Eko Taxi je na tržištu taksi usluga u Hrvatskoj od 2011., posluje u Zagrebu, Zaprešiću i Vodicama s 85 vozila i zapošljava 250 osoba. O događajima na domaćem taksi-tržištu koje je uzdrmao dolazak Ubera razgovaramo s direktorom Eko Taxija Mislavom Munivranom.
Kako vi gledate na dolazak Ubera u Hrvatsku i stav resornog Ministarstva prometa da je njegovo poslovanje nelegalno kod nas?
Počeli smo prije pet godina i od početka radimo u skladu sa svim zakonskim propisima. U Zakonu o javnom cestovnom prijevozu jasno je definirano što je taksi djelatnost i pod kojim se uvjetima ona može obavljati.
Zalažemo se za liberalizaciju tržišta taksi usluga, među prvima smo koji su sudjelovali u njoj, i to u Zagrebu. S tom liberalizacijom smo donijeli puno pogodnosti za građane. No smatramo da se svi zakoni trebaju poštovati. Stoga nismo suglasni s nekim stvarima jer sve mora biti sukladno zakonu.
S čime to niste suglasni?
Smatramo da ako pokrećete taksi službu u bilo kojem gradu da to trebate napraviti u skladu s krovnim Zakonom o javnom cestovnom prijevozu i odredbama i odlukama lokalne samouprave na čijem se području obavlja djelatnost.
Ovdje je riječ o javnom cestovnom prijevozu, prevozimo putnike za koje i odgovaramo, bavimo se uslugom koja je osjetljiva i koja mora biti regulirana zbog sigurnosti putnika. Ne može bilo tko uzeti bilo kakav automobil i prevoziti putnike a da za to ne odgovara.
Što bi onda država trebala učiniti glede toga?
Smatramo da tržište treba liberalizirati. Uber može raditi, nemamo ništa protiv njega, ali ako postoji nešto što se zove zakon, on se treba poštovati i mora biti jednak za sve. Uber u uređenim zemljama poput Njemačke posluje isključivo s legalnim taksistima.
Što bi Uber trebao napraviti kako bi bio legalan?
To što Uber radi čisti je taksi prijevoz, to nije nikakav najam vozila s vozačem, kako oni tvrde. Stoga bi se njegovo poslovanje trebalo uskladiti sa zakonskom regulativnom. Znači trebao bi imati obilježja kao taksi, trebao bi poštovati propise lokalne samouprave koje reguliraju taksi usluge, trebao bi imati cjenovnu politiku koja je definirana i ono što je najbitnije, trebao bi imati profesionalne vozače koji su za to kvalificirani.
Koliki je omjer taksi vozila i broja stanovnika u Zagrebu?
Trenutno je taj omjer jedno vozilo na 540 stanovnika. Broj dozvola je s razlogom reguliran kako ne bi mogao bilo tko obavljati taksi prijevoz.
Ima li prostora za još više vozila?
To je dosta teško pitanje. Naša usluga je specifična jer zahtjev za njom dolazi u valovima. Svaki dan i mjesec su drugačiji pa i doba dana. Postoje periodi u godini, poput božićnih blagdana ili dijelova dana nakon radnog vremena, kad potražnja poraste pa ni pet puta više vozila ne bi bilo dovoljno.
No vrlo često su periodi kad su mali zahtjevi za uslugom. Stoga smatram da je sadašnji broj vozila na broj stanovnika u Zagrebu optimalan.
Jeste li imali pad potražnje otkako se pojavio Uber?
Nismo. Vjerujemo da je to najvećim dijelom zbog našeg dobrog poslovanja i povjerenja naših klijenata. Ali to ne znači da Uber na tržištu nije nešto napravio. S ovakvim načinom rada pitanje je kako će se to odraziti u budućnosti jer utakmica na ovakav način nije ravnopravna.
Koji su vaši troškovi koje Uber nema?
Svi naši zaposlenici i vozači su prijavljeni, plaćamo doprinose i ostala davanja. Svi naši vozači moraju imati kvalifikacije profesionalnih vozača, edukacija za to se plaća, imaju ispite o poznavanju grada. Plaćamo licence i dozvole, sva naša vozila su obvezna često ići na tehničke preglede, sva vozila imaju ugrađene taksimetre, ovjerene kod Državnog zavoda za mjeriteljstvo. Plaćamo doplatke na osiguranje jer putnici moraju biti osigurani. To je cijeli spektar opravdanih troškova jer se radi o javnom cestovnom prijevozu.
>> Inspektori naplatili 1,5 milijuna kuna globe Uberovim vozačima
PROFESIONALNI Kvalificirani VOZAČI HAHAHAHA Koji mamlaz, pa imam vozacku znaci kvalificiran sam