odazivu razgovarali smo s financijskim savjetnikom iz Udruge Padobran Marinom Stošićem koji nam je ispričao kakve su povratne informacije građana koji su se dosad odlučili pristupiti Savjetovalištu.
„Nema pravila, ali do sada smo odradili više od 100 osobnih savjetovanja – pod time smatram savjetovanja koja traju u prosjeku 30-ak minuta, a dosta je "letećih" s nekim kratkim upitom ili pojašnjenjem koje odradimo u par minuta. Upita ima svakodnevno telefonski i mailom, a kompliciranije slučajeve naručujemo na dodatno savjetovanje kad prikupe dokumentaciju. Primjećujem da se dosta ljudi vraća s potrebom da još nešto prokomentiraju, tako da možemo reći da je savjetovalište polako zaživjelo.“, komentira Stošić.
Ključ uspjeha je individualan pristup
Cilj kampanje „Znanjem do financijskog oporavka“ jest pružanje individualne savjetodavne pomoći građanima s financijskim poteškoćama, posebice onima koji su uslijed prezaduženosti i ovrha izgubili financijsku neovisnost.
„Najčešći razlog financijske nestabilnosti građana je gubitak posla ili pad primanja, a posljedice toga mogu biti i nepovoljno kratkoročno zaduživanje. Druga grupa razloga su privatni: razvodi, smrti, bolesti, obiteljski problemi. Treća grupa je vezana uz osobna jamstva za pravnu osobu.“, pojašnjava Stošić, dodajući kako je svaki problem koji građani imaju individualan, zbog čega im financijski savjetnici i pristupaju na takav način.
Nekoliko je kategorija građana koji se najčešće odlučuju potražiti pomoć stručnjaka.
„Prepoznali smo tri najvažnije kategorije kojima je potrebno savjetovanje: građani koji su prvi puta ovršeni pa nisu upoznati sa samim procesom, građani s računima koji su dogotrajno blokirani, imaju više vjerovnika, a zanima ih stanje ovrha nakon šestomjesečnog zastoja te građani koji su dobili dokumentaciju za jednostavan stečaj potrošača ili su kandidati za jednostavan stečaj/osobni stečaj, a nisu upoznati sa zakonskim odredbama.“, kaže Stošić, objašnjavajući kako za sve rade analizu prihoda/obveza/vjerovnika, odnosno istraživanja tko je ovrhovoditelj, za koji dug i stvarno stanje duga.
Trajanje samog procesa izlaska iz financijske nestabilnosti ovisi o strukturi dugovanja klijenta, odnosno o broju vjerovnika, kao i o iznosu ukupnog dugovanja.
„Prema iskustvu, proces od inicijalnog razgovora do eventualnog restrukturiranje traje oko 45 dana. Građani koji ulaze u postupak osobnog stečaja nakon rješenja suda imaju rok kušnje od 1 do 5 godina. Jednostavni stečaj se realizira u roku od nekoliko mjeseci. Opcije stečaja nažalost ne isključuju mogućnost ponovnog ulaska u probleme jer se brišu samo dugovi do ulaska u stečaj.“, pojašnjava Stošić.
Što građani mogu očekivati
Građanima, ovisno o njihovom financijskom problemu, financijski savjetnici prije svega rade analizu prihoda i dugovanja temeljem informacija dobivenih od klijenta te iz sustava Fine. Nakon toga, u zajedničkom dogovoru, kontaktiraju vjerovnike te pokušavaju za klijenta pronaći najpovoljniji model otplate (nagodba), a zatim, ovisno o klijentovim mogućnostima, putem obročne otplate ili kredita u nekoj od poslovnih banaka dogovaraju otplatu obaveza po kojima je ovršen.
Kada se pristupa Savjetovalištu, financijskom savjetniku je inicijalno potrebna dokumentacija Fine koju građani mogu dobiti na šalteru poslovnice.
„Podatke o prihodima i obvezama saznajemo za vrijeme savjetovanja, a vjerovnike direktno kontaktiramo po ovlaštenju dužnika kako bi saznali stanje i strukturu duga.“, objašnjava Stošić.
