Nakon jučerašnje nesreće koja se oko 14 sati dogodila na lokalnoj cesti Otok – Bošnjaci kada je na pružnom prijelazu preko željezničke pruge Vinkovci – Gunja teretni vlak naletio na Škodu Fabiju u kojoj je bilo šest osoba, stigla je reakcija iz HŽ Infrastrukture.
"U medijskim izvještajima pojavljuje se tako podatak da je na tome prijelazu u posljednjih 15-ak godina poginulo nekoliko osoba, što nije točno. Od 2000. do jučer ondje su se dogodile tri nesreće. Dana 17. rujna 2000. pod vlak je podletio motorist i poginuo. U dvije nesreće (22. travnja 2005. i 28. svibnja 2009.), nasreću, nitko nije ozlijeđen. Tragičnim slijedom događaja jučer se ta statistika popela na pet smrtno stradalih na tome prijelazu. Također ne stoji činjenica da postoje neosigurani željezničko-cestovni prijelazi (ŽCP) i pješački prijelazi (PP). Svi službeni ŽCP-i i PP-i na mreži hrvatskih pruga osigurani su nekom razinom osiguranja, a ona ovisi o vrsti ceste i kategoriji pruge koje se ondje križaju i u skladu je sa Zakonom o sigurnosti i interoperabilnosti željezničkog sustava."
U prioćenju se navodi da je od ukupno 1521 prijelaza njih 897 (oko 60 %) osigurano prometnim znakovima (Andrijinim križem i znakom STOP), 71 mehaničkim branicima (oko 5 %),140 svjetlosnim i zvučnim signalima (oko 9 %), a 341 svjetlosnim i zvučnim signalima i polubranicima (oko 23 %). Preostala 72 prijelaza su pješački prijelazi osigurani mimoilaznim ogradama među kojima je njih 11 osigurano i svjetlosnim i zvučnim signalima za pješake (gotovo 5 %).
"Rezultati analiza incidenata na željezničko-cestovnim prijelazima HŽ Infrastrukture upućuju na zaključak kako modernizacija osiguranja ne implicira i nužno smanjenje broja nesreća odnosno povećanje tehničke razine osiguranja, nažalost, ne rezultira i proporcionalnim smanjenjem broja nesreća. Naime, od ukupno 29 ozbiljnih nesreća/nesreća u 2013. njih čak 14 dogodilo se na ŽCP-ima osiguranima signalno-sigurnosnim uređajima (ima ih 552), a 15 na prijelazima osiguranima Andrijinim križem i znakom STOP (njih 897). Dakle, statistički je broj nesreća na ŽCP-ima osiguranima signalno-sigurnosnim uređajima približno jednak broju nesreća na ŽCP-ima osiguranima Andrijinim križem i znakom STOP.".
Podaci pokazuju, navode iz HŽ Infrastrukture, da je u većini slučajeva (oko 95 % slučajeva) uzrok nesreće na ŽCP-ima nesmotrenost vozača cestovnih vozila, motociklista ili pješaka koji neoprezno prelaze preko pruge i ne poštuju signalizaciju, odnosno osnovna prometna pravila.
Foto: Pixsell
"Tomu u prilog govori i činjenica kako vozači čak i nasilno prolaze kroz spuštene polubranike te time izravno ugrožavaju vlastitu sigurnost, ali i sigurnost i živote svojih suputnika i drugih sudionika u prometu. Tako su vozači cestovnih vozila u 2013. slomili 518 polubranika na željezničko-cestovnim prijelazima, a polubranici su uz svjetlosno-zvučnu signalizaciju trenutačno najviša razina osiguranja. U prvih devet mjeseci ove godine zabilježena su 343 slučaja lomova polubranika.Važno je napomenuti da se svaki lom polubranika/branika može smatrati i potencijalnom nesrećom.
U 2013. ugrađena su 32 nova uređaja s polubranicima i svjetlosno-zvučnom signalizacijom u vrijednosti oko 40 milijuna kuna, a do kraja ove godine trebali bi biti ugrađeni uređaji na 20 prijelaza, što je investicija od 20-ak milijuna kuna. Nedavno je s domaćim proizvođačem potpisan ugovor o isporuci 200 novih uređaja za osiguranje željezničko-cestovnih prijelaza te svake godine novom signalizacijom na najvišoj sigurnosnoj razini planiramo osigurati oko 50 prijelaza.
>>Teretni vlak udario u automobil, poginule četiri osobe, dvije ozlijeđene
>>Poginula u Čakovcu u naletu putničkog vlaka
Zar HŽ misli kako su gradjani idioti? Lako je govoriti u apsolutnim brojkama. Treba govoriti u proporcionalitetu i medjusobnim odnosima. Pravo pitanje jeste koliki je intenzitet prometa tom prugom i tom cestom u odnosu na broj nesreća i broj stradalih u njima? Onda bi stvari izgledale sasvim drugačije i dalo bi se zaključiti kako je prijelaz izuzetno opasan.