Ukrajinski veleposlanik Oleksandr Levčenko ima težak zadatak uvjeriti hrvatsku javnost, državni vrh i Vladu RH da je ponuda državne tvrtke “Ukrspecexport” i remontnog zavoda iz Odese savršena za HRZ i naše MiG-ove 21 kojima upravo istječu resursi i moraju na remont. Bilo bi jednostavno da je razlog za mnoštvo sumnji vezanih uz mogući remont naših MiG-ova u Odesi tek “prljava kampanja i nelojalna konkurencija”, kako to kaže veleposlanik. Mnoštvo je dokumenata, pak, koji dokazuju da su navedene ukrajinske tvrtke Hrvatskoj ponudile 8 “zamjenskih” MiG-ova s krivotvorenom dokumentacijom o njihovu podrijetlu (“uvezeni” preko švicarske tvrtke Scimitar, neregistrirane za vojnu avijaciju, npr.). Da su u proteklih nekoliko mjeseci čak trojica direktora te državne tvrtke uhvaćena s torbama punim dolara na raznim aerodromima, da je u posao s RH uključen i Jura Poljevoj (tvrtka Ramsay), u medijima spominjan kao svjetski švercer oružja.
Zanemarili upozorenja
Ono što se u proteklih godinu dana u RH pokazalo jest da su u MORH-u odugovlačili s donošenjem odluke o mjestu remonta zrakoplova. Potkraj 2012. ministar obrane Ante Kotromanović zaustavlja preporuku da se posao – bez sazivanja, po zakonu o javnoj nabavi, “legalnog” pozivnog natječaja – dade Ukrajini. Ovih su dana takvi zahtjevi otišli u Ukrajinu i Rumunjsku. U MORH-u sada tvrde da tamo ne postoji nikakav “ukrajinski lobi”, no činjenica jest da je povjerenstvo potpuno zanemarivalo medijska upozorenja da se radi o zrakoplovima s krivotvorenom vlasničkom dokumentacijom. Jemen u ožujku 2012. šalje (DHL-om) u MORH upozorenje da ponuđeni zrakoplovi pripadaju njemu, ali povjerenstvo u kojemu je časnik iz Samostalnog odjela za vojni zračni promet to “neutralizira”. Potom on počinje tvrditi da se radi o lažnom dopisu iz Jemena (na povjerenstvu dokument okreće prema svjetlu i tvrdi da je lažan i poslan faksom iz Zagreba), što biva servirano i vrhu MORH-a. Prvi dan lipnja 2012. u MORH dolazi ukrajinski veleposlanik u pratnji vojnog atašea i direktora hrvatske tvrtke koja ih zastupa u RH. Uručuju vojnom vrhu RH dokument u kojem se tvrdi da sporni avioni pripadaju Ukrajini i da nema nikakvog podmetanja. No, Večernji je u posjedu dokumenta koji upravo pokazuje da su iz Ukrajine podvalili čak i – svom veleposlaniku!? Ukrspecexport 21. lipnja 2012. šalje dopis u jemensko ratno zrakoplovstvo u kojem Ukrajinci uvjeravaju Jemen da će im uskoro vratiti zrakoplove (one iste za koje ukrajinski ambasador, tri tjedna prije u Zagrebu, tvrdi da pripadaju Ukrajini), ali da im trebaju dodatna uvjerenja jer je došlo do smjenjivanja zapovjednika ratnog zrakoplovstva Jemena. Taj ukrajinski dopis sadržajem odgovara i jemenskom dopisu upućenom MORH-u tri mjeseca ranije, što je sve jasna indicija da je na djelu dvostruka igra. Bit će u MORH-u još problema, jer slijedi još i remont helikoptera Mi-8, a u igri je opet ista ekipa ljudi koja, naravno, neće pripomenuti da je pri zadnjem remontu helikoptera ukrajinski partner ostao dužan remontirati dva motora i reduktor (na H 204). Dakle RH je, kažu, bila time oštećena za oko 500.000 dolara.
Skandal s helikopterima
Nadalje, javnosti nije poznato da je Ukrspecexport prije nekoliko godina zaplijenio na nekoliko mjeseci hrvatski An-32B, zrakoplov koji je bio na remontu u Ukrajini, a zato jer je MORH odbio platiti loše remontirane helikopterske motore. O tom skandalu sve zna sadašnji pomoćnik ministra u MORH-u Viktor Koprivnjak i bivši zastupnik Ukrspecexporta za Hrvatsku. To su još neke činjenice o ekipi s kojom u MORH-u pregovaraju. I na njih valja dati odgovor, što je teže od tvrdnji da “mediji insinuiraju”.
>> O remontu MiG-ova: To je prljava kampanja protiv naše ponude!