Točno prije tjedan dana navršilo se stoljeće otkako je u Parizu otvoreno novo kazalište Théâtre des Champs-Élysées. Među petoricom francuskih skladatelja koji su na otvorenju dirigirali svoja djela bio je i Debussy s \"Preludijem za Poslijepodne jednog fauna\".
Klasika puna svježine
Ali, pravi potres dogodio se 29. svibnja 1913. na praizvedbi \"Posvećenja proljeća\" Igora Stravinskog. Tresla se zgrada i doslovno od siline zvuka orkestra i od negodovanja publike koja je u francuskom naslovu riječ \"sacre\" zamijenila s \"massacre\". Silan utjecaj te skladbe na glazbu 20. stoljeća bio je dovoljan razlog da Muzički biennale Zagreb ove godine bude otvoren upravo posvetom stogodišnjici \"Posvećenja proljeća\" koje je postalo klasika, ali i dalje svježa i puna snage.
Nažalost, predstava Baleta zagrebačkog HNK kojom je u subotu otvoren 27. biennale ostala je lišena te snage kojom je Stravinski, kao nitko prije, a rijetki i poslije njega, od orkestra napravio veličanstvenu zvijer fantastičnih boja. Plesači su dali sve od sebe. Uz odlično usklađenu scenu Marka Japelja i kostime Lea Kulaša, koreograf Edward Clug napravio je vizualno vrlo atraktivnu i efektnu predstavu zalivenu i pravim pljuskom, baš u skladu s odgođenim proljećem vani. Izvanredni mladi glazbenici Andrej Gunjin i Vadim Holodenko za dva su se klavira svojski trudili da iz četveroručne verzije skladbe namijenjene korepetitorima prizovu barem dio snage hipnotičkih ritmova i melodija. Tko je onda kriv za izostanak vulkanske energije u ovom \"Posvećenju proljeća\"? Nitko od njih. Postaviti \"Sacre\" na scenu sa dva klavira bila je jednostavno loša zamisao i nemoguć zadatak kao da ste od vrhunskog crtača naručili da vam na zidu napravi kopiju Michelangelova Posljednjeg suda – olovkom.
Nedostajali glazbenici
Bez orkestra to jednostavno ne ide, pa makar i s vrpce, o čemu bi u HNK trebali ozbiljno razmisliti za neke buduće izvedbe predstave koju se isplati vidjeti, skupa s njezinim prvim dijelom koji u lijepim bojama donosi koreografske studije na glazbu Claudea Debussyja pisanu upravo za dva klavira.