Postoji puno načina za izlazak iz financijske nestabilnosti, no građani se zbog komplicirane zakonske regulative i sustava prisilne naplate u tome jednostavno ne snalaze, zbog čega im je potrebna stručna pomoć i vođenje kroz proces stabilizacije.
„Za građane koji imaju redovna primanja moguća opcija je restrukturiranje dugovanja uz dogovaranje otpisa dijela duga s vjerovnicima. Za neke građane je legitimna opcija jednostavni stečaj potrošača kojim se trajno otpisuju dugovanja ako je glavnica manja od 20.000 kuna ili osobni stečaj ako nemaju vlastite imovine, a prezaduženi su. Dio građana može vlastitim sredstvima podmiriti dugovanja uz našu pomoć oko dogovora nagodbi i sporazuma o obročnoj otplati s vjerovnicima i na taj način odblokirati račun. Dio građana pripada u domenu socijale, bez redovnih prihoda i za njih se može tražiti trajni otpis od vjerovnika – imali smo npr. slučaj gdje je oduzeta poslovna sposobnost, dužnik prima samo socijalnu pomoć.“, kaže Stošić, dodajući da nakon provedene inicijalne analize i kontaktiranja vjerovnika uz dogovor oko nagodbi u kontaktu sa nekom od poslovnih banaka, klijentu dogovaraju realizaciju kredita kojim će jednokratno podmiriti sve dospjele obveze, dok je druga opcija da klijent sam podmiri dugovanja temeljem prikupljenih nagodbi i pisama namjere.
Dosadašnje reakcije
Potreba za financijskim savjetovanjem svakako postoji jer velik broj građana koji su se dosad obratili financijskim savjetnicima nisu svjesni da se mogu „izvući“ iz financijskih problema u kojima se trenutno nalaze.
„Pomire se sa situacijom da su blokirani, što im uz financijske stvara i zdravstvene probleme, kao i probleme u njihovim obiteljima. A nekim klijentima je potreban samo savjet, kao što je u posljednje vrijeme vrlo česti slučaj sa osobnim stečajem.“, komentira Stošić te dodaje kako su reakcije građana na Savjetovalište iznimno pozitivne, što je pokazala i anketa koju su proveli među dosadašnjim sudionicima.
„Preliminarni rezultati ankete pokazuju da većina građana koji su pristupili savjetovalištu dosad nisu imali iskustva s financijskim savjetovanjem, ali bi ga ocijenili izuzetno korisnim te se jednoglasno slažu da bi ga preporučili drugima i smatraju da će im dobivene informacije i savjeti pomoći u daljnjem upravljanju osobnim financijama.“, kaže Stošić, dodajući kako se građani, osim u poslovnici Fine u Ulici grada Vukovara 70 radnim danima od 9 do 17:30, za sva dodatna pitanja i informacije mogu javiti na telefon 01/4844877 ili na mail adresu info@padobran.hr.
Za kraj, Stošić ističe važnost financijske pismenosti i edukacije kako bi se izbjegle nove ovrhe i prezaduženosti.
„U većini država EU kojima i sami pripadamo to je nešto najnormalnije i o tome se uče djeca u redovnom sustavu obrazovanja. Kod nas se ti pomaci događaju, ali još uvijek ne u dovoljnom obimu. Nadam se da ćemo ovom našom kampanjom učiniti barem mali korak ka kvalitetnijem znanju o osobnim financijama, posebice danas u doba pandemije i novih izazova koji nas tek očekuju.“, zaključuje Stošić, dodajući kako namjeravaju nastaviti s promocijom ovog modela i u okviru nacionalnog programa za razvoj financijske pismenosti.
Napravite prvi korak za preuzimanje kontrole nad vlastitim financijama i posjetite Savjetovalište u Fininoj poslovnici u Vukovarskoj 70, gdje će vam financijski savjetnici pomoći da stanete na kraj financijskoj nestabilnosti. Dodatne informacije i stvarna iskustva građana koji su se uspješno suočili s financijskim poteškoćama pronađite na www.znanjemdofinancijskogoporavka.hr.
Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskom udrugom banaka.